Fanfest 2013 - jälkilöylyt

Keskustelu tulevista ja menneistä coneista, festareista ja muista valtakunnallisista animeharrastajien yleisötapahtumista.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Fanfest 2013 - jälkilöylyt

ViestiKirjoittaja kyuu » Ma Loka 07, 2013 15:15

En huomannut Fanfestista käydyn keskustelua, mutta vanhan tapamme mukaan ainakin kuvien lisäyksestä on tapana ilmoitella Anikin jälkipyykkiketjussa joten otettakoon se tekosyyksi. Keskustelua ja kuulumisia viime viikonlopun Fanfestistä, kuvalinkkejä, kysymyksiä, näkökulmia ja niin edelleen.

Anikin jengin kuvista ensimmäisiä on jo latailtu ja lisää on työn alla.

http://kuvat.aniki.fi/c/117

Holly

Re: Fanfest 2013 - jälkilöylyt

ViestiKirjoittaja Holly » Ma Loka 07, 2013 21:01

Kiva että tällainen tuli tänne, koska en ole löytänyt muuta hyvää kanavaa palautteelle.

Fanfest oli hieno tapahtuma, ja oli virkistävää vierailla välillä jossain muussa kuin animetapahtumassa. Pidän kyllä animestakin, mutta välillä on kiva käydä kuuntelemassa luentoja länsimaisistakin jutuista. Plussaa peliohjelmien (siis tietokone- ja konsolipeleihin keskittyvien) paljoudesta; niitä ei pääse näkemään muualla juurikaan! Yllättäen fanfestistä sitten löytyikin valtavasti kiinnostavaa ohjelmaa, ja olin luennoilla tiivimmin kuin missään conissa aiemmin.

Kävin katsomassa Adventure Time- luennon, joka oli mielestäni varsinkin ensikertalaisen pitämäksi erittäin tasokas. Pelkäsin, että luento saattaisi olla liian geneerinen yleiskatsaus sarjasta, mutta jo tuttujen asioiden lisäksi siellä mainittiin monia yksityiskohtia, joita en itse ollut huomannut tai tajunnut. Seuraavaksi kiirehdin Savea, scifiä ja tuontiolutta -luennolle, joka ei ehkä ihan ollut sellainen, millaisen mielikuvan ohjelman nimestä sai, mutta joka oli kuitenkin mielenkiintoinen katsaus indie-pelintekijän elämään. Kerkesin myös katsomaan Interaktiivista sohvapelaamista, joka käsitteli kivasti let's play-videoiden ja striimaamisen teknistäkin puolta.
Päivän mielenkiintoisimmaksi luennoksi osoittautui Game of Thronesin äitejä käsittelevä luento, joka oli erittäin informatiivinen, mielenkiintoinen ja ajatuksiaherättävä, joskin hieman kiireinen (ymmärrettävistä syistä, sillä aihe oli niin laaja). Sen jälkeen katsoin vielä Pelitkö taidetta, häh?! joka oli ihan kiva, mutta oli vähän turhauttavaa, kun luennolla osittain yritettiin määritellä taidetta itseään, joka taas poikkeuksetta ajautuu kiertelemiseksi ja kaartelemiseksi ja mielipiteiden esittämiseksi.

Sunnuntai-aamuna tsekkasin kauhupeliluennon, joka oli kuitenkin vähän tylsä; se ei ollut ihan tarpeeksi informatiivinen ja jäi aika yleiselle tasolle. Olisin kaivannut ehkä jotain syväluotaavampaa. Keskimaan kulttuureista kertova luento oli mielenkiintoinen; en itse olisi esimerksiksi osannut yhdistää haltia-arkkitehtuuria ja muotoilua art noveauhun. Olisin ilahtunut, jos luennolla olisi käsitelty myös örkkien kulttuuria ja puvustusta, ja poikaystäväni olisi kaivannut syvempää tietämystä aseiden esikuvista, mutta kyllä ohjelma oli hyvä näinkin. Lopuksi vielä kuuntelin Rhianna Pratchetin kunniavierasohjelman.

Conpaikka oli tarpeeksi tilava, vaikka ruuhkia syntykin hieman, varsinkin suosituimpia ohjelmanumeroita odottelevista massoista, mutta en kokenut niitä suureksi haitaksi. Sen sijaan olin erittäin pettynyt opasteiden vähyyteen ja tapahtumapaikan kartan puutteeseen. Oli erittäin ikävää rampata kerroksia ylös alas etsimässä ohjelmia. Ohjelmalehtiseen olisi vaikka voitu tehdä lyhyt lista, missä kerroksessa kukin tila sijaitsi; se olisi jo auttanut paljon. Lehtisessä ei myöskään ollut lähialueen karttaa, joka olisi kertonut esim. lähimmät ruokapaikat. Vaikka toisin voisi olettaa, jotkut ihmiset eivät asu pääkaupunkiseudulla ja kaipaisivat siis opasteita! Paljon miinuksia siis siitä, että tätä ei oltu hoidettu tarpeeksi hyvin! Jäin myös kaipaamaan coneissa yleistyneitä vesipisteitä, mutta noh, enpä silti kuollut janoon.

