Animecon - palaute- ja keskusteluketju

Keskustelu tulevista ja menneistä coneista, festareista ja muista valtakunnallisista animeharrastajien yleisötapahtumista.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

ansuku

ViestiKirjoittaja ansuku » Ma Elo 21, 2006 21:05

Cosplay-kisasta:
Tämä aihe on nyt selvästikin aiheuttanut paljon keskustelua ja ristiriitaa, mutta toivottavasti tästäkin selvitään.

Omasta mielestäni Miran puku oli todella hieno, mutta jos rehellisesti sanon se ei ollut porukan hienoin. Upeita pukuja oli kyllä hirvittävä määrä, ihana nähdä kuinka cosplayn taso on noussut.

Valitettavasti jäi omaanikin hammasta kolottamaan muiden puolesta, kun kisan jury oli jotain aivan muuta, kuin sen olisi pitänyt olla. En osaa sanoa oliko se puolueellinen, vai mitä, mutta palkituista puvuista en ollut ollenkaan samaa mieltä. Vaikka kai se kauneus on katsojan silmässä, puvuissakin.

Vastasuudessa ehdotettu jaottelu enemmän ja vähemmän cosplayta harrastaneiden kesken. Valitettavasti se on vain todella vaikea toteuttaa. Osaako kukaan vetää rajaa sille onko cosplayannut tarpeeksi kauan vai liian vähän? Tuskin. Kuitenkin nämä aloittavat cosplayaajatkin tulisi ottaa huomioon. Siksi ehdottaisinkin että heille säästettäisiin lähinnä nämä kuinniamaininnat ja itse cosplay-kisan palkinnot olisivat sitten normaalit kolme sijaa tai ne venytettäisiin viiteen sijaan. Ei pahempi vaihtoehto? Kun on kuitenkin hienoa että nuoremmat (ja vanhemmatkin) aloittavat tämän cosplay-harrastuksen ja kunniamaininnat voisivat olla oikea tapa tuke tätä ideaa. Kunniakirjoille siis vähän kiitosta tämän vuoden conista.

Toinen asia mikä pisti silmään oli, että sekä cosplay-kisaan että ryhmäcosplay-kisaan pystyi osallistumaan sama(t) henkilö(t) kuin. Tämän oletin jo alusta asti jonkinlaiseksi itsestäänselvyydeksi että vain toiseen kisaan saa osallistua, mutta olin nähtävästi väärässä. Siksi ehdottaisin että vast edes olisi tosiaan olemassa sääntö siihen että sama henkilö ei voi osallistua kuin vain toiseen kisaan.

Mira on ammattilainen, ja sen myös näkee. Mutta tietenkin muita ottaa päähän jos yksi saa kaiken kunnian vain siksi että osaa sen tehdä. Mira on myös allekirjoittaneen ystävä, mutta ymmärrän yskän kun muita kilpailijoita harmittaa. Korostan nyt kuitenkin että ei ole Miran syy, että hän on tässä asiassa hyvä, pitäisi vain järjestää tilaisuus muillekin olla hyviä. Siksi asut tulisikin arvostella yksittäisenä tuotoksena, henkilön edelliset cosplayt unohtaen.

Vielä pitää mainita että olin pettynyt Kyuun puheeseen Miran voittaessa. Mira on todella hyvä ja ansaitsi voittonsa, mutta toisten yli ylistäminen oli mielestäni väärin. Tarkoitushan on että kaikilla on hauskaa ja mieleen toivottavasti jää "parempi tuuri ensi kerralla" jos ei satu voittamaan. Tämä kehuminen parhaaksi yli koko Suomen oli ainakin minusta liikaa.

Kivaa kyllä oli, osallistuinhan itsekin kisaan. Backstage oli liian pieni ja odotustilat huonot mutta plussaa riittävälle vedelle ja avulialle vänkäreille.
Kiitos vänkärit, ilman teitä ei minullakaan olisi ollut niin kivaa!<3

Kiitti ja kuitti.

Lmmz
Otaking
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lmmz » Ma Elo 21, 2006 21:19

musasabi kirjoitti:Olisimme voineet tehdä Ilta-Alienistin tai Con-Kurssin tapaista lehteä tai toimittaa niihin juttuja (joita meiltä vinguttiinkin). Meillä vain ei ollut siihen vapaata ihmistä tekemään asiaa.

Itse kirjoitin yhden jutun Con-Kurssiin, eli EGL:n salintäyttymisen hengähtäessäni yhden 10min RedRumissa. Minulla ei kuitenkaan ollut aikaa enempään kirjoitteluun, koska piti säätää kahdenkymmenen järjestyksenvalvojan ja enedestiedäkuinkamonen muun vänkärin työvuoroja ja juosta koko ajan paikasta toiseen.

Ainoa ohjelmanumero, jonka itse näin kokonaan, oli itä-länsi -sarjispaneeli. Tähän tosin saattoi vaikuttaa se, että olin itsekin paneloimassa...

Tämä oli ensimmäinen Finncon/Animecon, jossa järjestyksenvalvontaa on toteutettu kunnolla ja suunnitellusti juurikin järjestyksenvalvojien muodossa. Meillä oli koko ajan yli kymmenen JV:tä vuorossa, ja he tulivat kyllä todella tarpeeseen, etenkin juhlasalin edustalla. Pelkällä badgella varustetut ovivänkärit kun eivät vain omaa tarpeeksi näkyvyyttä/kuuluvuutta saadakseen tuhatpäisen yleisön järjestymään järkevästi.

