Kiinnostusta astetta tasokkaampaan keskusteluun?

Tältä alueelta löydät keskustelualueiden yleiset ohjeet sekä Animeunionin tekniset tiedotteet. Palaute keskustelualueiden ja muun Animeunionin tekniikan toiminnasta tulisi osoittaa tälle alueelle.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

ViestiKirjoittaja kyuu » Ti Tammi 29, 2008 20:35

Kenties tuollainen selkeämpi "joo, moderaattoriksi voi oikeasti hakea" viesti auttaisin. Minun ehkäpä virheellinen logiikkani oli kirjoittaa tuo pariin paikkaan, josta oletin aktiivien ne löytävän. Ehkäpä olin liian paranoidi.

Käytännössä se on joskus lähtenyt henkilöiden halukkuudesta, jonka jälkeen yleensä harrastamme parin viikon ajan dialogia ensin ennen oikeuksien myöntämistä, sitten saman verran hallittua moderointia (=jutellaan moderointipäätöksistä ennen niiden tekemistä). Joskus asia lähtee siitä että pyydämme, jonka jälkeen henkilö yleensä pakenee, ajoittain norjaan ja ajoittain kuusamoon.

Sitten, pelialueesta. Jos vaikkapa haplo ja Paranoidfox haluaisivat asialle tehdä jotain, ottakoon toinen yhteyttä toiseen ja miettikää hätäinen sotasuunnitelma keskenänne. Tähän voisi kuulua esim. jonkinlainen raakile / ehdotelma alueen säännöiksi, vaikka ranskalaisia viivoja pari. Sitten vain yhteyttä johonkin modeen / ylläpitäjään niin tehdään. Kun on kaksi persoonaa niin aktiivinen netissä idlaaminen ei nyt ole minkään asteen edellytys. Ehkäpä kolmaskin löytyy vielä?

jtn

ViestiKirjoittaja jtn » Ti Tammi 29, 2008 22:26

Ja tämän jälkeen takaisin epätodellisuuteen. Tai ainakin asiaan.

Mä tulkitsen tämän ketjun kommentteja siten, että on paljon kiinnostusta tarkemmin moderoituun keskustelualueeseen, muttei kovinkaan suurta vastustusta. Voidaanko tästä siis päätellä, että projekti etenee kunhan Madu/ylläpito/tallitontut jaksavat asiaa eteenpäin viedä? Vai vieläkö leikitään juupas-eipäs-saapas -leikkiä?

Ja videopelitkin ovat aihe, josta saattaisin aina joskus innostua. (näkee sielunsa silmin Disgaea-ketjun, jossa voisi puhua ikuisuuteen asti erilaisista hahmojen stattimaksimointitekniikoista ja -strategioista ;-)
- Jussi Nikander

seren

ViestiKirjoittaja seren » Ke Tammi 30, 2008 02:14

Olen aika huonossa asemassa kommentoida ideaa kun en ole ollut kauhean aktiivinen näillä boardeilla. Minulla suurinpana syynä olen nähnyt että olen niin paljon vanhempi kuin keskiverto kirjoittaja. Monet aiheet ovat sellaisia etteivät ne kosketa minua mitenkään ja joissakin aiheissa on todellakin niin paljon lyhyitä/asiattomia viestejä.

Tuossa ideassa on kuitenkin suuri vaara että ns. normaalin puolen keskustelun taso laskee rajusti ja alkaa vähitellen sen jälkeen kuolla pois. Tällä hetkellä keskustelun tasossa voi olla paikoin toivomisen varaa mutta keskustelua on paljon ja kohtuu hyvässä hengessä. On aivan varma että suljetun osion perustaminen saa aikaan hajaannusta sekä huonontaa yleistä henkeä/mielialaa.

(Oli pakko kommentoida vaikka tuskinpa paljon kannattaa mielipidettäni huomioida kun en ole foorumin aktiivisia käyttäjiä.)
I thank God I am as honest as any man living that is an old man and no honester than I.

niidel
Viesti:

ViestiKirjoittaja niidel » Ke Tammi 30, 2008 12:36

seren kirjoitti:- - Minulla suurinpana syynä olen nähnyt että olen niin paljon vanhempi kuin keskiverto kirjoittaja. Monet aiheet ovat sellaisia etteivät ne kosketa minua mitenkään ja joissakin aiheissa on todellakin niin paljon lyhyitä/asiattomia viestejä. - - Tuossa ideassa on kuitenkin suuri vaara että ns. normaalin puolen keskustelun taso laskee rajusti ja alkaa vähitellen sen jälkeen kuolla pois. - - On aivan varma että suljetun osion perustaminen saa aikaan hajaannusta sekä huonontaa yleistä henkeä/mielialaa.

