Japanilaiset välittäjät/agentit ja huutokaupat

Vapaat kommentit, kokemukset, arvostelut ja kysymykset erilaisista alan kauppiaista kotimaassa ja maailmalla.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Seleno

ViestiKirjoittaja Seleno » Ke Huhti 25, 2007 12:23

Nyt on sitten lähtenyt Japanista tulemaan Japanin Yahoo Auctionsista tilatut figuurit. Hankin nuo siis tuon Crescentin kautta, ja ainakin tähän mennessä on mennyt todella hyvin. Alussakin kun oli pulmia, vastasivat kyselyihini todella nopeasti.

Prosessi meni siis kutakuinkin niin, että huusin tuotteen, ja kun tuote oli saapunut Crescentin toimopaikkaan, maksoin itse tuotteen, jonka jälkeen ilmoitin sivujen kautta että paketti voitaisii postittaa minulle. Sen jälkeen kesti noin päivä että kertoivat sen, ja toinen maksun jälkeen itse lähettämiseen. EMS:llä postitettiin, koodinkinkin antoivat, millä voisin seurata lähetyksen kulkua, mutta enpä tiedä mihin sen syöttäisin (linkkejä kenelläkään?). Nopeaa toimintaa omasta mielestäni, nyt vain odotellaan paketin saapumista ja "lopullista tuomiota". :D

........

Tulleista ja arvolisäverosta tuli mieleen, että mitenkäs se menee? Käsittääkseni alv maksetaan, jos tuotteen hinta x 0,22 % on enemmän kuin 10e, mutta miten sitten tuo itse tulli/tullausarvo? Maksetaanko siinä siis vaadittu %-määrä sekä tuotteesta itsestään, että postikuluista?

isokana
Viesti:

ViestiKirjoittaja isokana » Ke Huhti 25, 2007 13:55

Seleno kirjoitti:Tulleista ja arvolisäverosta tuli mieleen, että mitenkäs se menee? Käsittääkseni alv maksetaan, jos tuotteen hinta x 0,22 % on enemmän kuin 10e, mutta miten sitten tuo itse tulli/tullausarvo? Maksetaanko siinä siis vaadittu %-määrä sekä tuotteesta itsestään, että postikuluista?

Vähemmän yllättävästi Animeunionin Osto-Opas ja haku auttavat asiassa:
http://osto-opas.animeunioni.org/tilaaminen.html#tulli
http://au.aniki.fi/viewtopic.php?t=2190&highlight=tulli
MyAnimeList
Friends? If you're talking about henchmen, I've got lots of those.
I wanted to mess with your mind a bit. Sorry.

finnleo
Viesti:

ViestiKirjoittaja finnleo » Ke Huhti 25, 2007 17:18

Seleno kirjoitti:Tulleista ja arvolisäverosta tuli mieleen, että mitenkäs se menee? Käsittääkseni alv maksetaan, jos tuotteen hinta x 0,22 % on enemmän kuin 10e, mutta miten sitten tuo itse tulli/tullausarvo? Maksetaanko siinä siis vaadittu %-määrä sekä tuotteesta itsestään, että postikuluista?

huutokaupatuista tuotteista on taas muutama oma kiemuransa, esinnäkin arvon määrittely on hieman mielenkiintoisempaa koska periaatteessa tuolloin tuotteella on mahdollisesti kaksi eri hintaa. Eli suositeltu vähittäishinta joka yleensä on ainakin japanilaisten figujen laatikoihin präntätty, ja sitten tuo lopullinen huutokauppahinta.
Tämä on sitten omista neuvottelukyvyistä kiinni kumpaa lukua käytetään. Periaatteessa huutokaupan lopullinen määrä on kai pätevämpi.
Mutta jos laatikossa on hinta merkitty, ja se on pienempi kuin lopullinen huuto, myötätuntoinen tullivirkailija voi mahdollisesti sitä käyttää.

Jokatapauksessa näissä tullin määrä lasketaan yhteensä: tuotteen hinta + postikulut japanissa + huutokauppapalvelun maksut + postituskulut suomeen. = Verotettava määrä.

Näin siis periaatteessa, se voiko japanin pään kuluja saada pois yhtälöstä voi olla epätoivoista, mutta paikoin ehkä mahdollistakin.