Sunnuntaina jono ja tungos oli osaltaan syytä infokatkoksesta ohjelmanjärjestäjien ja järjestyksenvalvojien & muiden vänkärien välillä. Meille kun kukaan ei ollut kertonut, että ryhmäcosplay- ja AMV-kisa olikin nidottu yhtenäiseksi ohjelmakokonaisuudeksi, joten tästä valitettavasti tuli väärää tietoa jaettua jonottajille. Lopulta kuitenkin sekä lauantaina että sunnuntaina juhlasaliin mahtuivat suunnilleen kaikki halukkaat, aulan puolelle väkeä jäi vain kourallinen. EGL-näytöksen osalta tilanne oli pahempi, koska siinä oli käytössä paljon pienempi sali, jonka ohjelmaa ei pystynyt aulastakaan seuraamaan.

Uskokaa pois, tilat olivat parhaat mitä tällä budjetilla ja toteutuspohjalla Helsingistä pystyttiin saamaan. Tulevien conien tekijät voivat sitten itse pohtia miten ratkaisevat tilaongelman, yksi keino on pääsymaksun ottaminen käyttöön, mutta kuten musasabi ja nixu totesivat, tilat yleensä pitää maksaa paljon etukäteen, jolloin syntyy huomattava taloudellinen riski siitä, tuleeko kävijöitä tarpeeksi kattamaan kulut. Ensi vuoden conin järjestäjät lupailivat, että animeohjelmalle olisi tilaa tarpeeksi, ilmeisesti se on tarkoitus sijoittaa eri rakennukseen kun Finnconin scifiohjelma. Tämä voi auttaa jo aika paljon conin toimivuuteen, mutta toki siihen vaaditaan paljon muutakin. Ennen kaikkea lähinnä aivan tajuttomat määrät vapaaehtoisia tekemään aivan tolkuttomasti hommia vailla erityisempiä korvauksia.
Kosmos on laaja. | Tutturuu!

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

ViestiKirjoittaja kyuu » Ma Elo 21, 2006 21:21

Okei, ehkäpä olisi voinut olla jokin toinenkin sanamuoto. Ex temporena tuli vaan mieleen lainaus muistaakseni Kuopiosta kantautuneena, josta tuli tämä "ehkäpä Suomen paras cosplay-tekijä" pätkä. Tuntui vain, että konsepti oli vähintään huvittava palkintoa luovuttaessa. Jos sanoin jotain harkitsematonta, pyydän sitä anteeksi.

Keskustelu siitä, saiko osallistua molempiin kisoihin käytiin paljon ennen conia. Julkinen pikamielipide oli sen puolesta, että molempiin kisoihin voi osallistua, koska niiden henki ja palkitsemisen peruste oli kovin erilainen. Ehkäpä ensi kerralla muuttuu. Käytännön pakko tekee varmaankin sen, että Traconissa yksi osallistuja voi osallistua vaan toiseen kisoista (puku tai pari).

Mauno lupasi tuomariston koostumuksesta ja toimintaperiaatteista lisää tietoa myöhemmin. Tulee viimeistään tuloslistaukseen.

Mutta sitten konkreettinen haaste - miten lajitella ensikertalaiset ja "pro" cosplayerit? Tämä ideahan oli parikin kertaa esillä CF:n julkisissa kokouksissa. Missä vedetään raja? Millä tavoin asia voidaan varmistaa? Silloin siihen ei oikein löytynyt keneltäkään porukassa kovin kestävää ideaa. Suomalainen itsetunto lienee tässä yksi taustapiru. Vastaavan kaltaisia ongelmia tuli ikäkategorioissa - missä menee raja ja miten? Kunniamaininnat otettiin mukaan siinä toiveessa, että niitä annettaisiin esim. nuorelle osallistujalle, mutta ensikertalaista tuomaristo ei osannut arvata. Mauno voi kertoa lisää ohjeista, mitä tuomaristolle annettiin sen osalta.

Tuo ym. ongelma saattaisi olla jo pienempi nyt, koska profiilijärjestelmä kirjaa osallistumiset. Ainakin CF Tour -ensikertalaisuus olisi mahdollista varmistaa - ei toki mahdotonta huijata tuossa, mutta ehkäpä jossain menee raja varmuuden ja paranoian välissä. Ehkäpä tässä?

Aivan takuuvarmaa on, että tässä kuitenkin tuli ilmi asioita - conissa ja tässä viestiketjussa - jotka muuttavat cosplay-kisojen tulevaisuutta. Toivottavasti parempaan, mutta moni loistavakin idea voi kaatua ennalta arvaamattomaan ongelmaan. Silti niitä pitää yrittää.

Kiitoslistalle lisättäköön siis aktiivisesti rakentavaa kritiikkiä antaneet tahot. Arvostan niitä erittäin paljon, eikä vastakommenttieni tarkoitus ole teilata saatua palautetta, ainoastaan paljastaa taustoja joista toivottavasti on apua keskustelun jatkolle.

