Manga. Piirtäjän opas, Katy Coope

Yleisön tuottamat arvostelut animesta ja mangasta. Luethan alueen säännöt erityisen tarkkaan ennen arvostelun kirjoittamista.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Trehek
Viesti:

Manga. Piirtäjän opas, Katy Coope

ViestiKirjoittaja Trehek » Ti Heinä 19, 2005 12:08

Nimi: Manga. Piirtäjän opas
Tekijä: Katy Coope
Suom.: Reima Mäkinen
Julkaisija: Sangatsu Manga, http://www.sangatsumanga.fi
Saatavuus: R-kioskit ja lehtipisteet
Hinta: 7,90 e

Lainaus kirjan takakannesta:
Haluaisitko piirtää mangaa Dragon Ballin, Sailor Moonin, Pokemonin ja monien muiden huippusarjojen tyyliin? Tämän kirjan avulla opit vaihe vaiheelta piirtämään oikeita mangahahmoja - kasvoja, ilmeitä ja vartaloita. Saat myös ideoita värittämiseen ja taustojen tekemiseen.

Kirjan tekijä on 17-vuotias Katy Coope, joka on suurenluokan mangafriikki. Hän löysi mangan ja animen vuosia sitten ja jäi heti koukkuun. Katy on pitkään kehittänyt omaa tyyliään muiden mangapiirtäjien inspiroimana, ja nyt on hänen vuoronsa innostaa sinut piirtämään!

Olen jo pitkään halunnut aloittaa mangan piirtämisen ja olenkin yrittänyt selailla Internetistä sivuja, joilta voisin oppia. Kaikki sivut, joihin olen törmännyt, ovat kuitenkin aloittaneet liian vaikeista asioista tai ovat edenneet perusteista niin nopeasti, etteivät oppitunnit ole sitoutuneet tarpeeksi toisiinsa. Nopeasti vaikeutuvat aiheet ovat lannistaneet ja oppiminen on jäänyt kesken.

Manga piirtäjän oppaan suuret siniset kannet tervehtivät minua kaukaa kävellessäni kaupan lehtihyllyn ohitse. Kirkkaat väritykset, monivaiheiset piirtoharjoitukset ja suurikokoiset kuvat saivat minut nopeasti siihen käsitykseen, että tässä on opas juuri minunlaiselleni henkilölle. Vilkaisu hintaan sai aikaan pienen irvistyksen, mutta opas siirtyi silti lopulta ostoskoriin, sillä ei kahdeksan euroa ole tällaiselle harrastukselle kuitenkaan kauhean korkea hinta.

Manga piirtäjän opas soveltuu parhaiten sellaisille, jotka ovat piirtäneet vain vähän ihmishahmoja tai jotka haluavat aloittaa oppimisen aivan perusteista. Opas aloittaa yksinkertaisten kasvojen piirtämisestä edestäpäin, tarjoaa välissä yksinkertaisen chibi-hahmon piirtoharjoituksen, ja siirtyy siitä eteenpäin etuviistosta ja sivulta kuvattuihin kasvoihin ja lopulta kokonaisiin hahmoihin, liikkeeseen ja kuvakokonaisuuksiin. Lopuksi opas käsittelee piirtovälineitä. Harjoitusten välissä opas käsittelee yksittäisiä kasvojen osia, kuten silmiä, kulmakarvoja, suuta, ja niiden vaikutuksia kokonaisuuteen.

Oppaan kaikki harjoitukset tehdään yhdellä piirtotyylillä, joka ei välttämättä kaikkia miellytä, mutta opas itsekin toteaa, ettei ole tarkoituskaan. Tarkoituksena on oppia piirtämisen alkeet, ja piirtorutiiniin on helppo päästä käyttämällä yhtä yksinkertaista tyyliä. Harjoitusten välisissä osioissa esitellään muita piirtotyylejä, ja niiden kokeilemisen ja soveltamisen pitäisi olla helppoa harjoitusten tekemisen jälkeen.

