Ninja ninja ninja

Keskustelua Yaman toiminnasta.

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Yama / hallitus

Mijaskal

Ninja ninja ninja

ViestiKirjoittaja Mijaskal » To Helmi 15, 2007 00:28

Huom! Koska kaikki ninja-aiheinen on salaista, on tämäkin viesti kuorrutettu sen verran tuhdilla genjutsulla, että sen lukemisesta ei muista mitään, ellei ole täysillä mukana ideassa.
Varoitus: viesti sisältää Naruton fanittamista!

Siis ajatuksiani Yaman ninjaklaanista:

Vaikka osa jäsenistä seuraa 80-luvun suurien ninjamestarien opetuksia ja osa on Narutardeja, täytyy nämä keskinäiset näkemyserot pystyä hautaamaan klaanin asian edistämiseksi.

Itse tykkään molemmista, joten ainakin itse haluaisin ottaa esimerkkiä molemmista:

Naruto-vaikutteita:
Meidän kylän nimi on varmaan sitten Yamagakure no Sato. Johtajan arvonimi voisi olla vaikka Mukage. Kylän symboliksi kävisi helposti Yama-kanji. Voidaan myös keksiä jokin legenda joka liittyy Yama:an eli intialaiseen kuolemanjumalaan. Tunnetaan japanissa nimellä Enma Dai-Ō.

Ajattelin että elementti voisi olla tyhjyys, niin voidaan erikoistua taikuuteen eikä minulle tai kenellekään muulle tule kiusausta raahata asekokoelmaansa tapaamisiin. Muutenkin olisi mielestäni hyvä jos oikeita ninjoja, taistelulajeja ja luonnonlakeja koskevat jutut pidettäisiin poissa ninjaklaanin jutuista.

Klaanin tarvitaan tietty oma erikoisryhmä tai pari joilla on siistit vaatteet tai jotain muuta erikoista. Vaikka kuolemanjumalan siunaama Death Squad.

Sisäisiä klaaneja tuskin kannattaa perustaa, elleivät ne sitten ole
Umpi-kasarit
Umpi-narutardit :D

Kasari-vaikutteet:
"Pyhät Totuudet", onelinerit sekä ninjakunnia ovat mielestäni parasta kasarissa. Myös aseet ja ninjojen värikoodaus ovat villejä. Unohtamatta tietenkään syntikkamusiikkia.

Ohjelmaideaa:
Haluaisivatko ihmiset katsoa enemmän leffoja vai leikkiä enemmän?

Ninja bootcamp 18.3

Ohjelma: ???

16- 16:30
Opimme pukemaan t-paidan oikealla tavalla päähän ja kaikki myöhästelijät ehtivät mukaan ennen ensimmäistä koulutusfilmiä joka on :
16:30 - 18:30
Revenge of the Ninja
18:30 - 19:00
Keskustelua elokuvan suurista totuuksista.
19:00 - 19:30
Shocky-san kertoo salamurhaamisen taiteesta väritettyinä käytännön esimerkeillä.
19:30 - 20:00
Nekotsume-san ja Shocky-san opettavat kuji-inin ja sinettien alkeet.
:::::
pitää koittaa lopettaa aikaisin että pääsee sunnuntaina kotiin.
Bootcamppeja pitää varmaan järjestää lisääkin, ainakin koulutusfilmejä riittää:

Ninja 3 : Return of the Ninja
Monty Pythonin Sketsi : How not to be seen.
Shinobi - heart under the blade

Animea:
Ninja Scroll
Dagger of Kamui
Flame of recca
Kenshin
2x2 Shinobuden
Himawatari

Muuta mitä voi harjoitella:
Hiljaa liikkumista ja
paikallaan pysymistä erilaisilla leikeillä.

Lisää ideoita ?

Lauri_P

ViestiKirjoittaja Lauri_P » To Helmi 15, 2007 07:55

No olen pariin kertaan maininnut Planetesin narutardeja vilisevän kuutosjakson, mutta mainitaan nyt täälläkin, kun viimein ollaan saatu topikki aiheesta. Eli ehdotan että katsotaan Planetesin narutardeja vilisevä kuutosjakso.

