Cosplay kisaan manhwana?

Yleistä keskustelua cosplaysta ja Cosplay Finlandin toiminnasta

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Cosplay Finland / Ylläpito

JareJare

ViestiKirjoittaja JareJare » To Elo 24, 2006 15:56

ReeRee-chan-sama kirjoitti:
niidel kirjoitti:Vaan juuri tässä onkin pointtini, joka oli se, että manga/anime-kategoriaan kuuluu myös manhwa siksi, että ne ovat niin lähellä manga/anime-hahmoja.
-PALA POIES-
Erotukseksi taitaa akselilla "manga-tyyli" - "manhwa-tyyli" jäädä ainoastaan se, että piirtäjällä on eri kansallisuus. En näe mitään eroa siinä, kertooko fantasiaseikkailutarinan korealainen vai japanilainen. :P

Napsaisit viestistäni juuri sen tärkeän kohdan pois, niidel, eli lauseen "Jos joskus kauniina päivänä saisimme oman kategorian manhwalle". :wink:

En vieläkään käsitä onko mitään järkeä laittaa manhwa ja manga eri kategoriaan? Itse olen cossannut kahta Ragnarok Onlinen hahmoa, ja luettelen ne molemmat kyllä ihan anime/manga kategoriaan. Miksi? Siksi että ellei paremmin tiedä niitä voisi referenssikuvienkin perusteella luulla japanilaisiksi. Manhwalle omaa kategoriaa ei siis yksinkertaisesti tarvitse, vaikka manhwalaisia olisi puolet osanottajista, koska se on ulkoisesti tismalleen sama asia, melkein kuin olisi kategoriat pohjoisemmassa japanissa piirretylle ja etelämmässä piirretylle mangalle. PAITSI jos kilpailija haluaa erikseen tehdä selväksi että hän esittää korealaista, eikä japanilaista hengentuotetta.

Ree
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ree » To Elo 24, 2006 16:11

Tiivistetäämpä näitä ajatuksiani pariin lauseeseen:

En aio pakottaa kenellekkään sitä käsitystä, että mangan ja manhwan on pakko olla eri kategorioissa. Minulle se on periaatteessa sama, ovatko ne yhdessä vaiko eikö, mutta olen avoin myös sille vaihtoehdolle, että ne eivät ole samassa kategoriassa.

Jos joskus tulee olemaan niin, että manhwan cosplayaajien ryhmä sen suosion kanssa kasvaa niinkin paljon, että he haluavatkin oman kategoriansa aivan välttämättä, olen se puolella.

Minulla on kuitenkin sen verran suhteellisuuden tajua (mutta ei liikaa, siksi en suostu ymmärtämään miten lentävät, mutta kehosta irrallaan olevat siivet voisivat olla mahdottomia. siksi olen cosplayaaja.) ja tajuan sen verran asioista, että tällä hetkellä ei ole tarpeeksi ihmisiä perustamaan manhwalle omaa kategoriaa. Mutta mistä me tiedämme millainen tilanne on parin vuoden päästä?
Pörrölonkero.

niidel
Viesti:

ViestiKirjoittaja niidel » To Elo 24, 2006 16:53

JareJare kirjoitti:Siksi että ellei paremmin tiedä niitä voisi referenssikuvienkin perusteella luulla japanilaisiksi. Manhwalle omaa kategoriaa ei siis yksinkertaisesti tarvitse, vaikka manhwalaisia olisi puolet osanottajista, koska se on ulkoisesti tismalleen sama asia, melkein kuin olisi kategoriat pohjoisemmassa japanissa piirretylle ja etelämmässä piirretylle mangalle. PAITSI jos kilpailija haluaa erikseen tehdä selväksi että hän esittää korealaista, eikä japanilaista hengentuotetta.

Tismalleen tuota tarkoitin.

ReeRee: Joo, eipä mittään, en uskonutkaan että yrität minut pakottaa käsitykseesi ;P Enemmänkin toisin päin ;D Koska en tosiaan näe erottamiselle syytä. Mutta vielähän tämä asia ei ole ajankohtainen, koska manhwa on todellakin selvässä vähemmistöasemassa.

Tällä hetkellä olen tätä mieltä kategorioista (Hyvin samanlainen kuin kyuun lista):

1) Anime/manga/manhwa/animhwe (:F, jos joku haluaa vaikka Wonderful Days -cosplayn tehdä ;D)
2) J-Rock/Pop/Elokuvahahmot tai muut "oikeat ihmiset" (Joku ilmeisesti cosplayasi jotain Ichi the killerin hahmoa Animeconissa?)
3) Pelihahmot

Jos hahmo voi kuulua kahteen (tai kolmeen o_O) ryhmään, henkilö voi itse valita ryhmänsä. Luultavasti tämä toimii oikein hyvin, koska kuten sanottu, esim. pelihahmon asu ja animehahmon asu ovat yleensä hieman poikkeavat - tällöin henkilö luultavasti osallistuu juuri siihen kategoriaan, kummasta hän on asunsa tehnyt.