Karellen

ViestiKirjoittaja Karellen » Ma Elo 21, 2006 21:42

niidel kirjoitti:No tämähän nyt ihan johtuu siitä yksinkertaisesta seikasta, että ompeleminen on yhä "tyttöjen juttu" tai "akkojen hommaa", ja kulttuurissamme siinä missä naisille usein sallitaan "miesmäinen" käytös melko mukisematta (Kukaan tuskin nykyään ihmettelee tyttöä/naista jolla on housut), miehet, jotka tekevät "naisellisia" asioita ovat homoja, hinttejä, fägäreitä tjsp (Tämä siis on se yleinen käsitys - Conissahan on suotavampaa olla homo kuin hetero). Varsinkin joku rekkakuski-isä voi saada jonkin kohtauksen jos "MEIDÄN POIKA ON JOKU IHMEEN PITSINNYPLÄÄJÄ".

Ain't that the truth. No, toisaalta jos kehtaa kattoa kavereiden kanssa Gravitationia ja Yami no Matsueita, fanittaa Gacktia ja ropettaa sukupuolenvaihtajia (ja näitä tiedetään), en kyllä tiedä kyllä mitä siinä on menetettävää tässä yleisessä heteromiehisyyskategoriassa. =D Vaikka tietysti onhan siinä jonkun sortin kynnys käyttää päiviä jonkun ihmeen puvun väkertämiseen verrattuna ihan tavalliseen fantasia-elämään.

Toinen syy on ehkä ensimmäisestä johtuva, nimittäin se, että lähes kukaan poika ei valitse tekstiilityötä vaan teknisen (Kai ne vielä kuuluvat koulujen opetussuunnitelmiin o_O?). Näin jää ompelemisen perusteet oppimatta. JA NAISILTAHAN EI TIETENKÄÄN NEUVOA KYSYTÄ KU SE O NOLOO.

Mielestäni paras tapa saada äijät ompelemaan on se, että joku äijä, joka osaa ommella, opettaa muita äijiä :D Maltan tuskin odottaa kaikkia niitä poikia tyttöjen koulupuvuissa ja kissankorvissa.

Joo, veikkaan että se taitaa olla enemmän siitä osaamisesta kiinni. Ja onhan kokonaisen puvun väsääminen ensikertalaiselle aikamoinen temppu, varsinkin kun animeissa näkee aika hassuja vaatekappaleita. Mutta kaipa tässä hyvä esimerkki saattaa pidemmän päälle auttaa. Voisi tietysti ajatella että jossain tulevassa conissa voisi olla ihan joku esitelmä henkeen "siistien kledjujen väsääminen täystunaritumpeloidiooteille", missä voisi näitä perusongelmia koettaa ratkaista.

Heh, itsellänihän oli tuo Chie Hallard Mai Otomesta ihan vahvasti harkinnassa, erityisesti kun tuo sijoittuu aika vahvasti siihen bifauxnen-categoriaan. =E Luulen kyllä että tuo ristiinpukeutuminen taitaa olla semmoinen juttu johon tarvitsee pikkuisen enemmän miehistä itsevarmuutta kun useimmilta ihan ensikädessä löytyy, ja toisaalta, tämä Man-Fayen tai vastaavan huutava puute tästä conista oli jotain mitä itse en mitenkään hirveästi pitänyt pahana, niin että mene ja tiedä. Siinä Yatta-äijässä oli ihan tarpeeksi katottavaa.

Jakoavain
Turun keisari
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jakoavain » Ma Elo 21, 2006 22:49

Tämä oli ensimmäinen conini koskaan, mutta se ei ainakaan ollut sellainen minkä tulen unohtamaan.

Olin itsekkin yksi noista afropäistä, ja se kyllä ainakin omalta osaltani edesauttoi uusiin ihmisiin tutustumista. Kuviakin meistä afroista räpsittiin jonkun verran, vaikka veikkaankin, että ei ihan jokainen conittaja tiennyt mistä oli kyse. Kovin juttu minkä afroporukkamme veti, taisi olla tuo WRYYY. Sitä tuli vedettyä muutaman kerran, ja saimmepahan tuosta performanssistamme aplodejakin.

Sisätiloissa oli myös melko mukavaa, mieleen jäivät erityisesti nuo mystisesti auki olevat ovet. Afroporukkamme muunsikin nämä kädenkäänteessä partyroomeiksi. Toivottavasti tykkäsitte pienestä lahjasta fläppitaululla. Kuten aiemmin tässä ketjussa mainittua, vesipisteet olivat EPIC WIN. Sen peruukin kanssa kun tuli niin kuuma nopeaan, oli onneksi tankkauspiste lähellä.

Conissa tietty oli huonotkin puolensa. Yksi mikä jäi mieleen, oli älyttömän pitkät jonot. Itseltäni jäi parikin kiinnostavaa ohjelmanumeroa väliin juuri noiden jonojen uskomattoman pituuden takia. Tästä johtunut väentungoskin oli melko epämukava, mutta minkäs sille voit.

Kokonaisuudessaan oma conini oli siis täynnä aivan älyttömiä kohtaamisia milloin minkälaisten ihmisten kanssa. Kiitän nyt kaikkia conittajia, koska tämä oli aivan uskomaton kokemus.

CON'S CLOSED
19-20.8.2006
NEVAR FORGET
Viimeksi muokannut Jakoavain, Ma Elo 21, 2006 23:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

.tikli.
Viesti:

ViestiKirjoittaja .tikli. » Ma Elo 21, 2006 22:57

En edes tiedä, mitä tähän pitäisi kommentoida. Olen aika tyrmistynyt ja täytyy kyllä sanoa, että todellakin pahoitin mieleni aikaisempien kommenttien takia.