Nekotsume

ViestiKirjoittaja Nekotsume » To Helmi 15, 2007 11:19

Lollahtelen koneellani. :D Ai miten kaunista. ...Joku saisi nyt sitten kertoa mikä se mu on. (Mukage.) Ja on se IHQ kun Yamasta saa niin viksun nimen. XD Mulla ei muuten ole sen suurempaa mieleipidettä sen suhteen leikitäänkö vai katsotaanko opetusfilmejä, kumpikin kuulostaa hienolta. ...Joskus pitää kyllä päästä pelaamaan sitä Ninja Burgeria.

En malta odottaa IHQ-bootcamppiamme. (Pitääpä opetella pari uutta jutsua siksi. XD)

Mijaskal

Mu

ViestiKirjoittaja Mijaskal » To Helmi 15, 2007 12:49

Kanjidictin mukaan Mu tarkoittaa:
- naught
- nil
- nought
- zero
-nothingness
-none
-ain't
-nothing
-not
(ja lukua 6)

Suomeksi se käännetään usein sanaksi tyhjyys, olemattomuus. Eli Mukage olisi "tyhjä varjo" tai jotain sinnepäin.

Ninjaburgeria en ole itsekään vielä päässyt pelaamaan, tarvittaisiin vielä pari muuta innokasta, mutta voin ottaa säännöt mukaan ensi tapaamiseen. Kyseessä on siis hassu roolipeli ninjojen pyörittämästä pikaruokapalvelusta, joka toimittaa minne vain 30 minuutissa.

Shocky

ViestiKirjoittaja Shocky » Ti Helmi 27, 2007 16:37

N-päivä tulee, ketkä jää henkiin ja mitä heistä jää jäljelle?!

Mijaskalin monisuuntaiset ehdotukset ja ohjelmaluonnos näyttävät hyviltä. Elementti olkoon tyhjyys. Enpä tiennyt, että olemme niin onnekkaita, että Yama on intialaisen kuolemanjumalan eräs kirjoitusmuoto, itselle tuttu on vain Yamraaj (tuon paikalle erään jutun tähän liittyen...)

Eikös Rikulla ollut Revenge of the N dvd? No tilasin itsekin sen äsken varmuuden vuoksi. Ainakin jotain N-animea tulee näyttää myös jo bootcampilla, ehkä sitten vaikka se Planetesin kutosjakso? Onko saatavilla? Hyvää videomatskua onneksi riittää tuleviin koulutustilaisuuksiin...

Mulla on aika lailla N-ideoita, joista osan säästän myöhempiin tapaamisiin, mm. neuvon, kuinka tavallinen harmiton paperi voidaan taitella lentäväksi N-aseeksi! Kuji-in opetus onnistuu, Nekotsume näytti osaavan kasan muuta tarpeellista ja opettanee mielellään alkeet?

Pidän mielelläni salamurha-esitelmän, jossa kerron hieman HYS:sta sekä näytän parit opetusvideot. Oikeastaan jotain powerpoint-esitelmiä voisikin pitää kaikista tärkeistä N-asioista!

N!

jtn

ViestiKirjoittaja jtn » Ti Helmi 27, 2007 17:05

Nuoret, nuoret, nuoret.

Olette taas kerran unohtaneet jotain oleellista: kasarin ja Naruton välissä oli pitkä yhdeksänkymmentäluvuksi kutsuttu aikakausi, jolloin animutaitojen perusteet tuotiin tänne synkkään pohjolaan. Näiltä ajoilta on peräisin myös kaikki suomessa vaikuttavien animutaitojen esiäiti, Komori ryu zen otaku-do. Älkää unohtako lepakkotyylin vaikutusta, koska sen jälkeläisiä teidänkin animutaitonne ovat, olitte sitten ninjoja, samuraita, tai soturimunkkeja.

