Tullimaksut?

Vapaat kommentit, kokemukset, arvostelut ja kysymykset erilaisista alan kauppiaista kotimaassa ja maailmalla.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Arbitor
Viesti:

Re: Tullimaksut?

ViestiKirjoittaja Arbitor » Ma Heinä 18, 2011 15:12

SAL:lla tullut paketti HobbySearchistä oli päättänyt jäädä tulliin kiinni, no siellä oli 2 Ika figuuria ja 70€ reipas hintaa. Vaihtoehtona sai myös käyttää tuota nettituontia niin päätin sillä tehdä oman selvityksen.

Tuotteen nimikkeen kanssa oli hieman mietityttävää, mutta päätin käyttää lopuksi finnleon antamaa selvitystä "lelufigyyri" nimellä leluihin (9503004990). Muuten sinne sitten syötettiin omat nimet ja mistä paketti tullu ja mistä paketissa olevat esineet ovat peräisin, sekä ensimmäisen tuotteen kohalla pistetään postitus hinta ja koko paketin paino poiketen seuraaviin lisättäviin tuotteisiin (muissa siis pistetään vain tuoteen oma hinta ja valuutta valitaan listalta).

Lopuksi tulee painike, Lähetä tulliselvitys jonka jälkeen hetkenkuluttua tuli näkyviin koko systeemi mistä näki kaiken mitä oli itse listannutkin. Ja tästä pääsi sitten maksamaan suoraan nuo verotkin verkkopankin kautta. Nyt vain odotellaan, että miten käy, luulisi sen sieltä tulevan sitten tällä viikolla ellei jokin menny pieleen.

En ainakaan vielä joutunut minkäänlaisia kuitteja tai muita lähettämään, seuraavanlainen kohta kuitenkin oli alkupäässä:
Tavaran arvon osoittava asiakirja:
Kuitti Kauppalasku Tilausvahvistus Muu

escape_rope

ViestiKirjoittaja escape_rope » Ma Heinä 18, 2011 17:58

Arbitor kirjoitti:Nyt vain odotellaan, että miten käy, luulisi sen sieltä tulevan sitten tällä viikolla ellei jokin menny pieleen.

Itse olen tuota nettitullausta käyttänyt pariin otteeseen ja kaikki on sujunut ongelmitta. Tullauksen tekemisen ja maksamisen jälkeen paketin pitäisi saapua postiin ihan kahden päivän päästä. Näin on käynyt ainakin omalla kohdallani.
Koskaan eivät ole mitään perään kyselleet, ja itse olen aina käyttänyt tuota 9503004990-koodia. Mitään ongelmaa ei tullut edes yksityishenkilön lähettämän kalliin paketin kanssa. Ei ne kyselleet enempää. Tarkkaan olen kyl aina ne hinnat sun muut nettitullauksessa listannut, jotta kaikki mätsää varmasti paketin kyljessä oleviin tietoihin.

Urumi
Urumi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Urumi » Su Joulu 18, 2011 21:01

Voisin pistää tänne pienen varoituksen, jos tavara jää tulliin ja postissa tulee Itellan/Postin tullausilmoitus: Tilanteessa, jossa tuote jää alle tullimaksun ja muiden verojen, Itella/Posti ottaa tästä huolimatta 10-25 euron käsittelymaksun.

Jos siis tilailee pieniä eriä tavaroita, kannattaa tutustua etukäteen nettitullin toimintaan, niin ei tarvitse yllättyä tämän kanssa. Aiemminhan Itella pisti tullimaksutta jäävät tavarat vain eteenpäin ostajille ilman lisämaksuja.
Tarpeeton on tarpeellisinta.
Urumi.fi - Chibicon.fi

madu
Viesti:

ViestiKirjoittaja madu » Su Joulu 18, 2011 21:19

Mitä tuo siis varsinaisesti meinaa/millaiseen tilanteeseen pätee? Sellaiseen, jossa paketti jää tulliin mutta todetaan siellä tullimaksurajan alittavaksi? Tiedätkö tuleeko tuo maksu nettitullauksen päälle myös, mikäli tuote ylittää tulli/alv-rajat?

