Cosplay kisaan manhwana?

Yleistä keskustelua cosplaysta ja Cosplay Finlandin toiminnasta

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Cosplay Finland / Ylläpito

rarula

Cosplay kisaan manhwana?

ViestiKirjoittaja rarula » Ke Elo 23, 2006 22:40

Mietinpä vaan, että voiko cosplay-kisoihin osallistua jonakin manhwa hahmona?

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Re: Cosplay kisaan manhwana?

ViestiKirjoittaja kyuu » Ke Elo 23, 2006 22:58

rarula kirjoitti:Mietinpä vaan, että voiko cosplay-kisoihin osallistua jonakin manhwa hahmona?

Oma -mielipiteeni- on, että voi jatkossakin. Sen verran lähellä se on animeharrastusta. Toki jokainen kisatapahtuma määrittää omat sääntönsä itse.

mishmish
Viesti:

ViestiKirjoittaja mishmish » To Elo 24, 2006 09:30

Onhan monissa muissa maissa cosplay kilpailuissa sallittu mm amerikkalaisten pelien ja leffojenkin hahmoja. Joskus nämä kuitenkin ovat jo jonkin verran kaukana yleisen cosplayn aihepiireistä, että ainakin itse jättäisin ropeconin ja finnconin järjestämiin kisoihin.
Mutta kuten kyuu sanoikin, Manwha on sen verran lähellä, että tuskin muillakaan järjestäjillä on mitään nokan koputtamista.

niidel
Viesti:

ViestiKirjoittaja niidel » To Elo 24, 2006 11:01

Niin, sopii toki miettiä sitä, mitä on cosplay ja mihin se rajataan. Sinällään ei varmaan ole mitään epäselvyyttä siitä, voiko animeen ja mangaan keskittyvässä tapahtumassa cosplayata animehahmoa (Tässä tapauksessa käyttäen sitä karkeaa jakoa että vain japanilainen on animea :P). Sitten taas kun lähdetään laajentamaan, tulevat nämä ongelmat vastaan.

Useimmat varmaan hyväksyvät esim. manhwa-hahmot, mutta löytyy varmaan myös puristeja, joidenka mielestä sellaiset tulisi pitää Animeconeista poissa kun eivät ole japanilaista alkuperää.

Tai mitenkäs sitten 4chan-memet? ;> Kaikki varmasti haluaisivat nähdä habbonigra-ryhmämme ryhmäcosplay-kilpailussa! Mutta jos vakavasti otetaan, niin näillä chaneilla on kyllä ollut vaikutusta jos ei fanittamisen muotoihin niin ainakin faneihin. Aika usea animefani tuntuu jossain chanissa käyvän. Jo edellämainitusta afroporukastamme huomautettakoon, että vaikka osittain tämä ryhmä oli koordinoitu, suuri osa oli täysin itsenäisesti keksinyt siihen pukeutua - meitä oli jopa enemmän kuin mitään yksittäistä Naruto- tai Bleach-hahmoa!!1

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

ViestiKirjoittaja kyuu » To Elo 24, 2006 12:37

Tästä tosiaan on monta mielipidettä ilmoilla. Ehkäpä kuulisimme pari lisää vielä? Missä menee rajat cosplay-kisassa?

Avoimenahan on ollut mm seuraavat:
- suomimangan hahmot kuten Kirsikankukkaconissa riemastuttanut Meganeko
- perinteinen japanilainen pukukulttuuri
- jrock ja muut esiintyvät artistit
- japanilainen katumuoti
- egl/gosurori
- japanilaiset konsoli- tai tietokonepelit
- manhwa

Kysehän ei tokikaan tarvi olla kiellosta, vaan ainoastaan kategorioinnista.

Oma henkilökohtainen mielipiteeni on että pelihahmot ja manhwa ovat ainakin ok kisaamaan, jrock-hahmot olisi ehkä syytä olla omassa kategoriassa kuten ehkä myös pelihahmotkin, tosin tämä on joskus vaikeaa. Samasta teoksesta kun voi olla peli ja anime. Kun en tuota perinteistä tai nykymuotia oikein ymmärrä, olen vähän jäävi sanomaan siitä juuri mitään. Suomimangan osalta ei tilanne ole sinänsä niin vaikea, koska referenssikuvat löytyvät helposti. Suurempi ongelma onkin suomimangan määrittely.