Hetkonen, käsitinkö oikein? Olet siis vanhempi kuin keskivertokäyttäjä ja aiheet eivät sinua kosketa, sen lisäksi sinua ärsyttää Hyvän Keskustelun vähäisyys tai suoranainen puute (jos lyhyet ja/tai asiattomat viestit ärsyttävät), mutta pelkäät, että tämä keskustelu - jota et ilmeisestikään kaipaa - jää pois, jos tänne tulee Laadukasta Sisältöä (TM)? ;)

Itse olen kyllä sitä mieltä - kuten varmaan edeltävistä viesteistäni näkyi - että minun puolestani tuo yksirivisten viestien tasoinen "keskustelu" saisikin kuolla pois varsin mielellään.

Mielipahan aiheutuminen on tietysti mahdollista, sitä kun voi aiheutua ihan mistä vain. Mikäli mielipaha nyt aiheutuu siitä, ettei osaa kirjoittaa suomea tai ymmärrä, mistä keskustelussa on yleensä kysymys, voi katsoa peiliin. Non scholae sed vitae - ei koulua, vaan elämää varten. Ei äidinkieltä opeteta koulussa siksi, että voisi kirjoittaa kouluaineita, vaan siksi, että voisi ilmaista itseään myös muuten. Esimerkiksi foorumeilla. Jonkin verran se vaatii, mutta antaa niin paljon enemmän.

Joka tapauksessa on ehkä hieman turhaa jauhaa tästä asiasta maailmanloppuun asti; mielummin alue pystyyn ja katsotaan, mitä tapahtuu. Jos seuraavassa Animeconissa on joku "elitistikirjoittajat vs. rahvaskäyttäjät"-jengitappelu, voi olla parempi että alue poistetaan - mutta mikäli vain normikeskustelu "kuolee" ja muuttuu Hyväksi Keskusteluksi, ei ole varmaan mitään menetetty. Paitsi IIIIIIIIIIH EDO ON NIIN SÖPÖ -viestit.

Ps. Myös minä kannatan pelialuetta ;>
Bubukuuti | niidelj@Twitter | jussikari.fi | Desuconin ex-pääjärjestäjä | lovers gonna love

Guildenstern

ViestiKirjoittaja Guildenstern » Ke Tammi 30, 2008 16:13

Jep, kuten madu jo tietääkin, myös allekirjoittanut on erittäin kiinnostunut asiallisemmasta keskustelualueesta, mikäli sellainen on aikuisten oikeasti mahdollista saada toimimaan. Mikä tietysti selviää viime kädessä vasta kokeilemalla.
Minulla on omat epäilykseni homman toimivuuden suhteen, mutta ilmaisen silti vilpittömän tarjoukseni avustaa asian kanssa painivia käytännön toteutuksen kanssa, sen minkä pystyn.

seren

ViestiKirjoittaja seren » Ke Tammi 30, 2008 19:57

Taisin ilmaista itseäni hieman huonosti. Pelkään että jako voi aiheuttaa pahennusta ja tason laskua normaalilla puolella. Ja pahimmassa tapauksessa elämään jäisi pienen joukon rajattu keskustelu alue kun normaali keskustelu alue kuihtuisi pois. Ja nautin myös lukea osaa noista hömppä ketjuista vaikken niihin paljoa pysty osallistumaan tai joissain tapauksissa kehtaa osallistua. Toisaalta jos uusi alue toimisi ilman ongelmia niin uskon että se voisi luoda hyviä keskustelua. Tähän varmaan voisi sitten sanoa No pain no gain ja toivottaa hyvää menestystä uudelle alueelle toivoen ettei pahimmat pelot toteudu.
I thank God I am as honest as any man living that is an old man and no honester than I.

madu
Viesti:

ViestiKirjoittaja madu » Ke Tammi 30, 2008 20:03

seren kirjoitti:Taisin ilmaista itseäni hieman huonosti. Pelkään että jako voi aiheuttaa pahennusta ja tason laskua normaalilla puolella. Ja pahimmassa tapauksessa elämään jäisi pienen joukon rajattu keskustelu alue kun normaali keskustelu alue kuihtuisi pois. Ja nautin myös lukea osaa noista hömppä ketjuista vaikken niihin paljoa pysty osallistumaan tai joissain tapauksissa kehtaa osallistua. Toisaalta jos uusi alue toimisi ilman ongelmia niin uskon että se voisi luoda hyviä keskustelua. Tähän varmaan voisi sitten sanoa No pain no gain ja toivottaa hyvää menestystä uudelle alueelle toivoen ettei pahimmat pelot toteudu.