Plussaa muuten vielä lopuksi siitä, että olitte saaneet Oculus Riftin paikalle! Olen jo pitkään halunnut testata sitä, joten oli mahtavaa päästä kokeilemaan.

Holly, tumblerissa Aviala, kiittää hauskasta fanfestistä, joka tosin söi kaikki vähäiset säästöt. 8 )

Fainttos
Viesti:

ViestiKirjoittaja Fainttos » Ma Loka 07, 2013 21:52

Ohjelmapitäjä ja taidekujalainen täällä kertoilee mietteitään. Aloitankin juuri näistä asioista kertomalla.

Pidimme tosiaan siskoni kanssa sunnuntaina "Ystävämme Slenderman, parahin Pyramid Head ja herra Necromorph - paniikkia pelihuoneessa". Kyseessä oli toinen luentoni, mutta ensimmäistä kertaa näin pitkä. Itse en ole kovin tyytyväinen luentoon, vaikka moni on kertonut pitäneensä siitä. Syynä tähän oli tosiaan se, että olin pitänyt Fanfestia edeltäneen viikon mykkäkoulua, ja vielä lauantaina kuulostin täydeltä karhulta - ääneni oli siis lähtenyt kokonaan. Siksi emme pystyneet harjoittelemaan luentoa, minkä normaalisti tekisin monta kertaa etukäteen. Harjoitellessa näkee nimittäin luennosta virheet, puutteellisuudet ja epäloogisuudet ja pystyy korjaamaan ne, ja itselleni tämä on lähes välttämätöntä. Hermoilin ohjelmanpitämistä hirmuisasti tämän takia. Tämä on myös syynä aikaongelmiimme - sekoilimme kellon kanssa totaalisesti ja menimme pahasti yliajalle ja silti jäi asiaa käymättä läpi, anteeksi siitä! Olisin tehnyt monia asioita nyt toisin, mutta sairauksille ei mahda mitään. Opimme tästä todella paljon, ja toivottavasti teillekin jäi jotain käteen luennostamme. Kiitos kaikille kuuntelijoille! :)

Taidekujalla möllötin sitten lähes kaiken muun ajan luennon lisäksi. Myyjät pitivät hyvää yhteishenkeä yllä, mikä olikin kyllä tärkeää sillä muuten taidekujasta olisi aika lailla vielä negatiivisempi kuva kuin nyt minulle siitä jäikään. Tila oli ensinnäkin ihan liian pieni. Se olisi ehkä ok jos myyjiä ei olisi ollut näin hirmuista määrää. Huoneessa oli kuuma ja muutamakin kävijä riitti tukkimaan kulkusuunnat. Ei hyvä. Lisäksi myyntipöydät olivat todella pienet. Itse istuin "keskiringissä" ja siellä istuminen oli yhtä tuskaa: tilaa ei riittänyt istumiselle lähes yhtään. Mutta joo, tämä oli ensimmäinen kerta tietenkin kun tapahtuma järjestettiin, niin toivottavasti ensi vuonna asiat ovat paremmin.

Ja sitten muuten tapahtumasta. Paasitorni sijaintina oli mahtava: sinne oli helppo päästä ja löytää ja lähettyvillä oli ruokapaikkoja, ulkoilutiloja ja hotelli. Sisältä paikka aiheuttaa itselläni vähän sekavia mielipiteitä. Tila oli hieno, ja tapahtumalle sinänsä sopiva. Se oli kuitenkin aika sekava. Kerrosrakenne oli sekava (kokonaisia ja puolikkaita kerroksia) ja kartan puuttuminen tapahtumalehtisestä olivat aika ärsyttäviä. Tämä olisi ehkä paremmilla opasteilla parantunut, nyt jo lappuja oli nurkat täynnä mutta ehkä selkeämmät opasteet eivät olisi pahitteeksi. Ja en tiedä mikä muuten oli syynä sille, että käytävät olivat aina kun niissä kävin niin suhteellisen tyhjinä? Olivatko ihmiset ohjelmia katsomassa (mikä olisi tietenkin mahtavaa)? Tämä ei sinänsä ole miinus mutta jäi vaan ihmetyttämään minua :D Sama päti myyntipöytäsaliin - se oli lähes autio kun normaalisti coneissa ja tapahtumissa ne ovat ihan täynnä. Omituista.. Ymmärtääkseni lippuja menikin ihan hyvin.