Ree
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ree » To Elo 24, 2006 12:52

Manhwa- ja pelihahmoja vastaan minulla ei ole mitään. Mutta manhwa on kohtuullisen pieni käsite Suomessa vielä, jos oikein ymmärrän, niin saataisiinko sille omaa kategoriaa aikaiseksi (lue=tarpeeksi cossaajia)?

Cosplay-kisoihin ei mielestäni saisi päästää mitään niin hirveää kuin japanilaistyylistä pukeutumista. "Hei, minulla on kylpytakki päällä, se on kyllä froteeta, mutta näyttää vähän kimonolta!"

Gosurorikin on aika hatara käsite nykypäivinä, voihan joku laittaa päälleen H&M:n röyhelömekon, korsetin ja sanoa "Hip hei, olenpas gosurori." Se, kuinka vakavasti hänet otetaan, on taasen eri asia.

Japanilainen katumuoti. Sen jättäisin aivan ehdottomasti pois. No hyvä on, se on hienoa pukeutumista, muttei todellakaan mitenkään erikoista.

Jos on J-Rock päästettävä, niin sitten sille aivan oma kategoria, kun ovat aika suosittuja kuitenkin nuo puvut. Mutta, ei mitään "Olen Malice Mizerin Mana, mutta minulla on nyt tälläinen randomi rorimekko päällä, millaista hän ei ole koskaan kyllä pitänyt, mutta olen silti Mana."
Viimeksi muokannut Ree, To Elo 24, 2006 13:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pörrölonkero.

sora

ViestiKirjoittaja sora » To Elo 24, 2006 13:02

ReeRee-chan-sama kirjoitti:Mutta manhwa on kohtuullisen pieni käsite Suomessa vielä,

Niin no, on manhwa kuitenkin saanut aikas paljon huomiota suamemmaassa, suomennosten perusteella ainakin. Huomioonottaen, että esim Ruotsin ruotsinnetusta jotenkin-mangaan-liittyvästä-aineistosta paljon pienempi osa on manhwaa kuin Suomessa.

Ree
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ree » To Elo 24, 2006 13:15

Ajan takaa nyt sitä, että löytyykö maastamme tarpeeksi henkilöitä cossaamaan manhwa-hahmoja, että niille saataisiin kategoria aikaiseksi?

Itse en menisi sekoittamaan manhwa-ja mangahahmoja yhteiseen kategoriaan, helpompi ne olisi minusta erottaa, hahmojen tunnistuksenkin kannalta. Kaikki jotka eivät ole lukeneet esimerkiksi Ragnarökkiä, voivat ajatella vähän oudosti. Aivan fiktiivinen esimerkkitapaus (ja minähän en tiedä Ragnarökistä yhtään mitään, kunhan heitän vain):

X: "Mikä ihmeen fantasia-heppu liikkuu tuolla anime- ja manga-kategoriassa?"
*kuulutus tähän väliin*
X: "Ai, se cossasikin jotain henkilöä Ragnarökistä! Mä jo vähän ihmettelin."

En sitten tiedä siitä, missä vaiheessa voidaan luoda kategoria, eli kuinka monta henkilöä siihen loppujen lopuksi tarvitaan. Viisi henkilöä olisi pikkaisen kämänen kategoria, jos saan sanoa.

Ja, jos vertaamme kaikkia manhwa-hahmojen cossauksia anime-hahmojen cossauksiin, voin sanoa, että manhwa on siinä suhteessa pieni käsite.
Pörrölonkero.

niidel
Viesti:

ViestiKirjoittaja niidel » To Elo 24, 2006 14:07

ReeRee-chan-sama kirjoitti:Itse en menisi sekoittamaan manhwa-ja mangahahmoja yhteiseen kategoriaan, helpompi ne olisi minusta erottaa, hahmojen tunnistuksenkin kannalta.