Tosin puhtaat soturitaidot taitavat tässä maassa nykyään kallistua enemmänkin metallitotuuden tutkimiseen kuin animutaitojen harjoittamiseen. Vaikka Berserk yrittääkin pyristellä vastaan.
- Jussi Nikander

Nekotsume

ViestiKirjoittaja Nekotsume » Ti Helmi 27, 2007 18:18

:D Olipas kaunis linkki, kiitoksia siitä.

Ja jos asiasta koskaan mitään kysymystä oli, opetan tietty oikein mielelläni kaikille halukkaille (ja niille jotka eivät kyllin pontevasti osaa kieltäytyä :D) Naruton käsisinetit....niin paljon kuin mitä osaan. (Kaikesta ei voi olla varma animen perusteella! >o<) ...Yrittäkää vaan estää mua. :D

Lauri_P

ViestiKirjoittaja Lauri_P » Ke Helmi 28, 2007 09:19

Koska olen tuota Planetesin kuutosjaksoa ehdotellut, lienee minun vastuullani tuoda se näytille. Siinä ei ole mitään ongelmaa kunhan vaan asian muistan.

Corvus

Re: Mu

ViestiKirjoittaja Corvus » Ke Helmi 28, 2007 18:08

Mijaskal kirjoitti:Suomeksi se käännetään usein sanaksi tyhjyys, olemattomuus. Eli Mukage olisi "tyhjä varjo" tai jotain sinnepäin.

Mukage olisi ennemminkin "varjoton". Niinkuin tuosta englanninkielisestä käännöslistasta huomasi, niin tota kanjia käytetään yleensä negaationa. Niinkuin muzai (syytön), muryoku (voimaton, avuton) tai muryou (maksuton).

jtn kirjoitti:Näiltä ajoilta on peräisin myös kaikki suomessa vaikuttavien animutaitojen esiäiti, Komori ryu zen otaku-do.

Kiitos suomalaisen animeharrastamisen pikayhteenvedosta, mutten näe miten tämä liittyy asiaan. Enhän minäkään parapara-tunneilla korosta sitä, että osaan valmistaa jauhelihasta herkullista ruokaa nantoka-koulukunnan oppien mukaan.

Illan tarkoituksena on siis harjoitella ninja-taitoja. Anime-taitoja kehitetään video-illoissa. Ja varsinkin kukin yksinään pitkinä, pimeinä kesäöinä. (Kun ikkunat on folioitu, pimeää on aina.)

Muutenkin, olen ollut Komori ryu zen otaku-don kanssa eri mieltä jo vuosia. "Määrä ei korvaa laatua" on parempi ohjenuora kuin "laadun ei tule olla määrän tiellä". Luulen, että jokainen, joka on katsonut 14 samalla kaudella alkanutta, satunnaisesti valittua anime-sarjaa on kanssani samaa mielta. Voi sitä kuran määrää. Voi sitä kliseiden ja ohuiksi jäävien henkilöhahmojen määrää!

Toinen Komori ryu zen otaku-don vastainen teesini on, että se puhuu vain animen katsomisesta. Sen ymmärtämisestä ei sanota mitään. En tiedä, onko tämä ollut tuohon aikaan MAYllä ja IHANKissa vaikuttaneiden naavapartojen mielestä itsestäänselvyys, mutta vasta, kun osaa edes itselleen selittää miksi jokin tietty anime on hyvä tai huono, voi sanoa että sen katsominen ei ollut ajanhukkaa.

En tunne, että anime-taitoni olisi Komori ryu zen otaku-don jälkeläinen tai edes henkinen perillinen. Kuulin siitä vasta vuosia harrastettuani, ja olin heti sen kanssa eri mieltä em. oleellisissa kohdissa. Epäsuorastikaan sen vaikutteet eivät päässeet minuun siirtymään, koska en vielä silloin tuntenut muita harrastajia kuin niitä, jotka olin joko itse käännyttänyt, tai jotka oppilapseni olivat käännyttäneet. Loimme oman nimettömän tyylimme, jota seuraan vieläkin. Tämän tyylin tunnusmerkkejä ovat käsitteet "vaarallinen sarja", "sarja, jota ei ole" ja "maailman hyvin".