Mutta joo, kiva tapahtuma oli. Pidin ideasta, että länsimaalaiset fandomit saivat oman tapahtumansa. Toivottavasti järjestetään uudelleenkin ensi vuonna, entistä ehompana :)
Kurkatkaas minun peliblogiani jos vain kaikenlainen pelihömppä kiinnostaa! http://gamekerho.blogspot.fi/
Lisäksi bloggaan cosplayn saralla täällä: http://miecosplay.blogspot.fi/
Ja voit minut DeviantArtistakin löytää: http://fainttos.deviantart.com/

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

ViestiKirjoittaja kyuu » Ma Loka 07, 2013 23:44

Kuvia lisätty. Mukana kaksi settiä kuvauspalvelukuvia, sekä itseltäni että Japsulta lauantain kuvia. Sunnuntait koitan saada parin päivän sisään ja viimeisenä erikoismuokkaukset joita tulee pari-kolme kipaletta.

Atlas_101

ViestiKirjoittaja Atlas_101 » Ti Loka 08, 2013 07:32

Fanfest oli hieno kokemus, vaikka pääosaksi olin koko tapahtuman läpi enemmän tai vähemmän kipeänä. Ohjelmista en käynyt ensimmäsienä päivänä katsomassa oikeastaan mitään, mitä nyt kävin testaamassa Oculus Riftiä(5/5 maistuu salami parasta hyvää jne. =D ), ja loppupäivän vietin istuen siinä aulassa penkillä SteamJazz-ihmisten kanssa jotka tunnen. Sunnuntain puolella uskaltauuin ohjelmiinkin, ja katselin Vuorensolan elämä&teot, VHS-estetiikkaa ja sen Prometheus-filosofiajutun. Kaikki ohjelmat oli viihdyttäviä, omasta orastavasta kurkkukivusta ja ilmeisesti lievästä kuumeesta riippumatta.

Iltabileiden loungemusiikki ei vastannut omaa kuvaani loungemusiikista, ollen siis juurikin sitä p*******n dubsteppiä vaikka luvattiin ettei se dubsteppiä olisi, ja oli ivelä pikkuisen turhan kovalla ottaen huomioon että näissä bileissä oli tarkoitus pystyä keskustelemaan. Tästä huolimatta iltabilekokemus oli jepa, teoriassa olin Timo Vuorensolan kanssa kaljalla, vaikkei kaljaa kumpikaan juonutkaan. Hieno mies kaikenkaikkiaan.

Tl;dr: Kyllä.

_A
http://propforge.blogspot.fi/ <- Proppiblogini, johon päivittelen tekosiani. (Proppitilauksia otetaan myös vastaan)

Nihil Aliud Scit Necessitas Quam Vincere.

Haikara
Viesti:

ViestiKirjoittaja Haikara » Ti Loka 08, 2013 13:43

Pitkästä aikaa olin Helsingissä järjestetyssä conissa! Fanfestin tapaiselle tapahtumalle selkeästi on kysyntää ja tarvetta, ja myös koin tapahtuman virkistäväksi. Korjattavaa tosin on siellä täällä, ja luvattua palautelomaketta odottelen vieläkin.

Itse kävin muutamassa ohjelmassa, olin itse ohjelman pitäjänä (Zombit eivät tanssi), ja lisäksi olin taidekujalla. Näistä näkökulmista tapahtumasta löytyi kyllä reippaasti fixattavaa, mutta miellyttävä tapahtuma silti oli. Laitan tarkemmin parannusehdotukset palaute lomakkeeseen, mutta tässä hiukan plussia ja miinuksia:

- Vesipisteet vain luentosaleissa tai taidekujalla, hain omat veteni aina vessasta omaan pullooni, enhän voi kesken luennon tulla noutamaan vain vettä
- Ohjelmanpitäjille ei ollut vettä pöydällä. Edeltävä luennon pitäjä oli jättänyt oman vesipullonsa, josta epähuomiossa sitten vettä vein.
- Ei tekniikkaihmisiä apuna. Ohjelmanpitäjänä olo oli vähän heitteille jätetty. Soittamalla kai olisi saanut ihmisiä paikalle, mutta kun briefingin pitää minulle edellinen luennon tekijä sanoilla "ehkä siitä mikistä riittää akkua sun luentoon", on kyllä vähän kummallinen olo.
- Tiedon kulku. "Tiedotetaan myöhemmin" kuului usein ennen tapahtumaa ja tapahtuman aikana. Myös väärä informaatiota oli lipsahtanut. Selvisi paikan päällä, että greenroomin todellinen paikka heittikin kuudella kerroksella alkuperäisestä tiedosta.
- Taidekujaa ei suljettu ja lukittu silloin kun oli luvattu. Jos taidekujan snaotaan menevän kiinni klo 18, sen olisi parempi mennä silloin kiinni, ja lukkoon, kuten myyjille on luvattu. Ovet olivat auki varmaan tunnin luvatun sulkemisajan jälkeen, mikä ei ole kivaa myyjälle, joka haluaa päästä kotiin tietäen, että myytävät tuotteet ovat pöydällä vielä huomennakin.