Hetkonen. Miksei niitä muka voisi sekoittaa? Ja miten se vaikuttaa hahmon tunnistamiseen? En ole lukenut Ragnarökkia (Siis sitä manhwaa) enkä varmasti tunnista henkilöä joka cosplayaa henkilöä ko. sarjasta. Mutta en minä tunne kaikkia animehahmojakaan! Eikä varmaan tunne kukaan muukaan ;). Niinpä tuo "Mikäs ihmeen fantasiahahmo tuolla menee"-kommentti voi toteutua yhtä hyvin vaikkapa Slayersinkin kohdalla. On kyllä totta, että useampi henkilö varmaan tunnistaa useamman manga- kuin manhwa-hahmon, mutta tämä taas johtuu aivan suoraan siitä, että OOH JAPANILAINEN MANGA OOH on vielä se Isoveli, ja manhwa taas on bleh, se tylsä (ja tietty rumempi :P) pikkuveli, joka ei jaksa kauheasti ketään kiinnostaa.

Sen sijaan jos mangaa ja manhwaa verrataan toisiinsa, tullaan siihen lopputulokseen, että graafinen ilme niissä on loppujen lopuksi lähellä toisiaan. Olet, ReeRee, aivan oikeassa siinä, että manhwa-hahmojen cosplaysta ei varmasti saa omaa kategoriaansa Suomeen vielä. Mutta minun mielestäni ei tarvitsekaan - ne ovat niin lähellä toisiaan. Samoin useimpien "anime-tyylisten" pelien (Esim. Tekken ja Guilty Gear -cosplayta on nähty) ja korealaisten pelien (Esim. Ragnarok Online -cosplay) grafiikat ovat niin lähellä mangaa/manhwaa, että ne voisivat mielestäni olla samassa kategoriassa.

Varsinainen kategoriaraja tulee mielestäni siinä, että minkälainen on se kohde, jota cosplayataan. J-rock-cosplay on mielestäni erotettava manga/manhwa-cosplaysta - siksi, että siinä esitetään oikeaa ihmistä (No jotkut ovat toki 500-vuotiaita vampyyrejä, vai mitenkäs se Gacktin juttu meni, mutta joo :P). Niinollen on aina olemassa todisteet siitä, että tämä asu voidaan toteuttaa oikeasti.

Katumuoti-"cosplay" taas ei ole mielestäni cosplayta ollenkaan, kuten mainitsen tässä ketjussa. Miten muuten gosurori eroaa tästä mystisestä "katumuodista", muuten kuin siten, että se on oma tyylisuuntansa ;)? Siten, että Japanissa ei tavallisesti pukeuduta loliksi o_O? Kyllä nämä "katumuodinkin" edustajat yleensä ovat jotain decora-tyyliä tjsp. joka taitaa olla ihan yhtä harvinaista :P Varsinaista katumuotia taitaisi olla miehillä puku, valkoinen kauluspaita ja kravatti, naisilla kauluspaita, minihame ja korkokengät :P

Ree
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ree » To Elo 24, 2006 14:40

niidel kirjoitti:Hetkonen. Miksei niitä muka voisi sekoittaa? Ja miten se vaikuttaa hahmon tunnistamiseen?

Olen varmaan vain perusluonteeltani tälläinen, mutta itse pitäisin erillään manhwa- ja manga-hahmot. Jos haemme Anime ja manga-kategoriassa sitä parasta manga tai animehahmoa, mihin väliin siinä mahtuu manhwa?

Manga ja Manhwa ovat lähellä toisiaan, se on kyllä ihan totta. Jos joskus kauniina päivänä saisimme oman kategorian manhwalle, se olisi varmasti myös hauskempaa ko tyylin cossaajien mielestä, että he voivat vähän niinkuin kamppailla omassa luokassaan.

niidel kirjoitti:Samoin useimpien "anime-tyylisten" pelien (Esim. Tekken ja Guilty Gear -cosplayta on nähty) ja korealaisten pelien (Esim. Ragnarok Online -cosplay) grafiikat ovat niin lähellä mangaa/manhwaa, että ne voisivat mielestäni olla samassa kategoriassa.

Ongelma, kuten kyuu jo sanoi, tulee vastaan siinä, jos animesta on tehty myös peli. Mihin silloin kategorioisi?