Alue on nyt pystyssä, ja motoksi muodostuikin sen lyhyen luomisprosessin aikana "katotaan miten käy". Tarkoituksena ei kuitenkaan olisi minkäänlainen kahtiajaottelu "normaaliin" ja "upeaan salaiseen" puoleen. Optimaalisesti siis "jotain lisää, ei mitään pois", mutta katotaan nyt miten käy.

Murgatroyd

ViestiKirjoittaja Murgatroyd » Ke Tammi 30, 2008 22:07

Itse olen (ainakin vielä) sitä mieltä, että tuo erillinen keskustelualue on jo vähän liikaa. Mielestäni olisi ollut 'turvallisempaa' ensiksi nostaa moderaattoreiden määrää ja tiukentaa otteita. Jos siitä ei olisi kuitenkaan seurannut minkäänlaisia tuloksia, oltaisiin kokeiltu tuota jo olemassa olevaa erillistä keskustelualuetta.
Oma aktiivisuuteni on kieltämättä lopahtanut viime aikoina, mutta en kuitenkaan näe siihen syyksi keskusteluiden huonoa tasoa. Meinaan vaan, että minulla on kuitenkin ollut koko ajan sellainen käsitys, että asiallinen ja syvällinen keskustelu on täällä ihan mahdollista. Kieltämättä ne turhat yhdenrivin viestit häiritsevät, mutta ne nyt toivon mukaan hoituisivat tuolla moderaattori asialla. Kannatan muuten tuollaista modejen etsintäkuulutusta.
Toki Arcadia vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, mutta tällaista tavallista tallaajaa vaan ärsyttää asioiden mutkistaminen. Mutta tehty mikä tehty, kahtellaan miten käy ja onnea matkaan >:^D.
Viimeisimmät hankinnat ketjusta vielä sen verran, että asiaa saattaisi helpottaa jos se muutettaisiin esim. viime kuun hankinnoiksi.

isokana
Viesti:

ViestiKirjoittaja isokana » Ke Tammi 30, 2008 23:37

Uutuuttaan kiiltävässä Arcadiassa näyttäisi olevan teknisenä ongelmana, että vaikka minut on lisätty Arcadia-käyttäjäryhmään, viestiketjuihin ei pysty vastaamaan, vaan herjataan "Valitettavasti vain käyttäjät, joille on erikoisoikeuksia voivat kirjoittaa vastauksia tässä foorumissa". Uuden aiheen kyllä pystyisi väsäämään. Virheilmoituksessakin on muuten typo/puuttuva sana.
MyAnimeList
Friends? If you're talking about henchmen, I've got lots of those.
I wanted to mess with your mind a bit. Sorry.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

ViestiKirjoittaja kyuu » Ke Tammi 30, 2008 23:48

Todennäköisesti fiksattu.

Klassinen monitoimikädetyksen kaava:
1. Minä tein foorumin ja oikeudet alkuun
2. Olin ryssinyt yhden asetuksen
3. rie korjasi koska pakenin Tracon-kokoukseen
4. Asetus muutti aiemmin säätämääni käyttöoikeusjutskaa
5. Vika tajuttiin vasta käyttäjien toimesta

Siksi foorumit ovat DYNAAMISIA! Tiimipeli voittaa! Ihanaa maailma! Kukkasia! Pakkohoitoa!

Tsubasa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tsubasa » To Tammi 31, 2008 07:46

kyuu kirjoitti:Käytännössä se on joskus lähtenyt henkilöiden halukkuudesta, jonka jälkeen yleensä harrastamme parin viikon ajan dialogia ensin ennen oikeuksien myöntämistä, sitten saman verran hallittua moderointia (=jutellaan moderointipäätöksistä ennen niiden tekemistä).

Herran tähden... Eikö tämä tapa ole hirveän hidas ja rasittava? Ei ole ihmekään, ettei moderaattoreita ole tämän enempää.

Kvaakin järjestelmälle voisi antaa täälläkin harkintaa. Ensi alkuun vaikkapa perustamalla modepuolelle ketju nimeltä "Ehdotuksia uusiksi moderaattoreiksi"; moderaattorin tärkein ominaisuus on kuitenkin taito, ei halu moderoida.

Ja nyt kun kehityskeskusteluihin lähdettiin: saako phpBB:ssä "ilmoita tästä viestistä valvojalle" -nappia?