+ Fiilis ja olo oli koko tapahtumassa oikein mahtava
+ ja ymmärrän että tämä oli ensimmäinen tapahtuma, mitään katastrofeja ei tapahtunut, ja kaikki kuitenkin rullasi

Mutta kunhan nämä ja muut pikkuvirheet korjataan, kyllä tästä oikein mahtava tapahtuma saadaan. Fiilis oli ainakin oikea, ja kyllä se tästä vain paranee.
Ohjelmanpitäjänä kiitän mahtavaa yleisöä, ja tapahtumaa siitä että sain mahdollisuuden tämän luennon pitää. Sali meni aivan täyteen, ja olin todella otettu yleisön reaktioista ja kysymyksistä. Yleisö oli mitä kivoin ja kiltein. Odotan mielenkiinnolla palautetta ja parannusehdotuksia. Luento oli minun ensimmäiseni, eikä kyllä viimeiseksi jää, sen verran kivaa oli. Pitäkää siis huoli, että annatte parannusehdotuksia, tai piinaan teitä vuodesta vuoteen ;)

Toivon kyllä että tapahtuma olisi ensivuonnakin, tälle kuitenkin tarvetta on.

aanomyymi

ViestiKirjoittaja aanomyymi » Ke Loka 09, 2013 18:55

Fanfest oli käviöille varmaan mahtava, paljon oikeasti uutta ja kiinostavaa ohjelmaa.
Mutta vänkärinä ei ole kuin haukkuja koko tapahtumasta.
Sorri kerran avaudun "nimettömänä", toiminut muissakin tapahtumissa vänkärinä enkä halua mitään huonoa mainetta itselleni. Kun tuntuu että koko tapatuman jälkipyykkien selvittely on vasta aluillaan.

Käviän näkökulmasta tapahtuma oli kyllä mahtava, tilaa oli, mahtava paikka, parhaimpia sijainteja mitä pääkaupungin coneissa on koskaan ollut, ja kivi kovaa ohjelmaa laidasta laitaan. Periattessa tämän tasoista conia kaipaisin lisää.
Ja ne miinukset, joita toivon mukaan yksikään käviä ei ole huomanut. Ja samalla toivon että ikinään ei järjestetä näin surkeasti hoidettua tapahtumaa.
Pahimpana oli täydellinen kommonikaatio puutus itse tapahtuman aikana. Oli asia mitä tahansa, syömisestä, työajoista tai tehtävistä, koskaan kukaan ei tuntunut tietävät mistään mitään.

Tosin uutiset tapahtuman jälkeen että fanfest ry oli mennyt konkurssiin, oli pieni yllätys.
Mutta että kaikki jäljet jäivät joidenkin tyttöjen siivottaksi kun pääjärjestejä vetäytyi koko hoidosta oli hieman yli ampuvaa. Pahinta taitaa olla että monet vastaavat olivat (kuulopuheiden) mukaan maksanut tapahtuma kuluja omista pusseistaan ja nyt kaikki maksut kasaantuvat heidän harteille koska pääjärjestäjä ei ollut FanFest RY virallisesti rekisteröinyt.
Muutenkin itse tapahtuman aikana pääjärjestäjä vain seilasi kuolleena jonkun tyttön kanssa tapahtumassa, eikä vaikutanut yhtään kiinostuneelta koko tapahtumasta. Enkä itse nähnyt hänen juttelemaan kenenkään kanssa koko tapahtumassa, mikä oli hieman outoa käytöstä pääjärjestäjältä.

Joten vähän kaksimielinen olo koko tapahtumasta, tavallaan hieno tapahtuma, toisaaltaan kaikki tehty niin väärin ja paskasti että ei voi edes alkaa ymmärtämään mitä vittua ihmiset ovat edes ajatelleet.
Sääliksi käy niitä yksityishenkilöitä jotka olivat jotakin omasta pussistansa maksaneet, jos heille todellakin oltiin valehdeltu että Fanfest ry maksaisi laskut.

Toivon kyllä että tapahtuma olisi ensivuonnakin, tälle kuitenkin tarvetta on.