Tälläiset hahmot voisivat olla aivan yhtä hyvin niin anime- kuin peli-kategoriassakin. Mutta selvästi pelipelit voisi jo laittaa omaan kategoriaansa, jos osallistujia on paljon. (Jätämme keskustelun ulkopuolelle sen, miten paljon Tekken: The Motion Picture liittyy itse peleihin.)

niidel kirjoitti:Katumuoti-"cosplay" taas ei ole mielestäni cosplayta ollenkaan, kuten mainitsen tässä ketjussa.

Kuten minäkin, painotin sitä täällä vain hieman enemmän.

niidel kirjoitti:Miten muuten gosurori eroaa tästä mystisestä "katumuodista", muuten kuin siten, että se on oma tyylisuuntansa ;)? ... Kyllä nämä "katumuodinkin" edustajat yleensä ovat jotain decora-tyyliä tjsp. joka taitaa olla ihan yhtä harvinaista :P Varsinaista katumuotia taitaisi olla miehillä puku, valkoinen kauluspaita ja kravatti, naisilla kauluspaita, minihame ja korkokengät :P

Tuskin paljon mitenkään.

Sanon vain, että japanilaisella katumuodilla on monta haaraa, ja voit päästä lähemmäksi sitä kuin uskotkaan, jos vetäiset päällesi kirkkaan keltaisen takin, räikeän pinkin minihameen, kirsikkakuvioiset sukkahousut, ruskeat kumisaappaat ja päälle vielä joku ylisöpö paita ja hieno tukkalaite. Tadaa! (katso vaikka piruuttasi kirja nimeltä Fresh Fruits, 30 euroa Suomalaisesta. lähelle liippaa jossain määrin kuvaukseni)

Ja juuri tuon tahtoisin jättää pois cosplaykisoista, sillä se ei ole edelleenkään mielestäni oikeaa cosplayta.
Pörrölonkero.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

ViestiKirjoittaja kyuu » To Elo 24, 2006 14:42

Ehdotus / näkemys.

- anime/manga ja manhwa voisi olla samassa. niin kovin lähellä toisiaan
- jrock omassa kategoriassaan
- pelihahmot omassa kategoriassaan. on jokaisen osallistujan oma asia valita meneekö peli- vai animekategoriaan, jos sama hahmo löytyy molemmista. yleensä pieniä eroja kuitenkin on ja puku on tehty jomman kumman mallin pohjalta

niidel
Viesti:

ViestiKirjoittaja niidel » To Elo 24, 2006 15:02

ReeRee-chan-sama kirjoitti:Olen varmaan vain perusluonteeltani tälläinen, mutta itse pitäisin erillään manhwa- ja manga-hahmot. Jos haemme Anime ja manga-kategoriassa sitä parasta manga tai animehahmoa, mihin väliin siinä mahtuu manhwa?
---SNIP---
...se olisi varmasti myös hauskempaa ko tyylin cossaajien mielestä, että he voivat vähän niinkuin kamppailla omassa luokassaan.

Vaan juuri tässä onkin pointtini, joka oli se, että manga/anime-kategoriaan kuuluu myös manhwa siksi, että ne ovat niin lähellä manga/anime-hahmoja. Manhwahan on lähinnä termi, jota käytetään korealaisesta sarjakuvasta erotukseksi japanilaisesta. Tyylit sen sijaan ovat lähes samanlaisia. Kärjistettynä isoja silmiä, miehet ovat nättipoikia tai lihaksikkaita sotureita ja naisilla on vähän vaatteita ja usein melko isokokoinen rintavarustus. Juonen osalta kyseessä ovat usein samanlaiset tai samankaltaiset tarinat. Erotukseksi taitaa akselilla "manga-tyyli" - "manhwa-tyyli" jäädä ainoastaan se, että piirtäjällä on eri kansallisuus. En näe mitään eroa siinä, kertooko fantasiaseikkailutarinan korealainen vai japanilainen. :P

Sekä animessa, mangassa ja manhwassa hahmot ovat piirroshahmoja; tämä avaa niille kaikille samat mahdollisuudet. Sekä mangassa että manhwassa voi olla mielikuvituksellisia, fyysisesti jopa mahdottomia luomuksia, kuten vaikkapa enkelin rinkula pään päällä joka leijuu ilmassa, tai siivet jotka leijuvat hahmon takana mutta irti hahmosta. Cosplayssa herää kysymys, miten tällaisen tekee, koska on selvä, että mitään leijuvia siipiä ei voi tehdä. Tällaisten asioiden takia - ja koska hahmot ovat samantyylisiä - manga, anime ja manhwa kuuluvat samaan kategoriaan, erotukseksi J-rock/pop/jeejee-cosplaysta.