Tulin itse lukeneeksi oppaan kertaalleen läpi ennen kuin aloitin piirtämisen, ja olenkin sitä mieltä, että se onkin kannattavaa. Oppaan lopussa oleva piirtämisvälineitä koskeva osuus on hyvä lukea läpi heti aluksi. Lisäksi koko oppaan lukeminen antaa jo ennalta hieman näkemystä piirtoharjoituksiin. Jos jokin piirtoharjoitus tuntuu liian helpolta, voi helposti kokeilla jotain näkemäänsä asiaa ja muutella kuvaa hieman.

Itse harjoitukset on toteutettu yksityiskohtaisesti. Kuvat ovat isokokoisia, jolloin eri vaiheiden yksityiskohdista saa helposti selvää. Vaiheita on myös paljon, mikä helpottaa alkuun pääsyssä. Kokemuksen karttuessa triviaaliksi jääviä välivaiheita jätetään pois. Varsinkin ensimmäisissä harjoituksissa lukijaa ohjataan kädestä pitäen. Jokaisen viivan piirtämisessä neuvotaan. Joitakin tyyli saattaa ärsyttää, mutta itse koin, että tällainen lähestymistapa auttaa ymmärtämään jokaisen viivan, ja sen muuttamisen, vaikutuksen.

Manga piirtäjän opas toimii hyvänä ponnahduslautana piirtämiselle. Nyt, tehtyäni harjoituksia oppaan puoliväliin asti katson mangaa ja animea aivan eri silmällä ja Internetin piirto-oppaat vaikuttavat paljon selkeämmiltä. Oppaan harjoitusten loputtua voisin siirtyä oppimaan lisää ja eri tyylillä, vaikkapa howtodrawmanga-sivuilta.

Hyvää:
-Suuret kuvat
-Perusteet läpikotaisin
-Myös väritys

Huonoa:
-Piirustusvälineosio vasta lopussa
-Suomennos tuntuu välillä oudolta, onkohan vika minussa?
-Tyyli ja yksinkertaisuus ei miellytä kaikkia

Yleisarvosana: ****
"Beat it, berk! There's a bunch of hardheads coming this way and any bubbers bobbing for jink'll be scragged!"
-A wise blood to a clueless in Sigil

Laurel
Viesti:

ViestiKirjoittaja Laurel » Ti Heinä 19, 2005 12:45

Kvaakissa oli aika antoisat keskustelut tästä tekeleestä :)

Räikeitä mielipiteitä oli molemmista ääripäistä:
Paras piirustusopas ikuna/Turmiollinen kaikille taiteilijanaluille, jotka koskaan siihen kajoaisivat.

Erityisen virkistävä oli herra Nissenin arvostelu Coopen oppaasta :lol:

Itse en ole oppaaseen tutustunut, mutta Coopen kotisivut ja DA-gallerian nähneenä, en voi muuta sanoa, kuin että häntä parempia taiteilijoita löytyy Kärkölästäkin (isku vyön alle)

Trehek
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trehek » Ti Heinä 19, 2005 13:11

Juu! Varsinkin Coopen kotisivulta löytyvä materiaali on, tuota...rumaa! Oppaan yksinkertainen tyyli on silti mielestäni hyvä keino oppia alkeet. En minäkään aio tuolla tavalla kaiken ikääni piirtää!

Yritin kyllä välittää sen, mutta en ehkä sitä saanut tarpeeksi selvästi kiteytettyä. Yritetäänpä:
"Manga piirtäjän oppaalla oppii hyvin alkeet ja se sopii siten ponnahduslaudaksi erilaisen, monipuolisemman mangan opiskeluun."