Tähän voin antaa varmistuksen että FanFest ei tule enään koskaan. Tapahtuman jälkeen nämä jäljelle jääneet tyttöt olivat kertoneet vastaaville että Fanfest oli konkurssissa ja pahasti veloissa (tapahtumaahan oli myyty noin 1000 lippua), samaan aikaa kun itse pääjärjestejä oli vain ollut hiljaa koneella. Kaatajaisiin osallistui kyllä pääjärjestäjä iloisesti mutta esimerkiksi kaikki tapahtuman jälkisotkujen siivovat eivät ehtineet paikalle.

TLein

ViestiKirjoittaja TLein » Ke Loka 09, 2013 18:57

kyuu kirjoitti:Kuvia lisätty. Mukana kaksi settiä kuvauspalvelukuvia, sekä itseltäni että Japsulta lauantain kuvia. Sunnuntait koitan saada parin päivän sisään ja viimeisenä erikoismuokkaukset joita tulee pari-kolme kipaletta.

Olikos Kuvauspalvelussa muitakin kuvaajia vielä, kun en ainakaan löytänyt itseäni noista lauantain seteistä, jolloin kävin kuvattavana?
-Setä_Gin
Don't drink and derive, because Alcohol and Calculus don't mix!

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

ViestiKirjoittaja kyuu » Ke Loka 09, 2013 19:43

TLein kirjoitti:
kyuu kirjoitti:Kuvia lisätty. Mukana kaksi settiä kuvauspalvelukuvia, sekä itseltäni että Japsulta lauantain kuvia. Sunnuntait koitan saada parin päivän sisään ja viimeisenä erikoismuokkaukset joita tulee pari-kolme kipaletta.

Olikos Kuvauspalvelussa muitakin kuvaajia vielä, kun en ainakaan löytänyt itseäni noista lauantain seteistä, jolloin kävin kuvattavana?

Kyllä. Kuvia on vielä tulossa lisää muilta kuvaajilta. Ja kun nyt kuvista puhutaan...

Tässäpä omia sunnuntain kuvauspalveluotoksia. Näistä iso osa on otettu vaihtoehtoisilla valoasetuksilla. Esa Ala-Petäyksen myöhemmin tulevat kuvat sisältävät näistä tummemmista versioista ns. normaalivalaistut versiot, niin voipi sitten vertailla. Valon vahvemman toispuoleisuuden huomaa vaikkapa tästä tai tästä otoksesta.

Sitten olisi vielä muutama kappale rankasti editoitavia teoksia (lue: fotosoppauskierros), joita vilkuilen vähemmän kovalla kiireellä.

P.S. Koitamme jatkossa käyttää myös sosiopaattista mediaa kuvauspalvelun osalta. Twitterissä #kuivapalvalus ja myös Facebookissa. Edellistä käytän itsekin.

Grendel

ViestiKirjoittaja Grendel » Ke Loka 09, 2013 22:12

Twitterissä mennään myös kovilla linjoilla. Tapahtuman järjestäjä kerjää sympatiaa ja rahaa:

Mika Valtonen ‏@Mikderin
Aiotaan tehdä myös someosaajien kanssa indiegogo-kamppis mun ja tapahtuman pelastamiseksi. #SaveFanfest

#FanfestFi n #dubbaus-ohjelmasta pitäneet voivat halutessaan auttaa tapahtumaa parilla roposella: FI31 1065 3500 2806 35 / NDEAFIHH

Mika Valtonen ‏@Mikderin
joo pohditaan tässä Holvi/Mesenaatti tai IndieGoGo-optioita.

Rahankeräykseen tarvitaan poliisin lupa. Siitä tietoa esim:
https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf ... endocument
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060255
Tätä kannattaisi varmaan pistää Valtoselle tiedoksi, ettei enää syvemmälle itseään upota. Jo nyt Twitteriin laitetut kerjäysviestit rikkovat rahankeräyslakia.

Virkavalta tuskin suhtautuu kovinkaan myötämielisesti siihen, että yhdistys (jota ei edelleenkään ole olemassa) keräisi rahaa yksityishenkilön talouden pelastamiseksi, etenkään kun henkilö on tuhonnut ihan itse oman taloutensa mm. sillä, ettei ole viitsinyt tehdä tapahtumaa järjestävän yhdistyksen perustamiseksi tarvittavia paperitöitä. Yhdistys ja ylipäätään mitkään viranomaisten kanssa tehtävät paperityöt eivät hoidu sillä, että Patentti- ja Rekisterihallituksen kirjeet lojuvat avaamattomina pöydällä.

Ihmetyttää tämäkin:
"Ansiotulottomana ja työkyvyttömänä ihan hauska pommi elämään. Nyt varmaan saa käyttää #yolo-tagii."

Ansiotuloton, työkyvytön järjestää ison budjetin tapahtumaa ja sitten valittaa, kun ei ole kyennyt sitä järjestämään ja paska kaatuu niskaan? Ok. No, odotan mielenkiinnolla mitä poliisi sanoo, kun joskus perustettava julkisoikeudellinen yhdistys hakee tähän keräyslupaa.