ReeRee-chan-sama kirjoitti:Ongelma, kuten kyuu jo sanoi, tulee vastaan siinä, jos animesta on tehty myös peli. Mihin silloin kategorioisi?

Tälläiset hahmot voisivat olla aivan yhtä hyvin niin anime- kuin peli-kategoriassakin. Mutta selvästi pelipelit voisi jo laittaa omaan kategoriaansa, jos osallistujia on paljon. (Jätämme keskustelun ulkopuolelle sen, miten paljon Tekken: The Motion Picture liittyy itse peleihin.)

Mielestäni pelihahmotkin voisivat olla samassa sarjassa kuin manhwa, manga ja anime, samoista syistä. Tai oikeastaan ne voisivat kyllä olla eri sarjassa - nimittäin siksi, että äänestäjäkunta voinee olla hyvin erilaista. Kyuun ehdotus on aika hyvä, juu.

Ja ReeRee, joo, siitä olemme yhtä mieltä että tämä "katumuoti", mitä se sitten onkaan, ei kuulu cosplay-kilpailuun :P Ja tuo kuvaus on tosiaan aika lähellä, mitä kuvia nyt olen tästä "muodikkaasta" "katumuodista" nähnyt... :DD

Ree
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ree » To Elo 24, 2006 15:13

niidel kirjoitti:Vaan juuri tässä onkin pointtini, joka oli se, että manga/anime-kategoriaan kuuluu myös manhwa siksi, että ne ovat niin lähellä manga/anime-hahmoja.
-PALA POIES-
Erotukseksi taitaa akselilla "manga-tyyli" - "manhwa-tyyli" jäädä ainoastaan se, että piirtäjällä on eri kansallisuus. En näe mitään eroa siinä, kertooko fantasiaseikkailutarinan korealainen vai japanilainen. :P

Napsaisit viestistäni juuri sen tärkeän kohdan pois, niidel, eli lauseen "Jos joskus kauniina päivänä saisimme oman kategorian manhwalle". :wink:

Katselen siis toiveikkaana tässä tapauksessa tulevaisuuteen, koska oletan, ettei lähiaikojen kisoihin tule niin paljoa manhwa-cosplayta, että sille vielä omaa kategoriaa tarvitsisi luoda. Mutta kun jossain vaiheessa tulisi paljon, sanotaanko about 20 henkilöä, voisimmeko olettaa että manhwa-cossit saavat oman kategoriansa?

niidel kirjoitti:Mielestäni pelihahmotkin voisivat olla samassa sarjassa kuin manhwa, manga ja anime, samoista syistä. Tai oikeastaan ne voisivat kyllä olla eri sarjassa - nimittäin siksi, että äänestäjäkunta voinee olla hyvin erilaista. Kyuun ehdotus on aika hyvä, juu.

Niinpä, että jos joku tulee cossaamaan animeen pohjautuvan pelin hahmoa, on hänellä valta valita kumpaan kategoriaan menee, jos puvut eivät poikkea toisistaan paljon mitenkään. Eri asia on, jos hahmolla on vain ja ainoastaan pelissä nähtävä puku, silloin suositeltaisiin jo peli-kategoriaa.

niidel kirjoitti:Ja tuo kuvaus on tosiaan aika lähellä, mitä kuvia nyt olen tästä "muodikkaasta" "katumuodista" nähnyt... :DD

Lopuksi sanon tähän näin, ettei muoti ole ikinä mielestäni ollut kovin muodikasta.
Viimeksi muokannut Ree, To Elo 24, 2006 16:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pörrölonkero.

niidel
Viesti:

ViestiKirjoittaja niidel » To Elo 24, 2006 15:45

ReeRee-chan-sama kirjoitti:Napsaisit viestistäni juuri sen tärkeän kohdan pois, niidel, eli lauseen "Jos joskus kauniina päivänä saisimme oman kategorian manhwalle". :wink:

Katselen siis toiveikkaana tässä tapauksessa tulevaisuuteen, koska oletan, ettei lähiaikojen kisoihin tule niin paljoa manhwa-cosplayta, että sille vielä omaa kategoriaa tarvitsisi luoda. Mutta kun jossain vaiheessa tulisi paljon, sanotaanko about 20 henkilöä, voisimmeko olettaa että manhwa-cossit saavat oman kategoriansa?