Hämmästyin jo paikan päällä tuomareiden päätöstä, että oma pukuni olisi paras. Paikalla oli ties kuinka monta hyvää cosplayta. Omassa puvussani oli virheitä ties kuinka paljon, ja normaaliin ompelutasooni nähden tuo oli hirveää katseltavaa. Onneksi tuo kauempaa katsoen silti näytti hyvältä. Ja kyllä, tein puvun kolmessa päivässä. Tosin tuona aikana nukuin yhteensä ~6h, ja tauoista ja syömisestä ei tarvitse edes puhua. Enempää aikaa ei yksinkertaisesti ollut, koska olin tehnyt tilaustöinä muita pukuja aikaisemmin. On todella väärin ajatella, etteikö oma pukuni olisi vaatinut hitosti töitä, itkua ja hammastenkiristystä. Ja myös minä olin kovasti Asagin puvun kannalla, ja kerroin tämä muutamaankin otteeseen myös Asagille. Sehän oli ihan laittoman hieno puku, ja ehdottomasti parempi kuin omani. Ihmettelin kovasti, kun ei sijoittunut.

Animecon on vuoden suurin tapahtuma, tottakai tahdon silloin osallistua cosplaykisaan. Ehkäpä paras tapa saada tunnustusta paljon töitä vaatineista projekteista. Ja huomio tähän väliin, itse olen jo useampaan kertaan ehdottanut eri sarjoja pidempään harrastaneille ja aloittelijoille.

Jos joku tulevaisuudessa tahtoo ottaa tuollaisen sairaalloisen kymmeniä tunteja vaativan, vapaaehtoisen nakin, kuin cosplaykisan palkintojen väsääminen, niin siitä vain. Cosplaykisoihin ei osallistuta palkintojen takia. Minä itse tahdon tuoda omat pukuni näytille ja rakastan kilpailemista.

Ryhmäkisassa ei yhden ihmisen panos paina paljoakaan, vaan koko ryhmän täytyy toimia yhdessä. On ihan turha vinettää Ranger-ryhmästämme ainoastaan sen takia, että myös minä satuin olemaan siinä mukana.

Ei näistä kommenteista pitäisi ehkä näin paljoa ottaa itseensä, mutta aika syvältä tuo viilsi. Animecon vei niin henkiset kuin fyysisetkin voimavarat, ja näinkin negatiivinen palaute ei yhtään paranna tilannetta.

Antakaa jotain positiivista palautetta Animeconin Kadajista, Yazoosta, Alastairista, Andrèsta ja Faista. Olen ihan liian väsynyt väittelemään tällaisesta, ja se lieneekin turhaa. Tiedän ainostaan sen, että Animeconin takia laiminlöin minulle rakkaita ihmisiä, koulua ja huolenpitoa itsestäni. Ja tässä vaiheessa voikin kysyä, miksi harrastan cosplayta. Niinpä.

Paleltuma

ViestiKirjoittaja Paleltuma » Ma Elo 21, 2006 23:02

Olen kyllä tosi yllättynyt kaikesta tuosta kritiikistä, jonka Mira sai kun kehtasi voittaa. Se nyt vaan on (joidenkin mielestä ehkä valitettavasti) totuus, että Mira on Helvetin Hyvä - ei kai kukaan ole oikeasti sitä mieltä että jonkun osallistuminen pitäisi kieltää vain siksi että hän sattuu olemaan hyvä? Taitaa ihmisiä kauteus vaivata ennemmin kuin mikään muu.

Ja tuomaristokin on loppujen lopuksi vain ihminen - jokaisella on omat mielipiteet ja maut. Cosplay, joka jonkun tuomaristossa olevan mielestä on todella hieno voi jonkun toisen mielestä olla vähemmän sellainen. Ei se, että joku voittaa kisan tarkoita, että hän olisi ehdottomasti maailman paras cosplayaaja liek woah, vaan että tuomaristo piti hänen cosplaytaan parhaana. Eivät tietenkään kaikki ole tuomariston kanssa samaa mieltä eikä tarvitsekaan, mutta turha ruveta valittamaan että tämä ja tämä päätös on väärä vain koska sinä et satu olemaan sen kanssa samaa mieltä.

Mitä tuohon puolueellisuuteen tulee, yksi tuomaristosta tosiaan tuntee Miran, mutta hän otti tuomaristo-velvollisuutensa todella vakavasti ja äänesti niitä jotka oikeasti olivat hänen mielestään parhaita. Totta kai sisäpiirissä naureskeltiin moneen kertaan että nyt alkaa lahjonta, mutta kaikki sanoivat tuomarina toimivalle että kukaan heistä ei odota tämän äänestävän heitä vain koska tuntee heidät. Mira nyt vain sattui olemaan se paras. Vai olisiko tuomarin pitänyt olla äänestämättä Miraa vain koska tuntee tämän vaikka tällä olikin hänen mielestään paras asu? Mitähän reilua siinä sitten on?

Omasta mielestäni Miran puku oli todella hieno, mutta jos rehellisesti sanon se ei ollut porukan hienoin. Upeita pukuja oli kyllä hirvittävä määrä, ihana nähdä kuinka cosplayn taso on noussut.
Valitettavasti jäi omaanikin hammasta kolottamaan muiden puolesta, kun kisan jury oli jotain aivan muuta, kuin sen olisi pitänyt olla. En osaa sanoa oliko se puolueellinen, vai mitä, mutta palkituista puvuista en ollut ollenkaan samaa mieltä. Vaikka kai se kauneus on katsojan silmässä, puvuissakin.