Houndy
Viesti:

ViestiKirjoittaja Houndy » Ke Loka 09, 2013 23:00

Grendel kirjoitti:Twitterissä mennään myös kovilla linjoilla. Tapahtuman järjestäjä kerjää sympatiaa ja rahaa:

Mika Valtonen ‏@Mikderin
Aiotaan tehdä myös someosaajien kanssa indiegogo-kamppis mun ja tapahtuman pelastamiseksi. #SaveFanfest

#FanfestFi n #dubbaus-ohjelmasta pitäneet voivat halutessaan auttaa tapahtumaa parilla roposella: FI31 1065 3500 2806 35 / NDEAFIHH

Mika Valtonen ‏@Mikderin
joo pohditaan tässä Holvi/Mesenaatti tai IndieGoGo-optioita.

Rahankeräykseen tarvitaan poliisin lupa. Siitä tietoa esim:
https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf ... endocument
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060255
Tätä kannattaisi varmaan pistää Valtoselle tiedoksi, ettei enää syvemmälle itseään upota. Jo nyt Twitteriin laitetut kerjäysviestit rikkovat rahankeräyslakia.

Mieluummin ilmiannetaan hänet tuosta poliisille, en nimittäin ihmettelisi jos conin järjestelyissä on syyllistytty muihinkin rikoksiin.

ered

ViestiKirjoittaja ered » Ke Loka 09, 2013 23:30

Houndy kirjoitti:Mieluummin ilmiannetaan hänet tuosta poliisille, en nimittäin ihmettelisi jos conin järjestelyissä on syyllistytty muihinkin rikoksiin.

Jos ei nyt sentään. Eiköhän tuolla ole jo elämä tarpeeksi sekaisin ilman poliisiakin. Lipsuu pian lynkkausmeiningiksi.

Omasta puolestani voin sanoa, että Fanfest sujui suht mallikkaasti - vaikka pientä hienosäätöä olisi järjestelyihin kaivannutkin, niin ainakin niissä ohjelmissa, joissa itse olin mukana oli avulias vänkäri valmiina auttamaan tekniikkaongelmien kanssa. Taidekujan ahtaus tosin oli varsin valitettavaa, ja ilma tilassa oli välillä todella huono, mutta sunnuntaina sentään saatiin ilmanvaihtoa vähän parannettua.

Tunnelman puolesta con oli mainio. Tuntui että kävijäkunta oli pääsääntöisesti hyvällä mielellä ja tuntui aidosti nauttivan ohjelmasta - ainakin omiin ohjelmiin riitti yleisöä aivan mainiosti, enkä ole kuullut että kukaan muukaan olisi puhunut tyhjälle salille. Tulikin fiilis, että tämän tyyppiselle tapahtumalle on Suomessa ehdottomasti tilausta, vaikka itse en animuaikuisena aivan coreyleisöön kuulunutkaan.

Toivotaan siis, että Fanfest palaisi tulevina vuosina - vaikka sitten uudella nimellä ja pääjärjestäjällä.

Lmmz
Otaking
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lmmz » Ke Loka 09, 2013 23:31

Vähän jäitä hattuun nyt, ei ehkä kannata myöskään julkisilla foorumeilla huhupuheiden myötä kauheasti lähteä rikoksista syyttelemään. Rahankeruupyyntö twitterissä nyt oli selkeä hätähuudoksi tulkittava kämmi, ei mikään harkittu kriminaaliteko. Sittemmin onkin puhuttu jo kunnollisesta vastikkeellisesta joukkorahoituskampanjasta.

Kenties aikanaan kuullaan taustoista ja kiemuroista koko totuus - nyt kuullostaa siltä, että niitä on aika moniakin, vähän riippuen keneltä kysyy. Toivotaan, että tilavelat saadaan hoidettua tavalla tai toisella, vaikka summa onkin merkittävä. Tilojen vuokraajan etukin lienee saada saatavansa hoidettua jossakin aikataulussa, mutta heillä on isompiakin talousongelmia jo omasta takaa.

Fanfestin merkittävin saavutus oli se, että se yleensä tapahtui - ja olikin hieno ja palkitseva tapahtuma kävijöilleen. Pääsymaksullisen tapahtuman vastuu on ennen kaikkea maksavia asiakkaita kohtaan, ja siinä kohdin kaiketi lupaukset lunastettiin. Monet kävijät odottavat innolla jo seuraavaa tapahtumaa, joten olisi sääli jos sellaista ei koskaan tulisi.

