Yleistä l. sekalaista ;)

Keskustelua Yaman toiminnasta.

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Yama / hallitus

Mijaskal
Viestit: 105
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 16:56

Kotisivu uudistettu.

ViestiKirjoittaja Mijaskal » Ke Helmi 28, 2007 19:44

Mietin että tänne sekalaisiin tämä viesti sopii hyvin.

Eli Yaman kotisivustoa uudistettiin jokin aika sitten, kun Corvus hermostui näpräämiseeni, riisti näppäimistön käsistäni ja muutti sivut php-muotoon. Eli lähes kaikkien sivujen päätteeksi tuli .php ja poikkeuksena impro.html muuttui muotoon improsivu.php

Ja raportoikaa toki, jos jokin linkki on vielä rikki tai jotain muuta on pielessä.

Avatar
Rectus Abdominus
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 06:43

ViestiKirjoittaja Rectus Abdominus » Su Maalis 11, 2007 18:41

Hihhei ja pimpelipom!

Ängenpä tälle palstalle kun en viitsi uuttakaan aloittaa, pientä summaryntynkää 7.3.7. pikaisesti esittelemistäni SNES-peleistä teemalla "Koko - onko sillä merkitystä?"

Arkanoid: Doh it Again
Koko: 2Mbit/256Kbyte

Arkanoidhan on se alkuperäinen puzzlepelisarja, jota on kopioitu milloin miksikin Breakoutiksi. Siitäkin huolimatta, että kyseessä on puzzle, olisivat tekijät voineet käyttää edes vähän isompaa kasettia kuin SNES:n minimiä 2 megabittiä. No, alkukuvat olivat siedettävät ja kolmansilla kierroksilla taustakuvina toimivat värililukuefektit ovat ihan kivaa katsottavaa, mutta possautettavat objektit voisivat sisältää enemmän kuin pari väriä ja bosseja saisi olla enemmän kuin ne kolme (palloista muodostuva käärme, Doh:n pää ja Doh:n ylätorso. Näyttävempiäkin saisivat olla) jotka toistuvat kolme kertaa, jos pelin kaikki 99 tasoa aikoo tahkota läpi. Silti, ihan kivaa pompottelua, ainakin siihen asti kun 99. taso on ohi jolloin peliin ei jaksa ihan heti koskea.



Super Mario World
Koko: 4Mbit/512Kbyte

Peli, joka tuli koneen mukana silloin kun laite julkaistiin. Hyvin vähän värejä ruudulla, mutta toimii pelille eduksi. SNES:in muihin vastaaviin ajan koneisiin verrattuna, Neo*Geo poislukien, suuri kokonaispaletti tekee pelistä silti värikkään kun niitä harvoja ruudussa näkyviä värejä on mistä valita. Varsin laaja pelimaailma, yhteensä 96 eri maalia tai tasoa jotka voi saavuttaa. Koko ei siis näy niinkään esillepanossa, vaan pelimaailman koossa. Klassikko lajissaan.



Stunt Race FX
Koko: 8Mbit/1Mbyte

Itse pidän tästä SuperFX-piirillä terästetystä lupsakasta pikku ajopelistä, vaikka onkin vanhentunut teknisesti, nykyäänhän polygoneja pusketaan näytölle monin verroin enemmän. Sinänsä epäreilua aloittaa 8Mbitin pelien esittely tällä, koska käsittääkseni SuperFX-piiri antaa lisätehojen lisäksi erään muunkin lisäedun, nimittäin grafiikan pakkaamisen häviöttömästi puoleen. Siten esim. musiikille jäisi enemmän tilaa. No, kivaa on ajella, oli miten oli.



Super Castlevania IV
Koko: 8Mbit/1Mbyte

Aah, jos on yksi pelifirma joka on tehnyt hienot musat pelialustasta riippumatta niin se on Konami. 8Mbitin koosta otetaan kaikki irti, useita tasoja, hienot musat ja Draculan kurmoottaminen on yhtä hauskaa ensimmäisellä kuten 157:nnelläkin kerralla.



King of The Monsters
Koko: 8Mbit/1Mbyte

Neo*Geo-käännös alunperin 55Mbitin kasetista, pari monsua poistettu ja jokunen kenttä myös. Vähennyksistä huolimatta jotenkin tyydyttävää jyrätä eri japanilaisia suurkaupunkeja, hajotettavaa on paljon.



Mega Man X2
Koko: 12Mbit/1.5Mbyte

Ensimmäisen Mega Man X -pelin virheistä viisastuneena Capcom lisäsi kasetille mukaan Cx4-sirun, joka hoitaa rautalankapolygonien lisäksi SNES:iä avittaen spritejen sijoittelussa ja niiden rotaatioissa (vaikka SNES kykenisi siihen itsekin, mutta eipähän mene tehoja niihin tässä), sekä yleisimmässä trigonometrialaskennassa että joissain sääefekteissä. Myös musiikki on japsiteknona huomattavasti parempaa kuin ensimmäisen osan monin osin puolivillaiset melodiat, joissa niissäkin oli tosin muutama helmi. Sinänsä sääli etten kiireisellä aikataululla ehtinyt kurmoottamaan ensimmäistäkään X-Hunteria (eli ne kolme hemmoa nimiltään Serges, Agile ja Violen), puhumattakaan X-sarjan pääpahiksesta, Arnold Schwarzeneggerin fysiikan omaavasta Sigmasta, joka tällä kertaa tahtoo leikkiä Wolverinea.