Näin se juuri on - kauneus on katsojan silmässä. Ei tuomaristolta voi eikä saa odottaa muuta kuin että he äänestävät sitä kuka heistä on paras.

Fakta on että se oli kyhätty kolmessa päivässä

...Ja silti oli mielettömän upea ainakin omasta mielestäni, kuten ilmeisesti myös tuomariston. Mitähän se kertoo Miran taidoista?

Se päivä kun cosplay-kisaan osaaottavia ruvetaan karsimaan sen perusteella että he ovat liian hyviä on se päivä kun maailma menee virallisesti helvettiin. Ruvetaanko vastaavasti karsimaan niitä, jotka ovat liian huonoja? :D

Jos ärsyttää että joku tietty voittaa aina, niin tehkää parempia pukuja tai lopettakaa kilpailu ja vain nauttikaa cosplayaamisesta. Ei siinä ole kyse palkintojen voittamisesta tai paremmuudesta, vaan hauskuudesta.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

ViestiKirjoittaja kyuu » Ma Elo 21, 2006 23:14

Välihuomiona, speksiä cosplay-kisasta, sen tuomareista ja tuloksista - http://au.aniki.fi/viewtopic.php?t=4565

Toinen juttu tuli vielä mieleen juontamishommista.
a)Minulle saa heittää ideoita, vinkkejä ja kaiken maailman Vihjeitä seuraavaa kertaa varten kun semmoiseen paikkaan päädyn.
b)Kyllä sitä muutkin saavat juontaa kisoja tai ne voidaan juontaa myös kaksin tai joku muu mikä. Pidän kyllä siitä touhusta, mutta ei se tarkoita etteikö vaihtelu virnistäisi. Juontaminen ja siihen valmistelu (juontajan paperit jne) oli cosplay-touhussa minulle ehkä 15-20 tunnin urakka, joka tarkoittaa semmoista noin prosenttia minun animeconin cosplay-ohjelman säätömäärästä.

Sitten KYSYMYS - oliko 1,5. kerroksen inforuudusta apua? Eli slideistä jossa kerrottiin erinäisiä asioita? Näkyikö se? Katsoitteko sitä? Auttoiko se?

Ja sitten JUTTU. Animecon III:n AMV-draamaosuuden voittovideo (It Takes Three to Tango) tehtiin myös melko lailla parissa-kolmessa päivässä kiirehtien jos historiatieto pitää kutinsa. Ja toisaalta, samaisen tekijän tällä kertaa toiminta-kategorian voiton vienyt video (Rage of Love) oli viikkotolkulla eeppistä loppumatonta säätöä ja hienofiilausta. Ei se aika yksinkertaisesti ole missään luovassa taiteessa se ensimmäinen tai viides kriteeri.
Viimeksi muokannut kyuu, Ma Elo 21, 2006 23:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jakoavain
Turun keisari
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jakoavain » Ma Elo 21, 2006 23:16

kyuu kirjoitti:Sitten KYSYMYS - oliko 1,5. kerroksen inforuudusta apua? Eli slideistä jossa kerrottiin erinäisiä asioita? Näkyikö se? Katsoitteko sitä? Auttoiko se?

Kyllä, se näkyi ihan hyvin, ja kyllä siitä itse tuli nähtyä parinkin ohjelmanumeron sijainti sekä alkamisaika.

Yukio

ViestiKirjoittaja Yukio » Ma Elo 21, 2006 23:23

kyuu kirjoitti:Sitten KYSYMYS - oliko 1,5. kerroksen inforuudusta apua? Eli slideistä jossa kerrottiin erinäisiä asioita? Näkyikö se? Katsoitteko sitä? Auttoiko se?

Kyllähän se ihan hyvin näkyi - eri asia on että huomasiko kukaan lukea sitä siinä ruuhkassa. Ainakin kahdelle ihmiselle siitä oli hyötyä pienen vihjaisun jälkeen.

harusame
Viesti:

ViestiKirjoittaja harusame » Ti Elo 22, 2006 00:05

Kekko kirjoitti:Luulen, että ennemmin tai myöhemmin tulee tapahtumaan niin, että cosplaykisat on järjestettävä ulkoilmalavalla. Jos sellaista ei ole, sellainen on järjestettävä.

Asia on pohdinnassa ensi vuoden coniin. Conipaikan lähettyvillä on sopivasti ulkoilmalavalla varustettu puisto ja hieman kauempana urheilukenttä. Hommaa vähän vaikeuttaa se, että televisiosta ei tule 12 kuukauden sääennustusta eikä budjettimme ihan riitä rakentamaan katosta koko urheilukentän päälle. Hyviä ideoita otetaan vastaan.

Kyuu kirjoitti:Mutta sitten konkreettinen haaste - miten lajitella ensikertalaiset ja "pro" cosplayerit? Tämä ideahan oli parikin kertaa esillä CF:n julkisissa kokouksissa. Missä vedetään raja? Millä tavoin asia voidaan varmistaa?

Mites, jos cossaajat itse saisivat valita haluavatko ammattilais vai harrastelijasarjaan (parempien nimien puutteessa)? Ensiksi voitaisiin marssittaa lavalle harrastelijasarjalaiset ja sen jälkeen ammattilaiset. Molemmista sarjoista valittaisiin parhaat. Eivätköhän kilpailijat itse tiedä parhaiten, kumpaan sarjaan kuuluvat.