Nyt en ilmeisestikään ymmärrä sinua, tai sitten sinä et ymmärrä minua ;D Koska se tärkein pointtini oli se, että mielestäni manhwa ei tarvitse omaa kategoriaansa, koska se on ilmaisullisesti, graafisesti ja toteutusmahdollisuuksiin ja realismin tasoon katsoen niin lähellä mangaa ja animea.

Itse asiassa, mielestäni se realistisin syy, miksi manhwa tulisi erottaa omaksi kategoriakseen (jos eri kategorialle löytyy joitain perusteluita), on se, että sen fanitusmäärät ovat aivan eri tasolla (=huomattavasti pienempiä) kuin mangan ja animen - koska ihmisten äänestykset (yleensä - tuomaristo ja jury-käytäntöhän onneksi laimentaa tätä) kuitenkin vetävät omaa suosikkihahmoa kohtaan, ovat manhwa-hahmot altavastaaja-asemassa (Vrt. Lada vastaan formula-auto ;P).

Toisaalta, jos manhwa-hahmoja tulisi niin paljon, että ne vaatisivat oman kategoriansa, olisimme jo pisteessä, jossa se on niin suosittua, että usean henkilön suosikkihahmo voisi hyvinkin olla manhwa-hahmo, eikä tätä eri kategoriaa enää "suosio-epätasapainon" takia tarvittaisi...

Darth Mauno
Wannabe

ViestiKirjoittaja Darth Mauno » To Elo 24, 2006 15:50

Asioiden selventämiseksi voisin hieman valottaa, mistä ja miten gosurori-asut ja "japanilainen katumuoti" ovat suomalaisissa cosplay-kilpailuissa oikein peräisin.

Kun Kirsikankukkaconin cosplay-kilpailua suunniteltiin, tapahtuman pääjärjestelijät, eli Kaarina Leppälahti ja minä, halusimme antaa mahdollisuuden osallistua siihen mitä erilaisimmilla japanilaisen kulttuurin innoittamilla asuilla, tapahtuman teeman mukaisesti. Niinpä yhtenä mahdollisena pukulähteenä kilpailun säännöissä mainittiin myös "japanilainen pukeutumiskulttuuri (esim. koulupuvut, kimonot, gosurori-asut jne.)". (Sivuhuomiona, Meganeko oli tietysti rajatapaus, mutta Japani-innoitus oli kyllä mielestämme ainakin epäsuorasti läsnä.)

Kun sitten hieman myöhemmin Kyuu oli järjestämässä Mangapäivän cosplay-kilpailua, hän tiedusteli meiltä, saisiko siinä käyttää Kaarinan ja allekirjoittaneen muotoilemia Kirsikankukkaconin cosplay-kilpailun sääntöjä, ml. nuo pukulähderajaukset, mikä meille toki kävi. Mangapäivän kilpailusta samat rajaukset löysivät sitten tiensä myös erinäisiin muihinkin kilpailuihin ja ne alkoivat "elämään omaa elämäänsä".

Alunperin japanilainen pukeutumiskulttuuri tuli siis mukaan cosplaykisailuun Kirsikankukkaconin tarpeita silmälläpitäen emmekä minä ja Kaarina osanneet tuolloin aavistaa, että se saattaisi levitä tuon tapahtuman kilpailua laajemmalle. Näkisinkin, että olisi hyvä miettiä aina kutakin tapahtumaa varten erikseen, minkälaiset pukurajaukset olisivat sopivimmat kulloiseenkin kilpailuun. Myös manhwa-hahmoista tehdyillä puvuilla voi minusta hyvin osallistua cosplay-kilpailuun, jos ne kilpailun ja tapahtumaan teemaan sopivat.
"Do not underestimate the power of the Dork Side"

Palaa sivulle “Cosplay Finland”