Taisin sen kyllä melkein tuolla tavalla sanoakin jo. :roll: Soveltaminen ja oman tyylin haku jää sitten lukijalle. Kyllä opaskin sen sanoo. Coopen tyyli vain on mikä on... :x
"Beat it, berk! There's a bunch of hardheads coming this way and any bubbers bobbing for jink'll be scragged!"

ynne
Viesti:

ViestiKirjoittaja ynne » Ti Heinä 19, 2005 14:16

(osa seuraavasta on härskiä pastetusta suoraan kvaak.fi:stä)

Lähinnä tuota opusta selaillessa sapetti se, miten paljon Coope puhuu läpiä päähänsä. Vesiväreillä kannattaa hänen mielestään maalata ohuelle paperille ja varjostaminen hoituu sillä, että vain painetaan kyvää kovempaa. (ja tähän väliin voisi [insert=päteminen], mutta jätetään väliin)
Piirtotyyli nyt on mitä on. Eihän tuon tapaisista kirjoista ole ikinä tarkoitus ottaa suoraan mallia, joten kuvattu tyyli on sinänsä epäolennainen. Enemmänkin niissä pitäisi käydä läpi alkuharjoituksia sekä yleisiä tekniikoita, joilla saavutetaan (tässä tapauksessa) mangatyylinen jälki. Mutta kun opuksessa ei juurikaan kerrota yleisimmistä mangavälineistä tai -metodeista (muste, tussiterät, alkoholipohjaiset tussit,) on sen hyötyarvo vähän kyseenalainen. En näe oikein mitään syytä harjoitella chibi-hahmojen piirtämistä, jos ei osaa edes realistisia ihmisten mittasuhteita -- Coopen mielestä ne ovat "pää=kuudesosa koko vartalon mitasta".

Vähän kiusaa se, että ilmeisesti alunperin postimerkin kokoisia kasvokuvia on suurennettu hävyttömän isoiksi, jolloin rupuinen puuvärijälki näyttää entistäkin rupisemmalta. Coope ei myöskään ole käyttänyt viivotinta/harppia yhdessäkään kaavakuvassaan, mikä lisää entisestään hapuilemisen tuntua. Noh, toisaalta hän myös ohjeistaa jotakin à la "älä käytä viivotinta piirtämisessä, eihän oikeassakaan maailmassa ole paljon suoria linjoja". Juu-ust.

Toki on hatunnoston arvoista saada oma julkaisu ulos tuolla iällä, mutta...

Ewyn
Viesti:

Re: Manga. Piirtäjän opas, Katy Coope

ViestiKirjoittaja Ewyn » Ti Heinä 19, 2005 19:14

Haluaisitko piirtää mangaa Dragon Ballin, Sailor Moonin, Pokemonin ja monien muiden huippusarjojen tyyliin?

Tuo on ehkä huonoin esittelyteksti ikinä. Coopen piirostyylillähän ei ole mitään tekemistä ainakaan DBn tai Sailor Moonin kanssa. Hienosäädön kanssa joku Pokémonin ihmishahmo saattaisi onnistuakin, mutta tyhmältä tuo silti kuulostaa. Ainakaan missään huippusarjassa ei ole noin huonoa jälkeä, ehei.
Mutta asiaan. Jonain aivan tavallisena päivänä tallustin tylsistyneenä ruokakaupassa ja löysin lehtihyllystä ison sinisen kirjan, jonka kansi kertoo "Manga piirtäjän opas". Huomattuani hinnan olin pyörtyä, mutta ostin kirjan kuitenkin sen enempiä selailematta. Selailulla olisi kuitenkin sekin 7,90€ säästynyt, mutta minkäs teet.
Kuten Trehek totesikin, kirja on aloittelijoille. Olen aivan samaa mieltä, ja koska itse en nyt järin aloittelija ole, se ei ole mitenkään hyvä asia.
Mutta Trehek myöskin totesi, että se on hyvä. Tässä olen täysin eri mieltä. Kaksi valmista kasvokuvaa piirsin mallista, mutta nekin olivat kuvia joissa Coop esitteli "erilaisia mangatyylejä kuin hänen omansa". Sen jälkeen kirja lensi laatikon peräle homehumaan. Edes perus oppaaksi tuo ei millään kelpaa, mittasuhteet ovat päin honkia ja sisältö (jos sitä nyt ylipäätänsä on) on todella sekavaa.
Eijei. Ewyn ei missään nimessä suosittele yhtään kenellekkään, mihinkään tarkoitukseen. Mutta se on vain minun mielipiteeni.
Viimeksi muokannut Ewyn, To Heinä 21, 2005 17:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
....まあいい。| MAL