Mijaskal

ViestiKirjoittaja Mijaskal » Ke Helmi 28, 2007 19:50

Pääninjan nimi ei tarkoittanutkaan sitä mitä luulin ... mutta:

18:33 <Mijaskal> Miten sitten kirjoitetaan 'tyhjä varjo' tai 'tyhjyyden varjo' tai jotain muuta überkewliä?
18:34 <Corv> eikö "varjoton" ole aika cool ninjamestarille
18:34 <Corv> se on niin näkymätön, ettei sillä ole varjoakaan
18:35 <Mijaskal> Joo
18:35 <Corv> siihen muuten liittyy toinenkin ongelma, nimittäin lukutapoihin.. mukagessa on sekä on- että kun-lukutapoja
18:35 <Mijaskal> Narutossa ne kaikki kylien johtajat on aina jotain-kage
18:35 <Corv> ai
18:35 <Mijaskal> Kazekage ja Hokage jne
18:35 <Mijaskal> Osaisitko vääntää vastaavan?
18:36 <Corv> karakage? vähän niinkuin karaoke ("tyhjä orkesteri"), mutta varjolla
18:38 <Corv> se voi tarkoittaa myös "taivaan varjoa", jos se tulkitaan eri tavalla
18:38 <Corv> siis sky, ei heaven
18:45 <Mijaskal> Joooo!

Siis Karakage. Mitä mieltä olette?

Nekotsume

ViestiKirjoittaja Nekotsume » Ke Helmi 28, 2007 23:30

Itse asiassa, Narutossahan vain niiden viiden kovimman maan ninjakylän pomo on -kage. Elementit tuli, vesi, maa, salama ja tuuli...muiden kylien pomot on vaan...jotain. Niistä ei puhuta. :D Eli Yamalle kage ei ois musta mikään välttämätön siinä mielessä, mutta ihan vapaasti kuinka vain. 8D Karakage kuulostaa ihan oklta...

Shocky

ViestiKirjoittaja Shocky » To Maalis 01, 2007 16:53

Corvus kirjoitti:Kiitos suomalaisen animeharrastamisen pikayhteenvedosta, mutten näe miten tämä liittyy asiaan. Enhän minäkään parapara-tunneilla korosta sitä, että osaan valmistaa jauhelihasta herkullista ruokaa nantoka-koulukunnan oppien mukaan.

Heh, ei se liitykään, täyttä off-topiccia, (kuten tämänkin viesti loppua lukuunottamatta) mutta muistutus Komori ryu zen otaku-do'sta huvitti ainakin itseäni, on sääli jos nämä Alkuaikojen ideat katoavat kokonaan.
Btw, itse osaan valmistaa nantoka-koulukunnan oppien mukaista jauhelihaa hnk:sta oppimillani nanto seiken -metodeilla ^___^ Ei mikään hyödytön harrastus tämä animu.

Muutenkin, olen ollut Komori ryu zen otaku-don kanssa eri mieltä jo vuosia. "Määrä ei korvaa laatua" on parempi ohjenuora kuin "laadun ei tule olla määrän tiellä".

Noh, Komori ryu zen otaku-do'ssa SAATTAA olla jonkinlaista sarkasmiakin mukana ;) ... mutta oli miten oli, ehkä sen ymmärtämistä auttaa tietää minkälainen Suomen anime-skene oli tuolloin, animeahan (tai edes tietoa animen olemassolosta) ei ollut saatavilla kuin vähän joten kaikki piti ahmia mitä suinkin jostain sai kalastettua. Väittäisin myös, että siihen aikaan anime OLI parempaa kuin nyt. Tarkoitan sitä, että fansubbaajat jenkeissä keskittyivät eniten laatusarjoihin ja leffoihin, ja parhaat tuotokset levisivät kopioina laajemmin kuin kehnot. Itse katsoin kaiken mitä sain käsiini, enkä pettynyt kuin äärimmäisen harvoin. Nykyään en edes uskalla katsoa animea ellen ole melkoisen varma että se on laadukasta, sen verran kivuliaita ovat esim. nämä rpg-animetisoinnit.