Vähän olen ihmetellytkin millä se tuleva tullirajan alentaminen muutamaan euroon meinataan rahoittaa kun ylimääräiset käsittelykulut ja lisärahdit jostain kympin arvoisista dealextremen kikkareista ylittäisivät reilusti sen euron-pari mitä niistä saisi kerättyä veroa, mutta tuonsuuruinen malli ei kuulosta yhtään hyvältä...

finnleo
Viesti:

ViestiKirjoittaja finnleo » Ma Joulu 19, 2011 03:47

Tuo maksullisuus ymmärtääkseni koskee vain mikäli käyttää Itellan huolintapalvelua, mikä ei ole mikään velvoite asiakkaalta.

Itella on aina veloittanut huolintamaksun, mikä on kaiketi tässä ketjussa ilmoitettu aiemminkin useasti.

Mikäli tekee nettitullauksen suoraan tulliin omilla verkkopankkitunnuksilla, kuten saapumisilmoituksissa ehdotaan vaihtoehdoiksi, ei pitäisi olla mitään erillisiä käsittelymaksuja, kuten ei ole ollut mikäli tavaran on hakenut suoraan lähimmästä tulliputkasta.

Jos ilmoittaa tullirajat alittavat luvut, luultavimmin tulee selvityspyyntö perässä toimittaa kelvollinen kuitti/tilausvahvistus/joku muu mikä jossa luvut käy ilmi.

Tullirahaeditti: Tämä nettitullaushan on ilmeisesti helpottanut tullin puolta aika railakkaasti, kun esimerkiksi ennen virkailija on joutunut konttorilla 15-30 minuuttia per asiakas ihmettelemään papereita, ja niitten täyttöä. Nyt nettitullitapauksissa virkailijan ei tarvitse muuta kuin tarkistaa, että ilmoitetut tiedot ovat oikein (esimerkiksi vertaa summat vaikka digikuvaan tullattavan laatikon CN22 lappusesta), eikä tuossa luulisi monia minuutteja menevän. eli hyötysuhde on noussut melkoisesti.

Toinen asia on vaan että mihin halliin kaikki laatikot tästä lähtien säilötään väliaikaisesti jos joka ikinen joutuu syynättäväksi pienempien rajojen takia.

Urumi
Urumi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Urumi » Ma Joulu 19, 2011 11:05

Kuten finnleo sanoi, kyse tosiaan koskee vain Itellan/Postin huolintapalvelua. Pointtini oli, että vaikka saisi postilta ilmoituksen tullausmahdollisuudesta, kannattaa asia hoitaa nettitullin tai paikallisen tullin kanssa, koska muuten siihen tulee palvelu/käsittelymaksuja, vaikka kyse olisikin tullimaksun alle jäävästä tuotteesta.

Itse ajattelin säästää aikaa ja pistää tullaukset menemään Itellan kautta nettitullin sijaan, kun oli kyse yksittäisen tuotteen tilauksesta, niin perästä tuli sitten 25 euron lasku käsittely- ja laskutuskuluja.

Nettitulli ei tällaista tiettävästi harrasta.
Tarpeeton on tarpeellisinta.
Urumi.fi - Chibicon.fi

zsb

ViestiKirjoittaja zsb » Ma Joulu 19, 2011 11:48

madu kirjoitti:Vähän olen ihmetellytkin millä se tuleva tullirajan alentaminen muutamaan euroon meinataan rahoittaa kun ylimääräiset käsittelykulut ja lisärahdit jostain kympin arvoisista dealextremen kikkareista ylittäisivät reilusti sen euron-pari mitä niistä saisi kerättyä veroa, mutta tuonsuuruinen malli ei kuulosta yhtään hyvältä...