Ehkä tästä opetuksena kuitenkin se, että tarvitaan toisaalta rohkeita visionäärejä heittelemään uusia ideoita ja haastamaan vanhoja käytäntöjä ja tapahtumia - ja sitten toisaalta myös mukaan tapahtuman tekoon realistisemmalla ja kokeneemmalla otteella suhtautuvia, jotka pystyvät pitämään homman kasassa ja tarvittaessa sanomaan ei. Ja ennen kaikkea tarvitaan luottamusta, avoimuutta, nöyryyttä ja keskusteluhalua järjestäjien kesken.

Omakohtaisesti tapahtumasta kävijänäkökulmasta voisi todeta, että hyvää ohjelmaa oli paljon, mutta monessa kohdin sen päällekäisyys haittaisi ja paljon jäi siksi näkemättä. Harmittaa, kun moni suurenkin fanijoukon ohjelmanumeroon kerännyt sarja on itselle jäänyt aika vieraaksi, selkeästi näihinkin pitäisi enemmänkin tutustua. Conien parasta antia onkin aina boosti omallekin harrastukselle tutustua uusiin asioihin.
Kosmos on laaja. | Tutturuu!

jtn

ViestiKirjoittaja jtn » To Loka 10, 2013 12:44

Itse en paikalla ollut. Jälkikäteen ajatellen onneksi en ollut edes menossa, koska flunssa iski.

Ensimmäinen reaktio fanfestin talousvaikeuksiin oli itselläni jonkinmoinen hämmästys ja epäusko. Eihän tällaista tapahdu täällä.

Kun asiaa kuitenkin vähän aikaa mietin, huomasin olevan helpottunut siitä, että suomalaisessa fandomissa kesti näinkin kauan ennen kuin yhdenkään tapahtuman talouspuoli meni näin pahasti päin honkia. Fanfestin väkeä se ei tietenkään lämmitä pätkääkään, kun heille on nyt kaatumassa vastuu talousmokista. Toivottavasti he saavat kirjanpidon järjestykseen, eikä kukaan joudu henkilökohtaiseen vastuuseen asiasta.

Kun vähän asiaa funtsin, muistin nimittäin olleeni huolissani fanitapahtuman talousmokien mahdollisuudesta ekan kerran siinä joskus vuoden 2007 tienoilla (viimeistään), joten aika kauan on tässä maassa onnistuttu järkkäämään tapahtumia erittäin hyvin (ellei sitten jokin aikaisempi kämmi ole mennyt minulta ohi korvien). Ja toivottavasti vastaava ei pääse enää toistumaan.

Muistakaa sitten jatkossa, että isojen tapahtumien budjetit heiluvat helposti siellä 50 000€ paremmalla puolella, ja päävastuullisilla kyllä riittää työtä. Ei kannata ottaa moista vastuuta jos on muutenkin jo siinä kunnossa, ettei pysty työskentelemään. Ja sen verran pitää pääjärjestäjällä olla talouspuolen tietämystä ja järkeä päässä, että hän kykenee tarvittaessa myös viheltämään pelin poikki jos tapahtuman talous alkaa vaikuttaa reippaasti negatiiviselta.
- Jussi Nikander

Sushi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sushi » To Loka 10, 2013 13:09

Okei. Pakko hypätä tässä vaiheessa mukaan ja todeta, että olen aikapitkälti samaa mieltä Lmmz:n kanssa ja en voi kuin ihmetellä, että kuinka jotkut täällä vain kuumapäisinä hyppäävät juorujuniin mukaan ja päättelevät kauhiasti sitten asioita kun on pikkarit ristissä. Oletan, että osa teistä kuitenkin on aikuisia, rationaalisesti ajattelevia ihmisiä tai edes kyvykkäitä rationaaliseen ajatteluun.

Faktoja:
Tapahtuma järjestettiin ensi kertaa.
Paasitorni on KALLIS paikka.
Valtonen, kun tapahtumaa oikeasti alettiin suunnitella, ei ollut SIINÄ vaiheessa vielä työkyvytön. Tämä ilmeentyi vasta jälkeenpäin, EIKÄ siis ole oikeastaan mitään "Öhöhö. Teenpäs tämmösen tapahtuman ja kämmin ja sitten jälkimainingeissa kerjään sympatiaa." Ei. Ei missään nimessä.

Mitä voimme näistä faktoista päätellä: Ensikertalaiset (oli sitten itse tapahtuma tai järjestäjät) yleensä tekevät virheitä. Paasitorni itsessään on jo sellainen paikka, että tosiaan sieltä helposti tulee tappiota. Millos viimeksi muistatte minkään conin olleen Paasitornissa? Joskus käy niin, että ihmiset sairastuvat, ongelmia ilmenee yms. loppumetreillä, mutta siinä vaiheessa ei välttämättä enään haluta pysäyttää koko tapahtumaa, varsinkaan kun järjestäjäporukka on kerrankin noinkin osaavaa.