Fredo
Viesti:

ViestiKirjoittaja Fredo » Ke Heinä 20, 2005 20:46

satuin saamaan erään kaverini pikkusiskolta "oudon" kuvan, ihmettelin, että mistä se on saanut päähänsä piirtää ja lahjoittaa sen tyylisen kuvan, jota tulee töherrettyä tylsistyneenä tekemisen puutteessa oppitunneilla vihkojen reunoihin.

törmäsin teokseen sattumalta citymarketissa, "haa kappas mangaopas". aloin selailemaan kyseistä teosta ja leukani kolahti lattiaan. vaikka itsekkin olen melko aloittelija piirtämisessä, niin tyyli jolla teos opettaa piirtämään, ei sovi kyllä kenellekkään, joka haluaa oppia piirtämään.
Onko mitään järkeä opettaa piirtämään "huonoja" kuvia, jollaisia töherretään kokeilumielessä vihkojen reunoihin?

kyseisen oppaan tyylin oppiminen ei auta kyllä tippaaakaan hyvien kuvien piirtämisessä, vaan kaiken joutuu oppaan opittuaan opettelemaan jälleen alusta. ei hyvä, ei todellakaan hyvä vaan turmiollinen.

opettelet piirtämään todella rumasta mallista todella ruman hamsterin, leijonan ja ihmisen sekoituksen, niin et varmasti opi piirtämään hamsteria etkä leijonaa etkä ihmistä!!

teos käy edes jotenkin korkeintaan alle 10 vuotiaille
-Jouni Ahtiainen- Go Student Exchange
http://www.gostudentexchange.com/

KatkaChee
Viesti:

ViestiKirjoittaja KatkaChee » To Heinä 21, 2005 16:27

Tuo opas, valaisi aika hyvin piirtämiseen. Lähinnä alkuun pääsemisen takia ostinkin, sillä kun ei ole mua tuolla piirtotaidolla pilattu. Mutta rupesin tekemään alusta näitä harjoituksia, ja osa tuntuukin tosi oudoilta. Kumminkin, nyt jo osaan piirtää hyvin paperille ihan ilman tätä opustakin. (Paremmin kuin ennen) Mutta kunniaa kirjantekijälle, sillä eihän moni saa 17-vuotiaana omaa teosta joka käännetään monelle eri kilelle! Silti, tuo suomennos oli todella outo, töksähtelevä. Pokemon oli todellakin se mitä lähinnä tuo piirtotyyli on...

Ewyn
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ewyn » To Heinä 21, 2005 17:26

Mmh.. moneen kertaan mainittiin tuo nuorena oman kirjan tekeminen.
Minä alan pikkuhiljaa uskoa ettei kyseessä voi olla mikään muu kuin joku suhteitasuhteita -juttu, koska ei kai mikään kustannusyhtiö tosissaan huoli tuollaista sontaa? Tai siis, jokainen piirtäjähän nyt pitäisi omaa julkaisua hienoa juttuna, joten..? Omasta kaveripiiristäni voisin nimetä varmaan ainakin kymmenen alle 17- vuotiastakin paljon parepaa piirtäjää. Yli 17- vuotiaista nyt puhumattakaan.
Mutta kustannusyhtiöt taitavat panostaa voittoon enemmän kuin laatuun. Tai ainakin mitä tuosta voi päätellä.
....まあいい。| MAL

Yugata Kyoshi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Yugata Kyoshi » Ma Heinä 25, 2005 15:34