Maunolle kiitos mielenkiintoisesta historian siipien havinasta. Olinkin jo unohtanut, mistä tuo tyylisuuntajuttu oli tullut. Ja tosiaan, hyvä pointti tuo että jokaiseen tapahtumaan voidaan miettiä noita erikseen, tapahtuman teeman mukaan (Itseasiassa tästä sain villin vision, että voitaisiin toki aina kilpailussa palkita tai ainakin kunniamainita "Paras tapahtuman teemaan sopiva puku" tjsp?)

Ree
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ree » To Elo 24, 2006 17:06

niidel kirjoitti:Joo, eipä mittään, en uskonutkaan että yrität minut pakottaa käsitykseesi ;P Enemmänkin toisin päin ;D Koska en tosiaan näe erottamiselle syytä. Mutta vielähän tämä asia ei ole ajankohtainen, koska manhwa on todellakin selvässä vähemmistöasemassa.

Hyvä, että pääsimme tässä asiassa vihdoinkin jonkinlaiseen yksimieliseen päätökseen. Eli ei ulvota täysikuuta, kun on vasta puolikuu menossa.

Minun kategoriointini on erittäin samanlainen kuin kyuun ja niidelin listat.

- Anime/manga/manhwa
- Pelit
- J-Rock/Pop

- Mahdollinen japanilainen katumuoti, sisältäen kaiken maailman gosurorit jne. Kyllä, olen tätä vastaan. Ei, en tahdo tälläistä kategoriaa kisaan (syyt tulikin jo mainittua). Mutta jos valtaosa tahtoo, en sille sitten voi mitään, mutta tälläisen tilanteen sattuessa aion istua keskellä lavaa ja murjottaa.
Pörrölonkero.

leatheri

Cosplay aiheiset kysymykset

ViestiKirjoittaja leatheri » Ke Kesä 13, 2007 09:44

Kysyisin kokeneemmilta cossaajilta pientä apua.....Olen tehnyt cossipuvun mutta se on Texas chainsaw massacre elokuvasta tutun Leatherfacen puku....lasketaanko sitä asua mukaan cosplay kisoihin

Sulkasiipi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sulkasiipi » Ke Kesä 13, 2007 19:05

Heeei... Entäs j-pop? *aikoo cossata morning musumen jäsentä* (tosin en kyllä kisassa)
Reina Tanaka <3

Blogini: http://rosaland.wordpress.com

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

ViestiKirjoittaja kyuu » Ke Kesä 13, 2007 19:09

Joka kisassa on omat säännöt jotka vaihtelevat kisasta toiseen. Annan pari esimerkkiä edellisistä CFT-kisoista.

Animecon 2006: anime, manga, manhwa, japanilaiset pelit, japanilaiset elokuvat ja tv-sarjat, japanilainen pukeutumiskulttuuri, jrock ja muut esiintyvät taiteilijat
Tracon 2006: eri kategorioissa manga/manhwa/anime, jap/korea pelit, jrock
Tampere Kuplii 2007: manga, manhwa, anime, jap. ja korealaiset pelit, länsimaiset sarjakuvahahmot
Kemi 2007: manga, manhwa, anime, jap. ja korealaiset pelit, jrock

Toisin sanoen, kisan sääntöjä kannattaa tutkia ja toki täällä ehdotella minkälaista kisaa haluaa.

Ja kisan ulkopuolellahan ei muuta rajaa tapahtumissa ole kun "no costume is no costume". Tarkoittaen että kunhan JOTAIN vaatetusta on kriittisten osien osalta päällä, loppu on melko vapaata.

leatheri

kysymys

ViestiKirjoittaja leatheri » Ke Kesä 27, 2007 21:43

Onko cossi kisoissa mahdollista pukeutua esim. amerikkalaisen elokuvan henkilöiksi

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Re: kysymys

ViestiKirjoittaja kyuu » Ke Kesä 27, 2007 22:32

leatheri kirjoitti:Onko cossi kisoissa mahdollista pukeutua esim. amerikkalaisen elokuvan henkilöiksi

Tällaisia pukuja ei vielä ainakaan toistaiseksi ole cosplay-kisoissa hyväksytty. Lähimmäksi on mennyt Tampere Kuplii jossa länsimaiset sarjakuvahahmot otettiin mukaan.

Sen sijaan esimerkiksi Finnconin naamiaisiin tällaiset puvut ovat ymmärtääkseni kovinkin tervetulleita.

muoks: naamiaisista siis tuolla --> http://www.finncon.org/fi/ohjelma.php?muu=naamiaiset - kannattaa harkita
Viimeksi muokannut kyuu, Ke Kesä 27, 2007 22:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

leatheri

ViestiKirjoittaja leatheri » Ke Kesä 27, 2007 22:39

Voih....

Palaa sivulle “Cosplay Finland”