Sitten ne conin plussat ja miinukset. Huonoista puolista enemmän tekstiä lähinnä siksi, että valittaminen on kivempaa kuin kehuminen. ;) Päivittelen tätä sitä mukaan, kun tulee asioita mieleen.

Peukku alas (toivottavasti kukaan ei ota näitä henkilökohtaisesti)
- Tilat, kuten on jo monasti sanottu. Lauantaiaamuna oli vielä ihan kivaa, mutta iltapäivällä tila kävi aivan liian ahtaaksi. Liikaa portaita, liian pienet aulat ja salit, melko hämärää, huono ilmastointi... = ei mikään ihanteellinen conipaikka. Kolmoskerroksen kauppakujalla oli sen verran tunkkaista ja suorastaan pahanhajuista, että siellä ei huvittanut viettää kovin paljoa aikaa. Järjestyksenvalvojat kuitenkin pelastivat paljon.
- Ajankohta. Coniviikonloppuna oli myös Helsinki City Marathon ja Helsingin Juhlaviikotkin alkoivat 18. päivä eli kaupunki oli hyvin pitkälti täynnä turisteja. Koulutkin ehtivät (ainakin täällä) alkaa viikkoa ennen conia, mikä vaikutti varmasti perjantain ja sunnuntai-illan kävijämäärään ja kuvittelisin, että sen takia ei saatu kouluista tiloja lattiamajoitukseen. Hotellit ja hostellit täynnä turistiryntäyksen takia eikä lattiamajoitusta, ei hyvä.
- Juuri mainittu lattiamajoituksen puute
- Aseiden takavarikointi vaikutti aika satunnaiselta. Eräs kaverini (desu desu desu) menetti kastelukannunsa ja toinen sai pitää n. metrin pituiset saksensa. Kai valtavat puiset sakset ovat ahtaassa conissa vaarallisemmat kuin metallinen kastelukannu? Metalli > puu ei pidä aina paikkaansa.
- Cosplay-kisan järjestelyt ontuivat. Lavalle olisi ehdottomasti pitänyt saada screeni tai pari kuten Nekoconissa. Suuremmassa olisi näkynyt cossaaja (takarivistä ei varmasti nähnyt yhtään mitään) ja pienemmässä hänen tietonsa (numeroa ei voi kertamaininnalla muistaa eiväkä numerolaput näkyneet kunnolla, vaikeutti yleisöjuryilyä huomattavasti). Juontajat olisivat myös voineet käydä nimet läpi etukäteen eikä jokaiseen väliin olisi tarvinnut letkauttaa "hauskaa" one-lineria.
- Tiedotus conissa. Infopisteen edessä ollut taulu ja 1.5-kerroksen screeni olivat ainoat tiedotuskanavat eivätkä nekään tainneet olla kovin hyvin ajan tasalla. Minä en ainakaan ollut oikein perillä ohjelmamuutoksista. Mitään hienoja parannusideoita ei ole tähän antaa, mutta ainakin ulos olisi saanut ilmoitustaulun laittaa.
- Conia edeltävä tiedotus. Ohjelma julkistettiin 2 viikkoa ennen conia (Finnconin sivuilla oli sama ohjelma paljon aikaisemmin!?), ryhmäcosplay-kisan ilmoittautumisen alkaessa (ja loppuessa myöhemmin samana päivänä..) kisasta ei ollut kerrottu juuri mitään, suurin osa tiedotuksista löytyi foorumilta eikä nettisivuilta, ym. Tämän puolen olisi voinut hoitaa paljon paremmin.

En laita tätä miinuksiin, mutta kysyn: Eikö copslay-kisan yleisöjuryn ääniä oltaisi hyvin ehditty laskea jo oikean tuomariston miettiessä tai viimeistään sunnuntaihin mennessä? Tulokset (50 lappusta, joihin juryläisten suosikit oli ympyröity) olisi saanut helposti kirjattua koneelle parissakymmenessä minuutissa ja pim, voittajat selvillä. Näin heidät olisi ehditty palkitakin.

Peukku ylös
+ Puisto: Täydellinen paikka mennä seurustelemaan, rauhoittumaan, haukkaamaan happea ja ottamaan hienoja kuvia. Onneksi ei satanut
+ Green Room ja Red Rum: Vänkäreiden ja conitean puisto (- kuvausmahdollisuudet)
+ Väkimäärästä huolimatta tilanne pysyi suht. hyvin hallinnassa kiitos ahkerien (ja äänekkäiden) järjestyksenvalvojien.
+ S-Market ja K-kauppa ihan Paasitornin vieressä ja lähistöllä oli myös kivasti ruokapaikkoja.
+ Mukavasti myyntipöytiä
+ Ohjelma kokonaisuutena (Finncon + Animecon, pelkän Aconin ohjelma oli hieman valju) oli kattava ja laadukas. Esiintyjät hoitivat hommansa hyvin kiireestä ja väsymyksestä huolimatta. Ikävä kyllä en mahtunut itseäni eniten kiinnostaneisiin ohjelmanumeroihin. u_u
+ Kävijät, vänkärit, järjestyksenvalvojat, järjestäjät ja kaikki muutkin Paasitornin seudulla viikonloppuna olleet. Kaikesta valituksesta huolimatta conissa on kivaa kunhan siellä olevat ihmiset ovat kivoja ja te olitte. Kiitos siis kaikille mukavasta conista ja nähdään ensi vuonna Jyväskylässä (silloin olen vuorostani ottamassa haukkuja vastaan).
Viimeksi muokannut harusame, Ti Elo 22, 2006 00:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Asagi