Nykyäänhän kaikki kura puskee ihmisten silmille netistä yhtä helposti, kuten itsekin sanoit, "Luulen, että jokainen, joka on katsonut 14 samalla kaudella alkanutta, satunnaisesti valittua anime-sarjaa on kanssani samaa mielta. Voi sitä kuran määrää. Voi sitä kliseiden ja ohuiksi jäävien henkilöhahmojen määrää!" Aivan, siksi Komori ryu zen otaku-do ei enää voikaan toimia, ei ainakaan ilman vakavia aivovaurioita. Eli ei suositella kuin hc-otakuille.

Loimme oman nimettömän tyylimme, jota seuraan vieläkin. Tämän tyylin tunnusmerkkejä ovat käsitteet "vaarallinen sarja", "sarja, jota ei ole" ja "maailman hyvin".

Hmm, mites nämä määritellään? Tai siis noi kaksi ensimmäistä?

Ninja-asiaa:

Kyllähän "kage" kuuluu tunkea väkisin ninjan nimeen. Katsokaa wanhaa 60-luvun ninja-sarjaa nimeltä Kamen no Ninja Akakage, mukana myös Shirokage, Aokage ja olikohan muitakin. Mukage kuulostais jotenkin.. mukavimmalta.

Karakagesta tulee pahasti mieleen kara-age, eli japanilainen friteeraustekniikka, josta tulee taas mieleen nälkä... arghh nyt tuli nälkä. Yama no Kara-age!

Tietty voidaan vaan generoida ninja-nimet tällä kalalla:
http://www.houseofninja.com/wuname.php

"Shocky from this day forward you
will also be known as Ungrateful Warlock"

Corvus

ViestiKirjoittaja Corvus » To Maalis 01, 2007 22:59

Noh, Komori ryu zen otaku-do'ssa SAATTAA olla jonkinlaista sarkasmiakin mukana

Tiedetään, mutta olen halunnut avautua tuosta siitä päivästä lähtien, kun siihen ekaa kertaa törmäsin. Ja nyt tuli sopiva tilaisuus. Eikä tuo minunkaan viestini oikeasti ole vakavasti kirjoitettu. Mun huumorintajuni on vaan niin erilaista kuin muiden, että kaikki luulevat mua tosikoksi.
Shocky kirjoitti:Hmm, mites nämä määritellään? Tai siis noi kaksi ensimmäistä?

Niiden määritelmä vaihtelee jonkin verran henkilöstä toiseen. Kun tutkailee itseään harrastajana, ja pohtii syvästi omia tuntemuksiaan sarjan katsomisen aikana ja varsinkin sen jälkeen, näiden käsitteiden syvällinen sisältö aukenee hiljalleen.

Tietty voidaan vaan generoida ninja-nimet tällä kalalla:
http://www.houseofninja.com/wuname.php

"Corvus from this day forward you
will also be known as Pissed Lover"

Jos ei kuitenkaan :P

Mäkin tykkään kyllä enemmän mukagesta kuin karakagesta. Se sointuu paremmin.

Lauri_P

ViestiKirjoittaja Lauri_P » Pe Maalis 02, 2007 08:53

Tästä tulee lyhyt viesti, mutta annan minäkin kannatukseni mukagelle.

Täytteeksi voinen pastea tulokseni tosta nimigeneraattorista: "Lauri Antero Pellinen from this day forward you will also be known as Gentlemen Ninja"

Ihan mukavan kuuloinen nimi :)

Nekotsume

ViestiKirjoittaja Nekotsume » Pe Maalis 02, 2007 23:35

Heh, vinkeää. :D

"Nekotsume from this day forward you
will also be known as Tough Watcher." Muistuttaapa deviantArtista. : D

"Raakel Hokkanen from this day forward you
will also be known as Reckless Scholar." Tuokin on mukava. XD

Kyllä mustakin Mukage on oikeastaan parempi, mutta kuinka vain... 8D Mutta kestä sitten tehdään teh Kage? Oooh... (Mutta se on tietty niin salaista että pitää tehdä vasta salaisessa kokoontumisessa.)

Palaa sivulle “Yliopiston Anime ja Manga, Helsinki”