Street Fighter II: The World Warrior
Koko: 16Mbit/2Mbyte

Ensimmäinen 16 megabitin koon peli tavallisille 16-bittisille pelikoneille (Neo*Geo ei ole tavallinen), hahmot kun ovat isokokoisia ja liikkeitä on paljon. Nykymittapuun mukaan tosin liikkuminen on yhtä tervassa rämpimistä mutta minkäs teet kun lisänopeutta ei saanut kuin vasta myöhemmissä versioissa? Klassikko lajissaan silti.



Doom
Koko: 16Mbit/2Mbyte

Niin, se surkein Doom-konversio on 32X-versio, ei tämä. Vaikka onkin peräti SuperFX2-piirillä ryyditetty, peli-ikkuna on pieni, päivitys alkuperäistä verkkaisempaa, muistirajoitusten vuoksi hirviöt ovat vain pelaajaa kohti ja katto- ja lattiatekstuurit loistavat poissaolollaan, sekä grafiikka näyttää läheltä katsottuna melkoiselta pikselimössöltä. Näistäkin huolimatta hämmentävää sinänsä että käännös onnistui näinkin hyvin. Ja mielestäni se taustamusa, joka soi ekan episodin vikassa tasossa ja parissa muussakin, on tässä versiossa jopa parempi kuin alkuperäisessä PC-pelissä, tässä soittimena soiden kimeähkö, Mega Man X -sarjan tyylinen rock n' roll -kitara.



Street Fighter II Turbo: Hyper Fighting
Koko: 20Mbit/2.5Mbyte

Uskokaa tai älkää, mutta taannoin popula todella oli valmis maksamaan nopeammasta pelitemmosta, neljästä pelattavasta pomohahmosta, kyvystä ottaa matsia samoilla hahmoilla ja muutamasta lisäliikkeestä uuden pelin hinnan. Nuo seikat jo itsessään selittävät hieman suuremman koon. Joidenkin mielestä jopa SFII-sarjan paras.



Super Metroid
Koko: 24Mbit/3Mbyte

Laadukkaan pelisarjan kolmas osa. Kohtuullisen näyttävä, etenkin alkukuvat, mutta koko lienee mennyt enemmän pelimaailmaan kokoon, ei sillä etteikö näyttävyydessä hakkaisi käytännössä yhtä laajaa peliä Super Mario World 10-0.



Super Street Fighter II: The New Challengers
Koko: 32Mbit/4Mbyte

4 uutta hahmoa, peräti 8 väriä kaikille taistelijoille, enimmäkseen uusitut graffat ja äänet. Joka hahmolle omat ääninäyttelijänsä ja lisää liikkeitä, mutta jotkut vanhat liikket ja strategiat eivät toimi enää. Ja Guile kuulostaa sopranolta. Olemassa myös Sega Megadrive -versio 40Mbit/5Mbyte-kasetilla, enemmän kuvaa ja hieman ääntäkin, kehnommalla raudalla tosin. Molempi parempi, molemmat on.



Street Fighter Alpha 2
Koko: 32Mbit/4Mbyte

Enemmän hahmoja kuin edellä esitellyssä, mutta toimii silti, koska vaikka koko ei ole noussut kasetilla on häviöttömästi (jotain 1:2 ja 1:4 välillä heiluen käsittääkseni) pakatun grafiikan purkava SDD-1-siru. Ja vaikka minä ja J-P:kin olemme valitelleet musiikin ottaneen takapakkia niin näköjään kaiuttimilla, telkkarinkin, on merkitystä, sillä kuulin esittelytilaisuudessa ihan uusia soittimia mitä en ollut aiemmin kuullut. Silti, mielestäni Alpha-sarjan musat ovat muutenkin menneet taaksepäin verrattuna II-sarjaan. Mitä tulee hahmoihin ja grafiikkaan yleensä niin SNES-peliksi hyvinkin näyttävää, melkein tulee fiilis että pelaisi jotain Neo*Geo-peliä.



Tales of Phantasia
Koko: 48Mbit/6Mbyte

Rope, jossa paljon puhetta ja näyttävä muutenkin.



Star Ocean
Koko: 48Mbit/6Mbyte

Saman porukan tekemä kuin tuo edellinenkin, tällä kertaa grafiikat on pakattu kuten SFA2:ssakin, ja samalla piirillä puretaan. Eräs tieto, oli sitten oikea tai väärä, kertoo että pakkaamattomana pelkät grafiikat veisivät 13Mbyteä eli 104Mbittiä, tehden pelistä käytännössä suurimman SNES/SFC-pelin koskaan. Ja puhetta on taas mukana, alkuintro lörpötellään englanniksi, joskin hyvin epäselvästi sihteerikköä lukuunottamati. Ja jok'ikisellä pelattavalla hahmolla on taisteluhuutonsa plus jotain muutakin kommentoitavaa, hahmoilla yhteensä reilusti yli pari sataa kappaletta kommentteja (woohoo!). Magee on, aivan.



Pari peliä jotka olivat mukana mutta joiden kokoluokista en tiedä:



Far East of Eden Zero

Rope, jossa piiri joka purkaa koko pelidatan, joka on pakattu häviöttömästi.



Skyblazer

Ennen omaa konettaan ns. suuri saatana yritti pelibisneksessä pelkillä peleillä, valtaosan ollessa kuraa mutta pari helmeäkin mahtui mukaan, yksi oli Mickey Mania: Timeless Adventures of Mickey Mouse (josta PSX-versiokin Mickey's Wild Adventure) sekä tämä Skyblazer. Näyttävä ja hauska pelata, noin lyhyesti sanoen.



Voin muokata listaa jos tulee uutta tietoa, mutta nyt on jo muutenkin melkoinen kiire joten tämä jää tältä erää tähän. Moido!


Palaa sivulle “Yliopiston Anime ja Manga, Helsinki”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija