Pikku Naisia (anime)

Yleisön tuottamat arvostelut animesta ja mangasta. Luethan alueen säännöt erityisen tarkkaan ennen arvostelun kirjoittamista.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Berubara

Pikku Naisia (anime)

ViestiKirjoittaja Berubara » Su Touko 01, 2005 17:55

Moi!

Kyseessä on siis tällä kertaa yksi niistä ensimmäisimmistä Suomeen rantautuneista animeista, eli ikää on nauhalle tullut jo ihan kunnolla - julkaisuvuosi näyttäisi tämän mukaan olevan 1989... En tosin ole ihan varma, sillä kansista löytyy myös vuosiluku 1086 (??), mutta ei kai silloin vielä edes ollut videoita?! Uskoakseni siis julkaisuvuosi olisi kuitenkin 1989. Ja sitten kuvan -ja äänenlaadusta... no, kuvanlaatu hyvä ja äänenlaatu ymmärrettävästi hiukkasen... no, jos siis ajattelee elokuvan musiikkia, niin kutsuisin sitä väreilevän ja hiukka särkyneenkuuloisen välimaastoksi. Musiikki tässä elokuvassa on siis juuri sentyyppistä, kun on tottunut yleensä kuulemaan alle 2000-luvulta peräisin olevien piirrettyjen musiikkia. Kaunista joka tapauksessa, mutta itse asiassa erittäin vanhan kuuloista. Nauhan kesto n. 65 min.

Ja kaikkihan siis tietävätkin, mikä on Pikku Naisia. Oli miten oli, kerron joka tapauksessa, että kyseessä on Louisa May Alcottin nuorten klassikkoromaanin pohjalta toteutettu anime, josta myös vuonna 1994 ilmestyi Winona Ryderin tähdittämä näytelty elokuvaversio. Tämä julkaisu ei nyt niin täydellisesti kunnioita alkuperäistä kirjaa, mutta tarina on joka tapauksessa täysin tuttu ja turvallinen, mutta siitä on tietysti pyritty tekemään hiukan pirtsakampi, iloisempi ja onnellisempi, mitä alkuperäinen tarina oli, sillä tämä versio olisi oikeammin lapsille tarkoitettu. Kyseessä on siis liikuttava tarina neljästä Marchin siskoksesta Josta, Megistä, Amystä ja Elizabethistä. He ovat kaikki luovia tyttösiä, Jo esimerkiksi suhtautuu intohimoisesti kirjoittamiseen ja suloinen Elizabeth pianoon. Meg lumoaa kauneudellaan ja Amyn alaa on näytteleminen. Tarina sijoittuu Concordiin ja ajalle, jolloin Yhdysvalloissa oli sisällissota.

Mielestäni tarina on erittäin suloinen ja koskettava. Kaunis tyyli piirtää ja hahmoille on luotu suloiset persoonallisuudet. Hahmoista hauskin on ehdottomasti Jo ja muassa on myös pirtsakkaa ja suloista tilannekomiikkaa, joka tietysti lisää kokonaisuuteen mukaansatempaavuutta. Kyllä tämän jaksaa katsoa ihan useasti! Kerrankin havaittavissa on myös, että suomidubbi on aivan oikeasti loistavaa! Olen aivan tosissani tässä asiassa. Kukaan mies ei puhu naisen äänellä tms. ja vain Amy hiukkasen kimittää, mutta se on pientä. Erittäin upea dubbaus. Itse asiassa ainoa miinuspuoli koko nauhassa oli, että siinä oli todellakin tarpeettoman pitkät, aika tyhmät ja tylsät mainokset ennen varsinaista ohjelmaa. Ja itse en voi välttyä itkemiseltä yhdessä tietyssä kohdassa melkein filmin lopussa: se oli erittäin koskettava kohtaus. Ja lisätäkseni vielä, että tämä video saattaisi sopia katsottavaksi erityisin niille, jotka pitävät Lady Oscarista ja Candy Candystä.

Eli pitemmittä jaaritteluitta annan arvosanaksi 10-.
Seuraa sydäntäsi.
Pidä kiinni unelmistasi (niin pääset pitkälle).
Älä tuomitse toista ulkokuoren perusteella.
Ole vapaa!

:)

ReiEnna

ViestiKirjoittaja ReiEnna » To Heinä 13, 2006 10:52

Vaikkakin vanha ketju,vastataan.

Omaxin dubbaaman Pikkunaisia-elokuvan (/vast) alkuperäinen nimi lienee Wakakusai Monogatari (1980), tuottajana Toei Animation. Ilmeisesti sarja on saanut myös muutaman spinoffin, joista mainittakoon ensinnä vuoden 1981 26-osainen prequel tv-sarja Wakakusa no yon shimai. Toisaalta ilmeisesti kirjan puitteisiin sijoittuva vuoden 1987 48-osainen tv-sarja Ai no wakakusa monogatari sekä vuoden 1993 jatko, 40-osainen Ai no wakakusa monogatari (Little women II : Jo's boys)
-- Dynamites!

Lunaria

ViestiKirjoittaja Lunaria » To Loka 12, 2006 12:58

Pikku Naisia...aivan ihana anime. Katsoin sitä aina kun kävin serkkujen luona kylässä. Haluaisin ostaa sen, mutta sitä ei taida olla kuin VHS:nä...ja myytäneeköhän enää missään...on se sen verran vanha. Mutta minua ei ainakaan ikinä ole tässä duppaus haitannu vaikka oonki vielä näin "vanhempana" kattonu sitä....tosin nyt on kulunu kyllä todella pitkä aika ku viimeksi sen katoin...ei enää nimittäin oikein viitti mennä sanomaan että rupeen kattomaan Pikku Naisia kun ollaan serkkujen luona :( Jo se on kyllä paras henkilö ja muutenkin tarina on mielestäni hyvä...se Bethin sairastuminen säikäyttää mut aina melkein henkihieveriin vaikka tiedän kyllä että se paranee sitten lopulta. Ja muistan aina ku pienenä en uskaltanu kahtoa sitä kohtaa ku se tumma poika meinasi hukkua sinne jokeen...se oli jotenkin niin pelottava sillon :P

ReiEnna<= siis onko Pikku Naisia animesta tullut myös kakkososa vai ymmärsinkö aivan väärin?
~~Kuka antaisi minulle siivet....?~~

NoJopas
Viesti:

ViestiKirjoittaja NoJopas » La Loka 14, 2006 14:49

En ihan pysy kärryillä mistä Pikku naisten versiosta kukakin puhuu.

Mulla on elokuva, joka on kyllä hyvä. Löysin sen kirjastosta. Tässä on kirjaan (jota en ole edes lukenut :D) verrattuna se ero, että Beth ei kuole vaan parantuu. http://www.xanth.de/alcott/1980anim.htm

Sitten on myös Nippon animationin tv-sarja vuodelta -87, jota en ole kyllä nähnyt, enkä edes tiedä onko se Suomessa näytetty. Mutta mulla oli kyllä pienenä penaali jossa oli kuva tuosta sarjasta! Löytyisiköhän se jostain...

Sarjaan on "jatko-osa" Little Women II Jo´s boys, vuodelta -93.

http://www.xanth.de/alcott/froefame.htm
http://www.nipponanimation.com/

Solid
Viesti:

ViestiKirjoittaja Solid » Pe Marras 24, 2006 22:29

Kirjastolla ja serkulla olen tätä nähnyt ja silloin olin vielä sen verran tietämätön, että en tiennyt tämän olevan animea. Mitä nyt sattuu olemaan Hopeanuolen tavalla piirretty (mutta enhän minä tiennyt, että Hopeanuoli oli animea).

Tarinahan vähän poikkeaa kirjasta, mutta silti tämä onnistui herättämään lapsen tunteet ja taisin itkeäkkin jossain kohtaa. Piirostyyli ja suomenkielinen ääninäyttely eivät ole muistissa, mutta eivät ne silloin haitanneet (ja olin 9-vuotias.) Tarkemmin ajatellen en muista kuin erään juonnenkäänteen enää koko leffasta, sekä tietenkin taustatarinan. Aivan hämärän peitossa... tuli kova mieli katsoa uudestaan tätä sarjaa. ; )

EDIT.
Viimeksi muokannut Solid, Ti Helmi 12, 2008 17:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pomdidali

ViestiKirjoittaja Pomdidali » Su Tammi 28, 2007 01:07

NoJopas kirjoitti:Mulla on elokuva, joka on kyllä hyvä. Löysin sen kirjastosta. Tässä on kirjaan (jota en ole edes lukenut :D) verrattuna se ero, että Beth ei kuole vaan parantuu. http://www.xanth.de/alcott/1980anim.htm

Beth ei muuten edes kuole Pikku Naiset -kirjassa, vaan sarjan seuraavassa osassa Viimevuotiset ystävämme.

Sarjaan on "jatko-osa" Little Women II Jo´s boys, vuodelta -93.

En ole sarjaa nähnyt vaikka etsinyt olenkin, mutta veikkaisin että tuo Jo's Boys perustuu joko kirjaan Pikku miehiä tai sitten Plumfieldin pojat.

Koko Marchin perheen elämästä kertovan sarjan olen lukenut montakin kertaa. Edelleenkin pidän Pikku Naiset -kirjaa parhaimpana kirjana, tämä saattaa juontaa juurensa siitä, että olen katsonut pienenä tuon animaation jopa useamman kerran päivässä -niin ihana se oli! Minua eivät vieläkään häiritse suomidubbaukset, sillä omasta mielestäni ne on tehty aika hyvin.

timka
Viesti:

ViestiKirjoittaja timka » La Helmi 10, 2007 00:43

heiii, ihanaa kun löysin keskustelunne:) sattuisitteko tietämään tarkemmin, mikä tämän bethin soittama kappale oikein on? nimi on siis 'fantasie' niinkuin osasin ihan itse keskustelusta lukea, mutta tämän kun laitoin googleen tuli sivu kaupalla eri vaihtoehtoisia fantasie-kappaleita. tiedättekö kyseessä olevan kappaleen säveltäjää tai tarkempaa nimeä tai jotain?:) oon yrittäny metsästää kappaleen nuotteja tai itse kappalettakin jo viikkoja. olisin kiitollinen, kiitos:)
koti kuuluu kaikille(:

Pomdidali

ViestiKirjoittaja Pomdidali » Ti Maalis 06, 2007 14:06

Fantasie impromptu on Chopinin teos. Ihan niitä tarkkoja (c-molli jne.) juttuja en nyt kuollaksenikaan muista. Googlettamalla luulisi löytyvän. :)

SanChiBar
Viesti:

ViestiKirjoittaja SanChiBar » Pe Elo 10, 2007 11:36

mummollani on tämä, ja olen sitä pienempänä katsellut kymmeniä kertoja, ja vasta tuossa hiljattain tajusin, että hetkinen... sehän on... animea?
Viihdyttävähän se kieltämättä on, mutta ei IHAN tyylilajinsa puolesta oikein tällä hetkellä jaksa kiinnostaa... en nyt muista, mitä kaikkea olen siitä pienenä ajatellut, mutta muunmuassa tällaisia tuumia on putkahtanut päähän:
-miks se nukkuu pyykkipoika nenässä?
-törkeetä, saako ne vaan yhet joululahjat?
-herra Lawrence on pelottava.
että semmosta...
私は宿命的に日陰者である

Palaa sivulle “Arvostelut”