Onko tästä muuten mitään lisätietoa? Asiaa väläyteltiin alkuvuodesta, mutta sen jälkeen en ole kuullut mitään. Onko homma toistaiseksi jäissä?
Yami no chikara o himeshi kagi yo
Shin no sugata o ware no mae ni shimese
Keiyaku no moto Sakura ga meijiru
RELEASE!

-Dist

ViestiKirjoittaja -Dist » Ti Joulu 20, 2011 14:20

Vuoden 2013 alusta laskee se raja millä saa ostaa n. 22 euroon.

VMP sanon minä :evil:. Alensivat rajoja tai ei, ei kukaan silti lopeta tavaran ostamista ulkomailta, koska vaikka joutuisit pulittamaan tulleja ja alveja niin tavara on SILTIKIN halvempaa kuin Suomessa. Minusta ongelmaa pitäisi lähteä ratkaisemaan ihan toisesta päästä, eli siitä miksi ihmiset ostavat ulkomailta niin paljon.. Ja vastaushan on joko : Suomesta ei saa, tai suomessa on todella kallista. Esim. itse hommaan kaikki uutuuspelit briteistä, kun suomessa uutuuspeleissä komeilee 69/79,90 hintalappu ja briteistä irtoaa 30-40 eurolla.
The joys of a universe made and unmade, friends across time, shall be your ray of light.

Miasma

ViestiKirjoittaja Miasma » Ti Joulu 20, 2011 17:48

-Dist kirjoitti:Vuoden 2013 alusta laskee se raja millä saa ostaa n. 22 euroon.

VMP sanon minä :evil:. Alensivat rajoja tai ei, ei kukaan silti lopeta tavaran ostamista ulkomailta, koska vaikka joutuisit pulittamaan tulleja ja alveja niin tavara on SILTIKIN halvempaa kuin Suomessa. Minusta ongelmaa pitäisi lähteä ratkaisemaan ihan toisesta päästä, eli siitä miksi ihmiset ostavat ulkomailta niin paljon.. Ja vastaushan on joko : Suomesta ei saa, tai suomessa on todella kallista. Esim. itse hommaan kaikki uutuuspelit briteistä, kun suomessa uutuuspeleissä komeilee 69/79,90 hintalappu ja briteistä irtoaa 30-40 eurolla.

Tämä. Ostaisin mielelläni pelini ja muut jutut suomesta, mutta a) ei ole varaa suomen hintoihin ja b) Kivijalkaliikkeissä tarjonta ei juuri koskaan vastaa sitä mitä haen. Jos uutuuspelit maksaisivat täällä 40e, niin todellakin ostaisin suomesta aina kun mahdollista.

zsb

ViestiKirjoittaja zsb » Pe Joulu 23, 2011 23:06

Totisesti: "Arvonlisäveron minimikantoraja tavaran maahantuonnissa laskee 5 euroon 1.1.2013"
http://www.tulli.fi/fi/tiedotteet/tht/2011/06601011/index.html?bc=7032

-Dist kirjoitti:Ja vastaushan on joko : Suomesta ei saa, tai suomessa on todella kallista. Esim. itse hommaan kaikki uutuuspelit briteistä, kun suomessa uutuuspeleissä komeilee 69/79,90 hintalappu ja briteistä irtoaa 30-40 eurolla.
Britit kuuluvat EU:hun joten arvonlisäveroa ei muutenkaan kanneta sieltä tulevissa tilauksissa. Poikkeuksena vielä tällä hetkellä Kanaalisaaret jotka eivät kuulu EU:n veroalueeseen.
Yami no chikara o himeshi kagi yo
Shin no sugata o ware no mae ni shimese
Keiyaku no moto Sakura ga meijiru
RELEASE!

escape_rope

ViestiKirjoittaja escape_rope » Ti Joulu 27, 2011 17:36

Mitä hittoa?
Tässähän saa keräilyharrastuksen kohta kokonaan unohtaa. Onneksi sentään ensi vuoden tuo raja pysyy vielä samana kuin tähänkin asti(?)

finnleo
Viesti:

ViestiKirjoittaja finnleo » Ti Joulu 27, 2011 18:12

escape_rope kirjoitti:Mitä hittoa?
Tässähän saa keräilyharrastuksen kohta kokonaan unohtaa. Onneksi sentään ensi vuoden tuo raja pysyy vielä samana kuin tähänkin asti(?)

tokkopa sinänsä. oma suunnitelma B on lähinnä yhdistää lähetyksiä enemmän, jolloin postimaksuissa tulee säästöjä, verrattuna siihen kun on saanut erillään lähetellä kaikki.