Kirja on mielestäni ÄL-LÖT-TÄ-VÄ. Ruma piirrustusjäki. Ainaki silmistä tulee mieleen Sonic X... (jota pikkusiskoni kattoo jetix kanavalta joka iltapäivä...) Mittasuhteet heittelee ja pahasti. Jos joku tuon ostaa, niin luulenpa, että hän pettyy pahasti. En nyt itsekehuskele, mutta minäkin olen parempi piirtämään. Coopen DA: taideteoksia en pystyisi peittoamaan, mutta sanompahan, että kyllä täältä suomesta löytyy PALJON(manymanymanymany times) parempia piirtäjiä. ._. Saattaahan olla, että muistakin maista löytyy parempia, mutta itse tunnen monta suomalasita Coopea parempaa piirtäjää. En ole ostanut piirrustusopasta. En. Hyihyihyi.

_Imbu_

ViestiKirjoittaja _Imbu_ » Ti Heinä 26, 2005 19:09

Itse olen manga/anime piirtäjä ja mielestäni kaikki teokset jossa opetetaan piirtämään ovat huonoja. Joka niissä on liikaa samaa aihetta tai niissä edistytään liian nopeasti. Siksi minä ja eräs ystäväni olemme suunnittelemassa sellaista teosta josta kaikki ymmärtäisivät jotain. Ja koulussa sitä tuskin oppii. Vaikka piirtämään on vaikea oppia niin paras opettaja on kumminkin sinä itse. Ota joku "helppo" kuva ja yritä piirtää se. Harjoittelu tekee mestarin! Muista kumminkin että rumankin kuvan piirtäminen täsmälleen samanlaiseksi on vaikeaa! Vähitellen kun opit voit lisätä haastetta ja piirtää monimutkaisimpia, yksityiskohtaisimpiä ja suurempia kuvia. Itsekin olen kehittynyt vuoden aikana huomasti ja nyt ihmiset tulevat minulta pyytämään että piirtäisin heille. Käytän manga/anime-tyyliä myös maalauksissani ja moni on ihastunut niihin!

kemtimo

ViestiKirjoittaja kemtimo » Ke Heinä 27, 2005 16:13

Muistan kun olin Yoshitoshi Aben oppaana viime Animeconin yhteydessä. Kun sitten Helsinkiin palattuamme hän ehdottomasti halusi päästä kirjakauppaan vein hänet tietenkin Akateemiseen kirjakauppaan. Siellä hän näki muutaman tuollaisen piirustusoppaan (tuo samainen tai hyvin samanlainen taisi olla kanssa hyllyllä) ja oli tosi järkyttynyt niiden huonosta tasosta. Haukkui aika suorasanaisesti niitä "heta sugiru".

Toisaalta häntä kiinnostivat monet muut kirjat. Esim. kirja liikennemerkeistä, vanhoista suomalaisista taloista ja erilaiset vanhan muodin kuvakirjat kiinnostivat. Siinä siis vähän vinkkiä mistä ne ammattilaiset mallia ottavat :) Osti muuten aikamoisen kasan niitä. Kuinkahan paljon sillä on kotona kuvakirjoja...

Timo

Hoothoot
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hoothoot » To Heinä 28, 2005 08:11

Sain tuon kyseisen "manganpiirto-oppaan" joskus kolmisen vuotta sitten(2002?), tosin silloin ihan englanniksi. Silloin, täysin uun9olle piirtäjälle se tuntuin niin isolta ja koko loma menikin tihruastaessa kuvia ja harjoitellen rumia isopäitä. Seuraavana vuonna(tämä siis oli syksy) ostin ihan kunnon piirto-opppaita ja ne olivat kuin taivaan lahja.

Lisäksi tässä lainasin kaverille Katy Coopen opastani ja nyt hän piirtää samanlaisi hieman vääristyneitä hahmoja. Pitänee lainata vähän parempi kirja.