Seleno

ViestiKirjoittaja Seleno » Ke Huhti 25, 2007 19:08

:shock:

Eli myös postikuluista, sekä huutokauppapalvelun maksuista verotetaan? Eikö se muka riitä että postit ja palvelumaksut on jo kertaalleen maksettu.

Sehän on ihan hullun kuuloista, ymmärrän sen jos EU-alueen ulkopuolelta Suomeen tulevista tuotteista joutuu maksamaan jonkin verran, koska ne voi myöhemmin vaikka myydä eteenpäin jos haluaa, mutta se menee hieman yli hilseen että vielä noistakin pitää repiä rahat, eihän niistä edes jää mitään konkreettista käteen itse tapahtuman jälkeen.
Viimeksi muokannut Seleno, Ke Huhti 25, 2007 22:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

ViestiKirjoittaja kyuu » Ke Huhti 25, 2007 20:15

Seleno, kyllä vain. Ja myös tullimaksuista menee ALV - kyllä siellä maksettavaa löytyy.

Eihän tämä kiva ole eikä näin pienistä ostoista tullien periminen ole edes taloudellisesti järkevää. Alle 20 euron tullimaksujen periminen maksaa valtiolle todennäköisesti enemmän kun tuottaa. Mutta hei, kyllä EU tietää mikä on meille parasta.

Ratkaisu: maksa ensin, kiroile sitten.

starscream
Viesti:

ViestiKirjoittaja starscream » Ke Huhti 25, 2007 21:25

Seleno kirjoitti:EMS:llä postitettiin, koodinkinkin antoivat, millä voisin seurata lähetyksen kulkua, mutta enpä tiedä mihin sen syöttäisin (linkkejä kenelläkään?).

Japanin postin lähetystenseuranta & Suomen postin lähetystenseuranta.

finnleo kirjoitti:Jokatapauksessa näissä tullin määrä lasketaan yhteensä: tuotteen hinta + postikulut japanissa + huutokauppapalvelun maksut + postituskulut suomeen. = Verotettava määrä.

Näin siis periaatteessa, se voiko japanin pään kuluja saada pois yhtälöstä voi olla epätoivoista, mutta paikoin ehkä mahdollistakin.

Rinkyan pakettini tuntuvat menevän nykyisin poikkeuksetta tulliin, mutta onneksi ne on ainakin toistaiseksi saanut sieltä suhteellisen helposti poiskin.

Olen näyttänyt tullivirkailijoille paremman dokumentin puutteessa Rinkyan sivuilta printattua tilaushistoriaa, jossa näkyy kohteiden voittohinnat ja mahdollinen commission, mutta ei posti-/käsittelykuluja tms. Japanissa eikä postikuluja Suomeen, jotka näkyvät kuitenkin tarvittaessa paketin päältä. Siis näin (ohoh, onpa joku taas huudellut). Varalta olen pitänyt mukana Yahoosta tulosteltuja sivuja, mutta toistaiseksi tuokin on kelvannut hyvin.

Asiaan voi vaikuttaa positiivisesti se, että olen tilannut lähinnä kirjoja (tai siis doujinsheja; kerran oli kyllä kova työ vakuuttaa virkailija niiden kirjamaisuudesta), viimeisintä pakettia noudettaessa sitä ei tarvinnut edes avata. Eli niin kauan kun kukaan ei tarkemmin kiinnostu siitä että ostokset ovatkin jonkun agentin kautta joka ei ehkä harjoitakaan silkkaa hyväntekeväisyyttä, en ole ajatellut alkaa ylimääräisiä maksuja vapaaehtoisestikaan selvittämään.

finnleo
Viesti:

ViestiKirjoittaja finnleo » Ke Huhti 25, 2007 22:09

starscream kirjoitti:Rinkyan pakettini tuntuvat menevän nykyisin poikkeuksetta tulliin, mutta onneksi ne on ainakin toistaiseksi saanut sieltä suhteellisen helposti poiskin.