ViestiKirjoittaja Asagi » Ti Elo 22, 2006 00:10

frostious kirjoitti:Olen kyllä tosi yllättynyt kaikesta tuosta kritiikistä, jonka Mira sai kun kehtasi voittaa. Se nyt vaan on (joidenkin mielestä ehkä valitettavasti) totuus, että Mira on Helvetin Hyvä - ei kai kukaan ole oikeasti sitä mieltä että jonkun osallistuminen pitäisi kieltää vain siksi että hän sattuu olemaan hyvä? Taitaa ihmisiä kauteus vaivata ennemmin kuin mikään muu.

puhun tässä nyt erään toisen henkilön puolesta, ja osittain myös itseni puolesta koska täällä nyt vedetään herneenpalkoja nenään ihan urakalla. Ja taas kerran sanon että *minulla ei edelleenkään ole yhtikäs mitään ketään kanssa-cossaajaa vastaan henkilökohtaisella tasolla*

Tämä koko soosi lähti siitä faktasta, että henkilö, joka oli tehnyt palkinnot (eli siis Mira), otti osaa kyseiseen kilpailuun ja voitti. Ok, palkintojen tekijä = osallistunut kilpailun järjestämiseen. Näin se asia ymmärrettiin. En nyt tiedä kuinka yleinen, mutta joku käytäntö jossakin päin on, että kilpailujen järjestäjinä olleet eivät saa osallistua kyseiseen kilpailuun. (Ja tämä ei näissä piireissä, ainakaan tällä kertaa pätenyt) Tämä asia yhdistettynä kyseiseen cossivoittoon on se perimmäinen syy, miksi tämä tuotiin julki. Tähän vielä pari väärää sananvalintaa ja informaation puute, niin mikäs siitä seuraa muu kuin väittely? Se, mikä täällä jylläsi oli hämmästys, eikä kateus.

Eli yksinkertaistettuna, asia nähtiin niin, että kilpailun järjestäjänä ollut henkilö voitti itse. Ja kun samaa tapahtui myös siellä AMV puolella, niin epäilyjä todellakin tuli monelta taholta. Minä en ainakaan missään vaiheessa ole arvostellut Miran taitoja tai sanonut suoraan ettei hän saa osallistua. Vai näkeekö joku tähän viittaavaa asiaa minun kohdalta?

Thoresin kuvien pohjalta tehdyt Trinity Blood-cossit on haastavia jopa ammattilaisompelijalle, siitä ei pääse mihinkään (olen siis ompelun ammattilainen myös itse). Sanoinkin Miralle että siihen käytettyyn aikaan nähden se on hieno puku. Ja oikeasti myös tarkoitin sitä. Minun puolesta hän (ja kaikki muutkin) saa osallistua ihan niin moneen kilpailuun kun vain huvittaa. Tuomarit nyt on tuomareita. Näissä kilpailuissa aina tapahtuu väistämättä isompia tai pienempiä vääryyksiä (tarkoitin nyt siis yleisesti enkä pelkästään animeconin suhteen) Olenko kateellinen? En ole. Jokainen kilpailija varmasti pettyy kun ei saa tuomareilta mitään kiitosta kovan työn jälkeen, oli kyseessä kuka tahansa (ja taas puhun yleisesti).

Minä en missään vaiheessa täällä foorumilla pyöriessäni ole halunnut pahoittaa kenenkään mieltä, mutta jos olen niin pyydän sitä anteeksi. Tavallaan nämä tunteenvuodatukset oli tarpeellisia, jotta nämä epäkohtina olevat asiat tuli perin pohjin selvitettyä. Tästä varmaan itse kukin oppi jotakin. Paljon pahemmin olisi lopulta voinut käydä jos näitä asioita ei selviteltäisi.

viimeiseksi vielä sanon kaikesta huolimatta onnittelut voittajille ja todellakin oli mukava nähdä "sisarhahmo" samasta sarjasta (vielä kun olisi ollut se Abel :lol:).

Asagi/Cain/kävelevä ruumis kiittää ja kumartaa yleisöjuryn päätöksestä. Omalta osaltani tämän topikin kommentoiminen loppui toivottavasti tähän. Ja sitä videokuvaa/valokuvia kisasta odotellaan ^^
Viimeksi muokannut Asagi, Ti Elo 22, 2006 00:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

leonichan
Viesti:

ViestiKirjoittaja leonichan » Ti Elo 22, 2006 00:18

harusame kirjoitti:Mites, jos cossaajat itse saisivat valita haluavatko ammattilais vai harrastelijasarjaan (parempien nimien puutteessa)? Ensiksi voitaisiin marssittaa lavalle harrastelijasarjalaiset ja sen jälkeen ammattilaiset. Molemmista sarjoista valittaisiin parhaat. Eivätköhän kilpailijat itse tiedä parhaiten, kumpaan sarjaan kuuluvat.

...

- Conia edeltävä tiedotus. Ohjelma julkistettiin 2 viikkoa ennen conia (Finnconin sivuilla oli sama ohjelma paljon aikaisemmin!?), ryhmäcosplay-kisan ilmoittautumisen alkaessa (ja loppuessa myöhemmin samana päivänä..) kisasta ei ollut kerrottu juuri mitään, suurin osa tiedotuksista löytyi foorumilta eikä nettisivuilta, ym. Tämän puolen olisi voinut hoitaa paljon paremmin.