Ei välttämäti ihan niinkään halpaa kuin joskus, mutta rehellisesti taitaa tämä säätö vähemmän kirpaista kuin mitä euron arvon sulaminen parhaista vuosista.

escape_rope

ViestiKirjoittaja escape_rope » To Tammi 05, 2012 20:48

Itse kun en ole tämän keräilyharrastuksen ja Japanista tilaamisen aikaan tarvinnut tullin asiakkaana olla ehkä kuin 3 tai 4 kertaa, niin tuo tullirajan kiristyminen tulee vaikuttamaan omaan peruskaupoista ostamiseen huomattavasti. Tilausten yhdistely isommiksi könteiksi säästää kyllä postareissa jonkin verran mutta loppujen lopuksi tulisin varmasti maksamaan enemmän kuin ennen niiden päälle tulevien tullimaksujen vuoksi.

..ja euron tilanne sen kun itkettää pankkitiliäni TT ^ TT

finnleo
Viesti:

ViestiKirjoittaja finnleo » Pe Tammi 06, 2012 19:55

mmm... Toisaalta, kun miettii, että juuri kuluvana eikä oikein viime kuussakaan tainnut olla ensimmäistäkään figyyrilootaa postissa saapunut mistä tulli ei olisi voinut esittää lunnasvaatimuksia, joten jälleen herää epäilys tuleeko tulevaisuudessakin tilanne olemaan samanmoinen, että vain esimerkiksi lähetysseurannalla olevat katotaan kaikki, ja sitten normilähetykset satunnaisotoksella.

Kuten jo totesin, se ei varsinaisesti ole enää kauhea resurssikysymys käsitellä itse tullaukset, jos oletetaan, että asiakkaat hoitavat vaan lomakkeiden täytöt ennakkoon netin kautta, ja virkailijat vain tarkistavat, mutta se on silti aika uskomaton määrä kamaa mitä koneista puretaan päivittäin joka pitäisi säilöä, sekä luetteloida, mieluiten kuivassa tilassa.

EDIT Ja tämän kaiken sanottua, niin samantein napsahti loppiaisena maahan saapuneesta tapauksesta lunnasvaatimuskirje... mutta, elämä on tätä.

Jokirapu

ViestiKirjoittaja Jokirapu » To Heinä 12, 2012 23:13

Itse olen useita tullirajan ylittäviä paketteja tilannut ulkomailta, mutta vain kerran joutunut tekemisiin tullin kanssa (taisi tullia alkaa epäilyttämään 70€ DVD), eli taitavat tullissakin katsoa vain nuo epäilyttävimmät paketit, vaikka tulliraja "vähän" ylittyisikin. Itselläni siis ollut osa ihan isoja paketteja, joista kalleimpien hinta ollut reilu 200€
Ihmettelen kyllä, miten tuollainen iso, kallis paketti ei jää tulliin, vaan tulee kotiovelle asti ongelmitta, kun taas DVD:stä joutuu pulittamaan hirveitä hintoja tullimaksujen takia.

Muoks. Piti vielä mainita, että yksi tilaukseni jäi tulliin, vaikka ei tullirajaa ylittänytkään. Toisaalta voihan se olla vähän epäilyttävää, että iso paketti (juuri ja juuri mahtui normaalikokoiseen ruokakaupan muovipussiin) makso vajaa 50snt.

Palaa sivulle “Ostokokemukset ja – vinkit”