Olen näyttänyt tullivirkailijoille paremman dokumentin puutteessa Rinkyan sivuilta printattua tilaushistoriaa, jossa näkyy kohteiden voittohinnat ja mahdollinen commission, mutta ei posti-/käsittelykuluja tms. Japanissa eikä postikuluja Suomeen, jotka näkyvät kuitenkin tarvittaessa paketin päältä. Siis näin (ohoh, onpa joku taas huudellut). Varalta olen pitänyt mukana Yahoosta tulosteltuja sivuja, mutta toistaiseksi tuokin on kelvannut hyvin.

Asiaan voi vaikuttaa positiivisesti se, että olen tilannut lähinnä kirjoja (tai siis doujinsheja; kerran oli kyllä kova työ vakuuttaa virkailija niiden kirjamaisuudesta), viimeisintä pakettia noudettaessa sitä ei tarvinnut edes avata. Eli niin kauan kun kukaan ei tarkemmin kiinnostu siitä että ostokset ovatkin jonkun agentin kautta joka ei ehkä harjoitakaan silkkaa hyväntekeväisyyttä, en ole ajatellut alkaa ylimääräisiä maksuja vapaaehtoisestikaan selvittämään.

omat kokemukseni tampereen sarankulman tullilaitoksesta ovat olleet sitä tasoa että sinne saa mennä vapaaehtoisesti jokaisen mahdollisen lipun ja lapun kanssa mitä on. Olen ollut todistamassa kun eräs ulkomaalainen herra poistui paikalta varsin äänekkäästi kun ei ollut esittää kelvollista kuittia tuotteen arvosta ja lähetyskuluista, jolloin seurauksena kaivettiin CIF-arvoja varsin ankean näköisestä kansiosta...

Tähän angstia myös lisää sadan kilometrin ajomatka jolloin ei aivan huvita tullauksen keskeytys puuttuneen lähetyskulumaksulapun takia, ja asiaan palaaminen toiste.

Viimeksi paikalle marssittiin 24 a4 arkin kanssa kahta pakettia noutamaan, eikä tullimaksua edes tullut, vaikka kyllä oli pienehkö kädenvääntö onko duhjinssi taidekirja kirja koska siinä ei ole isbn numeroa. Onnetar oli tullissa kuitenkin tuolloin armollinen, myöhemmin päivällä katsastuskonttorilla ei.

Itse lähinnä katson tietojen pimittämisen tulella leikkimisenä, loppuviimein kun nuo japanin kulut muodostavat aika pienen osan lopullisesta tullimaksusta. Mutta jos asuu tullilaitoksen vieressä, niin aina voi yrittää.
Muoks: tämä tietenkin riippuu montako kapistusta sulloo yhteen lähetykseen, jolloin tietenkin välityspalkkiot kertaantuvat.

EU mörköä osoittaminen taasen on sinänsä mielenkiintoista.. EUhan on vain määrännyt että yli kymmenen euron perittävät laitetaan maksettavaksi. On taasen jäsenvaltioiden oma asia mitä sen saavuttamiseksi sisällytetään. Mutta onneksi ei ole sentään niin pahasti kuin naapurivaltiossa jossa napataan surutta tullattavaksi kaikki EMS paketit joiden arvo ylittää 200kr.

Muoks-2, Suomen postin jäljitin ei reagoi jäljitysnumeroon ennenkuin paketti on saapunut suomeen. jolloin kaikki tiedot siirtyvät myös sinne.
Muoks-3, Nipponin jäljittimen pitäisi seurata myös loppuun asti, mutta joskus järjestelmä saattaa katkaista ketjun japanin osalta siihen kun paketti lähtee helsinki-vantaan tullipostista.
Viimeksi muokannut finnleo, To Huhti 26, 2007 17:50. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Seleno

ViestiKirjoittaja Seleno » Ke Huhti 25, 2007 22:30

Kiitos Starscreamille seurantalinkeistä. Tuota Postin sivuilla olevan olenkin jo löytänyt, mutta syystä tai toisesta hakua antoi vain valkoisen, tyhjän sivun. Tuo Japanin vastaava sen sijaan toimi kuin unelma. :)

Itse muistan, kun joskus kolmisen vuotta sitten tilasin vielä silloin Japanissa oleskelevalta Bemmulta 30 mangaa / doujinshia / taidekirjaa (poistomyynnistä :lol:), maksoin postikulujen kanssa niistä yhteensä 200e ja tulliinhan ne menivät. Silloinen tullitäti ei kyllä laskenut mukaan postikuluja, joten mitään ylimääräistä ei minun pitänyt maksaa (tiedä sitten minkä vuoksi, kenties k.o. henkilöä säälitti nuori tytönhuopakko joka kädet täristen ojensi sähköpostin välityksellä saatua kuittia).