Olen samaa mieltä, että cossaajat tietävät itse parhaiten. Millään harrastusvuosien määrällä tai sillä, kuinka kauan on ommellut, ei ole välttämättä mitään tekemistä tason kanssa. Jotkut vain osaa melkein kuin luonnostaan ja toisten pitää harjoitella vuosia.

Animeconin sivuja on vähän ihmetelty myös täällä. Ymmärrämme tekijöiden puutteen, mutta eikö sitten olisi ollut melkein sama, jos Finnconin ja Animeconin sivut olisi ollut yhdessä, kun kerran Animeconin sivuilla oli lähes joka paikassa teksti "Tarkempia tietoja Finnconin sivuilta"?
leonichan - Saradan... joku. Se kuka saa nakittaa muut tekemään kaikkea <3

"The Boy's High School Love Situation is Comparatively Often"

musasabi

ViestiKirjoittaja musasabi » Ti Elo 22, 2006 00:24

Kyllä metriset puiset sakset olisin ainakin itse ohjannut jätettäväksi säilytykseen.

Tapahtuman laajentaminen ulos olisi vaatinut sitä että Helsingin kaupunki olisi halunnut leikkiäkkin meidän kanssa.

Ohjelman webiin laittoon myöhästyminen oli selkeä ongelma. Syynä oli lähinnä että leikkauksesta toipuvan kuumehoureisein henkilön (=minun) vastuulla oli suurehko osa conin ohjelmasta ja tekniikasta (se että lääkäri sanoo, "et saa tehdä töitä tai et parane" ei tarkoita ettei voisi tehdä conia >40h viikossa ;-)

Olisi pitänyt vain jostain saada lisää tunteja vuorokauteen...

Cosplaystä

Mira oli sivussa kisan järjestämisestä. Etsittiin ihmistä joka voisi tehdä palkinnot ilmaiseksi ja Mira lupautui siihen (kiitos), mutta ei ollut mukana järjestämässä kilpailua. Tuota katsottiin hyvinkin selkeästi.

Suurin ongelmahan on että Suomen piirit ovat pienet aktiiviharrastajien joukossa jolloin jotain relevanssia omaavien fiksujen tuomarien ja järjestelijöiden löytäminen jotka eivät tunne ketään kisaajaan on vaikeaa.

Yleensä noissa kokouksissa on 5-10 ihmistä joita asiat kiinnostavat, joten mukaan mahtuu erittäin hyvin.

Kkos

ViestiKirjoittaja Kkos » Ti Elo 22, 2006 00:58

Pluie kirjoitti:
Yukio kirjoitti:Jo yksi pukeutunut ja vaikka viisi kuvaajaa saa melkoisen härdellin aikaan. Minä pyrin pääsääntöisesti opastamaan kuvaajia, mutta jotkut YKSITTÄISET cosplayerit/ryhmät jäivät poseeraamaan rappukäytäviin tai auloihin, jolloin kaikki ympärillä vetivät kamerat esiin => kukaan ei liiku enään mihinkään. Noin viidennellä huomautuskerralla en enään jaksanut säästää sanojani.

Tuosta on sitten ihan turha valittaa sillä ainakin minulta + parilta sadalta muulta tuo kielto meni ihan ohi. En huomannut missään valokuvausta kieltävää lappua saati edes kuullut conin aikana mitään siihen viittaavaa kehoitusta. Käytin ihan omaa järkeäni enkä stopannut kuvattavaksi tai kuvaamaan portaiden alle tai muuhun ruuhkaiseen paikkaan. Minusta on muutenkin todella turhan kuuloista että kuvata ei saisi sisällä jos ympärillä ei ole ketään eikä ole mitenkään minkään tai kenenkään tukkeena.

paasitornin kohtalaisen ahtaat käytävät + pienet aulat + myyntipöytien vaatima tila + hetkellisesti yli 3000 henkeä paikanpäällä = kaaos
ihmiset tahtovat kulkea jokaiseen mahdolliseen suuntaan jokaisella mahdollisella (ja välillä mahdottomallakin) hetkellä. valitettavasti kaikki cosplayaajat eivät katsoneet mahdollisuutta siirtyä ns. väljemmille vesille mahdollisista pullonkauloista (eli portaat ja neljä ensimmäistä porrastasannetta) kuvaamista varten, mutta toivottavasti ei ihan kohtuutonta haittaa ole mainitsemisestakaan aiheutunut kenellekkään.

kyuu kirjoitti: MUOKS: Hmmh, pitäisiköhän Traconissa myös varata alue X pelkästään cosplay-kuvien ottamista varten?

tätä ideaa itse ainakin kannatan.

mutta sitten näin yleisesti itselleni jäi kyllä ihan positiivinen maku koko tapahtumasta. vaikka en kerennytkään kovinkaan montaa kiinnostavaa tapahtumaa seuraamaan kuin etäisesti ja hätäisesti, mutta ehkäpä ensi kerralla enemmän. ja mitä tuohon ilman vaihtumiseen tulee, taisi ilmastoinnin kapasiteetti ylittyä moninkertaisesti tuon kyseisen viikonlopun aikana, mutta onneksi oli kylmää vettä saatavilla.

omasta puolesta kiittäen niin AnimeConin kuin Finnconin comiteaa, muita vänkäreitä sekä eteenkin coneilla käyneiden ihmisten jaksamista.
What a horrible night to have a BO!

Palaa sivulle “Conit ja festarit”