Allu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Allu » To Tammi 31, 2008 14:35

Tsubasa kirjoitti:moderaattoreiksi"; moderaattorin tärkein ominaisuus on kuitenkin taito, ei halu moderoida.
Vai on taito moderoida tärkein ominaisuus...
Mitäs sitten, jos tätä, jolla on halu moderoida ei huvita moderoida? Kyllä se on halu se tärkein asia moderoinnissa. Ajan myötä kokemuksen ja taitojen karttuessa innokas moderaattori ylittää taidoissa sellaisen, jota "ei voisi vähempää kiinnostaa".

Tsubasa kirjoitti:Ja nyt kun kehityskeskusteluihin lähdettiin: saako phpBB:ssä "ilmoita tästä viestistä valvojalle" -nappia?
Moista tekniikkaa ei ole. Ainahan voi lähettää yv:tä jollekin valvojalle, jos siltä tuntuu.
This mystery is already on the tip of my tongue!

Sivis
Happiness officer
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sivis » To Tammi 31, 2008 14:44

Tsubasa kirjoitti:Ja nyt kun kehityskeskusteluihin lähdettiin: saako phpBB:ssä "ilmoita tästä viestistä valvojalle" -nappia?

Vakiona tuollaista ei ole, patchimalla toki sen saisi. Mutta olemme joka tapuksessa etsimässä jo vaihtoehtoista forumisoftaa niin hirveän isoja muutoksia tähän ei enää tehdä. Toki tuon voi pistää korvan taakse optioiden featureita tutkiessa.
"Äiti! Äiti! Tytöt boottaa mechaa!"

Guildenstern

ViestiKirjoittaja Guildenstern » To Tammi 31, 2008 14:56

Alucard kirjoitti:Mitäs sitten, jos tätä, jolla on halu moderoida ei huvita moderoida? Kyllä se on halu se tärkein asia moderoinnissa. Ajan myötä kokemuksen ja taitojen karttuessa innokas moderaattori ylittää taidoissa sellaisen, jota "ei voisi vähempää kiinnostaa".

Halu moderoida != kiinnostus moderointiin.

Henkilö, joka tuntee keskustelun säätelyn perusteet, ei välttämättä ole se innokkain tyyppi editoimaan jokaista pilkkuvirhettä kaverin kirjoituksissa. Se, ettei haluaisi tehdä jotain ei kuitenkaan tarkoita, etteikö asiaa pystyisi silti tarvittaessa tekemään.

Tietenkin on jossain määrin myös haluttava tehdä jotain, mutta jos halua pitää kaikkein tärkeimpänä asiana, voi nopeasti käydä niin että keinosta tulee päämäärää tärkeämpiä.

Tsubasa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tsubasa » To Tammi 31, 2008 22:15

En olisi uskonut käyttäväni vielä joskus perusteluna armeijajärjestelmää, mutta pakko kai se on. Eikö olisi kamalaa jos vaikkapa aliupseerikoulutukseen valittaisiin vain ne, jotka muita käskyttämään haluavat?

Kelvollisimmat eivät läheskään aina ole innokkaimpia, saati sitten että olisivat ensimmäisinä tyrkyttämässä itseään hommiin vapaaehtoisesti. Moderoijaksihan ei voi ketään tietenkään pakottaa, mutta jo se että päätös siitä kuka olisi kelvollinen moderoija ja kuka ei tehtäisiin jo olemassaolevan ylläpidon piirissä tehostaisi moderaattorien kokonaiskyvykkyyttä pitemmän päälle merkittävästi.

Totuushan on, että monellekaan varmasti kyvykkäälle mahdolliselle moderaattorille ei ole käynyt mielessäkään hakea moderaattoriksi - pyytämisen taustalla täytyy aina olla joko a) halu saada valtaa b) halu osallistua toimintaan yhteisön hyväksi tai c) totaalinen hajoaminen yhteisön tasoon.

Jos moderaattoriksi sen sijaan pyydettäisiin, yllättävän isokin prosentti saattaisi suostua ihan vain siksi että on otettu siitä että hänet halutaan moderaattoriksi.

Alucard kirjoitti:Moista tekniikkaa ei ole. Ainahan voi lähettää yv:tä jollekin valvojalle, jos siltä tuntuu.

Siinä on vähän se huono puoli, että kynnys lähettää yksäri on kovin paljon korkeampi kuin ilmoitusnapin painaminen. Etenkään, kun moderointia ei täällä erota ulkoisista tuntomerkeistä vaan heidät pitää etsiä listasta - mikä entisestään nostaa kynnystä. Onko valitusviestejä sadellut paljonkin?

Simple Machines peliin, se hoitaa kaiken paremmin.

Palaa sivulle “Neuvonta ja tekniikka”