Noh, kai sitten vain pitää ottaa ja maksaa vaaditut kulut. Pikaisen laskemisen jälkeen noista figuista tulisi tullia abaut 30e (jos postikuluista yms. ei tullia vaadittaisiin, tulisi noin 20e). Kyllähän tuo 30e on myös rahaa, ja näin vähävaraisena opiskelijana se vaikuttaa paljonkin, vaikkei sen nyt toisaalta ihan vararikkoonkaan vie. Täytyy vain tulevaisuudessa yrittää pysyä tilausten kanssa rajan alapuolella, ettei noita ylimääräisiä maksuja tulisi järkyttävän paljoa (ainut vaikea on vain noiden postikulujen arvioiminen, niitä kun ei tietenkään tiedä ennen postitusta..).

kyuu kirjoitti:Ratkaisu: maksa ensin, kiroile sitten.

Pidän mielessä, etenkin siinä vaiheessa kun pitää alkaa kaivelemaan sitä kuvetta.

Edit:
finnleo kirjoitti:Muoks-2, Suomen postin jäljitin ei reagoi jäljitysnumeroon ennenkuin paketti on saapunut suomeen. jolloin kaikki tiedot siirtyvät myös sinne.

No ei sitten ihmekään, miksi ei suostunut toimimaan. ^^'
Miten on, toimiiko tuo Japanin vastaava samalla tavalla, eli kun paketti on poistunut maasta, ei uusia tietoja tule?

Seleno

ViestiKirjoittaja Seleno » Pe Huhti 27, 2007 11:48

....

Ei sitten voisi enempää ottaa päähän. Onnistuneesti olen maksanut muutamat ostokseni (eilen viimeksi), ja nyt sitten tänään systeemi päätti lopettaa toimimisen, kun ajattelin maksaa viimeisimmän hankintani ajoissa. Kaiken lisäksi virhekoodi oli sama kuin ennen, eli PayPalin puolella on taas jälleen kerran se ongelma. Eikä PayPalin henkilökuntaan saa tietysti vieläkään yhteyttä lähettämällä viestiä sivun kautta, sähköpostiin tulee vain sama tuttu ilmoitus siitä, ettei viesti päässyt perille asti.

Olisiko kenelläkään enemmän PayPalin kanssa tekemisissä olevalla yhtään hajua, mikä voisi olla pielessä? Crescentistä käskivät tarkistaa rajat, mutta mistäs senkin näkee? Mielestäni kolusin koko PayPalin sivut läpi, enkä löytänyt mitään minkäänlaisista rajoituksista, lukuunottamatta sitä että saan ottaa vastaan tuolla perus-accountilla maksuja enintään 5 per vuosi.
Viimeksi muokannut Seleno, Pe Huhti 27, 2007 11:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

ViestiKirjoittaja kyuu » Pe Huhti 27, 2007 11:55

Paypalissa on ongelmia usein ja se on aivan syystä varoituslistalla, liian usein on sinne menettänyt liian moni rahojaan.

Suosittelen kyllä dialogia ensisijaisesti ja mahdollisimman pian. Mikäli käyttämälläsi kortilla on voinut maailmalle maksaa muuten ok ja olet vahvistanut sen kortin Paypalille pistämällä sen numeron katevarauksesta, sanoisin että on aika ottaa heihin yhteyttä. Myyjä / rahojen vastaanottaja ei voi paljoa (=mitään) kuitenkaan tehdä.

Seleno

ViestiKirjoittaja Seleno » Pe Huhti 27, 2007 12:51

Olen muuten onnistunut sillä maksamaan ilman ongelmia, vaikka en olekaan toistaiseksi käyttänytkään sitä muualla kuin amazon.jp:ssä (ja nyt PayPalissa, joka on myös vahvistettu). Jokainen kerta on kuitenkin sujunut ilman onglemia.