Toi on nyt ihan naurettavaa, että kun joku (varmasti hädissään) miettii, että mites sitä rahaa nyt saatais, että saataisiin mm. Paasitornin tyyriit maksut maksettua, notta EI jäätäis kauheeseen konkkaan ja siten siispä päästäisiin tapahtuma järjestämään uudestaan (ja nyt kun virheistä on opittu, niin entistä parempana), niin sitten täältä pomppaa kasa aikuisia (edelleen törkeästi oletan, että suurin osa teistä "hikihatuista" on aikuisia) huutelemaan, että "PISTETÄÄN POLIISIT PERÄÄN!"
Pysähtykääpäs nyt hetkeksi miettimään iteki hei, että jos olisitte samassa jamassa, niin ettekö itse muka panikois?
Totuus nyt on se, että Fanfest, vaikka äärettömän ihana ja hieno tapahtuma onkin, teki turhan paljon tappiota ja monista syistä on päädytty siihen, että pääjärjestäjän, joka on itsekin tällä hetkellä työtön, pitäisi omasta pussista nämä vajaat 20 000€ makssaa, koska yhdistystä ei ehditty rekisteröidä. Ei kiva. Itsehän ainakin tuossa vaiheessa vinkuisin jo sukulaisiltakin apua, koska TIEDÄN ja ymmärrän pääjärjestäjän tilanteen. JA kun te nyt näemmä näitä huhuja niin paljon tykkäätte ottaa vakavissanne ja levitellä, niin tässä aika todellinen huhu teille: nää ois järkkäämässä ihan oikeeta rahoituskampanjaa, joka ois iha laillinenki, notta saadaan tapahtuma ja kaikki sen järjestäjät pelastettua.

Anteeksi, mutta mua nyt suuttutaa, että te aikuiset KÄVIJÄT, jotka olette tapahtumassa olleet ja voisin vaikka vannoa, että siitä ainakin jollain tasolla nauttineet, uskotte kaikenmaailman huhuihin ja sitten poimitte yksittäisiä twiittejä ja vedätte niistä herneen nenään... EI näin kaverit. Joo, ehkä tämä järjestyspuoli ei mennyt täysin nappiin, mutta kun te sanotte, että "kun pääjärjestäjä ei ollut siellä eikä täällä," niin samalla siitä tulee semmoinen fiilis, että teidän mielestä pääjärjestäjän pitäisi pysyä YHDESSÄ kopissa koko viikonloppu ja sieltä rynnätä apuun kun joku järkkääjä soittaa, että nyt tarttis apua. Voin sanoa, koska tunnen osan järjestäjistä, että poppoo oli HYVIN osaavaa, etten yhtään ihmettele jos pääjärjestäjä nyt luotti tovereihinsa.

Sen sijaan, että täällä ja muualla tosiaan tuolla lailla nillitätte, niin tehkää näin:
- Ottakaa selville järjestäjien yhteystiedot
- Laatikaa lista asioista mistä haluatte puhua
- Ottakaa yhteyttä järjestäjiin (jotka BTW muutenkin tapahtuman lopussa pyysivät, että heille lähetetään palautetta)
- Kertokaa murheenne ASIALLISESTI järjestäjille

Kuulostaisko tämä hyvältä teillekin? Että rationaalisesti miettisitte asioita ja ongelmia, kirjottaisitte ne ylös ja sitten vielä bonuksena voisitte pistää samaan viestiin ehdotuksia, että miten nämä ongelmat saataisiin hoidettua ja asiat handlattua paremmin. KUKAAN ei ota tosissaan sellaisia ihmisiä, jotka pistävät viestiä, että "Teet väärin. Olet rikollinen ja ilmotan sut poliisille." Siinä tulee ihmiselle ku ihmiselle psykologiset muurit suojaamaan ku tollai lähtee toista uhkailee.

Itsehän nautin tapahtumasta SUURESTI. Juu, oli siellä muutama asia joita ihmettelin ja joista ajattelin PISTÄÄ ASIALLISTA VIESTIÄ JÄRJESTÄJILLE, että he saisivat ensi kerralle asiat hoidettua paremmin. Mutta itse tapahtuma ja ohjelma oli hienoa, vaikka sitten järjestyksellisesti näitä onkelmia näytti ilmeentyvän jonkin verran. En ole lähes mistään tapahtumasta näin nauttinut, sitten Ropeconin.

PS: Näin pääjärjestäjän juttelevan monenkin kävijän kanssa, mutta näin hänen myös olevan, ymmärrettävästi, hermostunut, sillä tapahtuma on ihka uusi ja uudella konseptilla. Pistäis varmaan kaikki meidätkin täällä vähän jännäpissaamaan...
aka Enkel.

Palaa sivulle “Conit ja festarit”