Mutta jos tykkää niin se on kyllä ihan oma mielipide. Minä en tykännyt.
Cosplay on tapa elää, koska ilman sitä ei ole elämää.

Orange and fuzzy is FOE!

Chie^
Viesti:

ViestiKirjoittaja Chie^ » Ti Syys 13, 2005 15:37

Kävin Suomalaisessa kirjakaupassa, ja huomasin siellä hyllyllä sen. Ajattelin ''Oijoi! Mikäs se tämä on?'' Selailin sitä ja... :shock: Silmät olivat pudota. Siitä tyylistä en tykkää sitten ollenkaan. Silmät ovat liian... Errr... Oudot. Kyllähän ehkä siitä taustoja voisi oppia, mutta ei sitten oikein muuta. Parin päivän päästä yksi minun luokkalainen, joka oli juuri alkanut innostua animesta ja mangasta, tuli näyttämään minulle yhtä piirrustustaan. Hän oli ilmiselvästi ottanut mallia siitä oppaasta. Oikeastaan, hän oli kopioinut kaiken, silmät, vartaloiden pituudet, naaman kulmikkuus, kaikki! Idea oli oikein hyvä, mutta... Huoh. Sanoin sitten hänelle ''Ehh.. Oikein kiva... Mutta ehdottaisin omaa tyyliä... Tykkään kuvan fiiliksestä! *virn*'' Fiilis siinä tosiaan oli kiva, mutta... Itse en ole sitä ostanut, enkä ehkä aio.
Even if it's a sin, say that you love me with your forbidden lips

Sugar

ViestiKirjoittaja Sugar » La Marras 26, 2005 21:31

Kun kyseinen opas joskus sinne kaupan hyllylle ilmestyi, niin innostuin niin, että menin ostamaan. Kun ensimmäisen kerran sen kotona avasin ja tutustuin siihen paremmin - tulin heti siihen päätökseen, että oli totisesti turha ostos!!! (Myöhemmin kylläkin myin sen pois :wink: ) Se ei ollut hieno, se ei ollut kamala, vaan se oli KAMALAN KAMALA!! Hyi, Hyi!! :shock: On tosi harmi, että ne ammattilaisten tekemät oppaat maksavat maltaita! :(

Ja muutenkin tulee mietittyä, miksi tollasten oppaiden päällä lukee aina "Manga" tai "Opi piirtämään mangaa" tai jotain sinne päin, sillä harvemmin niissä mainitaan yhtään mitään kuvakulmistakaan. Oppiihan niistä kirjoista hahmoja piirtämään (mutta älkää hyvät ihmiset ottako mallia Coopen kirjasta), mutta eikö tarkoitus ole oppia piirtämään sarjakuvia? :P
Koulu on harjoitusta tulevaisuutta varten, harjoittelu tekee täydelliseksi, kukaan ei ole täydellinen - joten miksi harjoitella??

Trehek
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trehek » Ti Joulu 13, 2005 15:48

Update:

Piirtelin tuolla opuksella jonkin verran alkuun, kunnes alkoi tyyli risomaan liikaa (ja täällä kuulunut valitus). Niinpä pistin ranttaliksi ja tilasin netistä How to draw Manga-sarjan opuksen "Getting Started". Sitä vilkuiltuani tulin siihen tulokseen, ettei se todellakaan ollut aloittelijan opus (se olikin sarjan osa 10!!!) joten tilasin vielä osan 1, "Compiling Characters".

Täytyy myöntää etten olisi tuota ykkösosaakaan pystynyt seuraamaan ilman Coopen oppaan avulla alkuun pääsyä, mutta nyt alkuun päästyäni tuo on kyllä huomattava parannus. On se Coopen jälki vain niin rumaa.

Arvostelua en htdm:stä vielä tee, koska en ole tarpeeksi ehtinyt piirtää. Liian kova kiire, ei ehdi piirtää :(

Palaa sivulle “Arvostelut”