Soitin nyt tuonne PayPaliin, ja sieltä sanottiin ettei PayPal-accountillani pitäisi olla mitään ongelmia. Kehottivat vieläpä koittamaan uudestaan 24 tunnin kuluttua ja ellei toimi vieläkään sen jälkeen, pitäisi kuulemma ottaa yhteyttä pankkiin ja tiedustella sieltä asiaa. Toivottavasti alkaa pian toimimaan, sillä muuten en saa maksettua tuota, enkä lisäksi myöskään jo maksettujen tavaroiden postikuluja.

..Huoh, turhan ongelmaista tuo PayPalilla maksaminen. Toivottavasti tuolla Crescentissä saavat pian toimimaan sen suoran maksun luottokortilla, niin siirryn oitis sitä käyttämään.

Edit: Huh, ja se toimii taas. Tiedä sitten mikä oli vikana ja missä päässä, vaikka epäilenkin vahvasti tuota PayPalia. Ehdin jo miettiä miten selviän tilanteesta, huomenna viimeistään kun olisi pitänyt saada maksetuksi ostokset. No, toivottavasti ei tee enää noin jatkossa, meinasi sydän pompata kurkkuun (tai valahtaa alas jalkoihin). Ja toivottavasti saavat siellä Crescentissä pian sen suoran visa-maksun toimintaan, siirtyisin oitis käyttämään sitä.

Edit 2: No niin, tänään sitten saapuivat tilatut figut. Olivat todella hyvin pakattu, kaikkien ympärillä kuplamuovia +vielä "epätasaisissa kohdissa" sanomalehteä niin, etteivät figuurit päässeet liikkumaan paketin sisällä. Todella nopea toiminta Cresentillä, taidampa asioida siellä jatkossakin. :D

starscream
Viesti:

ViestiKirjoittaja starscream » La Syys 29, 2007 20:18

Pari tuoreempaa kommenttia noista mainituista agenteista.

Rinkyaan olen ollut viime aikoina hieman aiempaa tyytyväisempi. Siitä lähtien kun keksin taikalauseen "please send in an envelope", doujinshit ovat tulleet kotiin aiemman, järjettömän kokoisen pahvilaatikon sijasta joko kuplamuovikuoressa tai ohuessa laatikossa, entistä edullisemmin, ja mikä parasta, tullin ohitse.

Masato on muuten loistava parin kaupan perusteella, mutta miinusta siitä että lähettää paketteja vain kerran kuukaudessa.

DankeDanken mainitsemisesta kiitokset finnleolle, piti kokeilla sitä kerran, ja homma sujui sekä ongelmitta että yllättävän nopeasti.

rama
Viesti:

ViestiKirjoittaja rama » La Syys 29, 2007 22:57

starscream kirjoitti:Masato on muuten loistava parin kaupan perusteella, mutta miinusta siitä että lähettää paketteja vain kerran kuukaudessa.

Masato _on_ loistava (jälleen kerran kiitokset starscreamille avusta), olen niin tyytyväinen että jopa ristin yhden uuden sarjakuvani sivuhenkilöistä Masatoksi :D

Seleno

ViestiKirjoittaja Seleno » Su Huhti 27, 2008 13:54

No nih, nostetaan taas tätäkin topicia kun on jälleen uusi kysymys mielessä.

Elikkä, nyt pitäisi saada tilattua pari muualla loppuunmyytyä mangaa USAn puolelta, vaan eipä tämä pulju tietenkään suotu postittamaan muualle kuin omiin armaisiin osavaltioihinsa. Ihan ajatuksena pälkähti päähäni, että onkos tuolla USAssa olemassa yhtään saman tyyppistä "välitysfirmaa" kuin Crescent Japan, Rinkya ynnä muut kaverit tuolla Jaappanin puolella? Googlettaa yritin mutta tuloksia ei syntynyt. -.-

Seleno

ViestiKirjoittaja Seleno » Su Touko 11, 2008 16:01

^Eikö kukaan osaa sanoa luotettavaa tahoa? Yhden paikan olen itsekin löytänyt, vaan en oikein saanut selvää toimintatavasta.

Palaa sivulle “Ostokokemukset ja – vinkit”