Ensimmäinen mangasi

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Hän-mies

Ensimmäinen mangasi

ViestiKirjoittaja Hän-mies » Ti Joulu 04, 2007 02:09

Tässä tulin mietiskelleeksi, että mikä mahtaa olla ihmisten ensimmäinen manga, jonka luki täysin omasta kiinnostuksestaan johtuen. (Eli ei siis siitä että kaveri pakottaa lukemaan/iskee kymmenen kirjaa dragonballia syliin).

Ja luonnollisestikin syitä saa kertoa muillekkin, jos joku vaikka saisi jonkinlaisia virikkeitä :)

Ja jospa minä vaikka tästä nyt aloittaisin:
Eli ensimmäinen itse valitsemani manga oli Ichigo 100% :3 Tuohon aikaan olin yläasteella ja kun olin animen (joka muuten on hyvä, sanokaa mitä haluatte) jo aiemmin sattunut näkemään, tottakai sitä huvitti tietää mitä tulisi tapahtumaan hieman pidemmällä sarjassa kun loppu oli jäänyt vähän kaivelemaan... Luonnollisestikaan en tuossa vaiheessa tajunnut, miten pitkälle se jatkuisi, sillä en tiennyt miten pitkä tämä manga on... 19 pokkaria... Tässä vaiheessa alkoi jo jotenkin hahmottua sarjan pituus. Ja loppukin oli täysin oikeanlainen ^^ Nyt sitten odotellaan, jospa VIZ kääntäisi sarjan loppuunsa.

Ja kyllä hain tämmöistä ketjua mutta ei löytynyt... Saa poistaa jos on jo tämmöinen (tai monta tämmöistä)

Moderaattorin lisäys:
Ensimmäisille animeille on hieman ehkä tarpeettomastikin peräti kaksi ketjua sarjoille ja leffoille erikseen:
http://au.aniki.fi/viewtopic.php?t=5465
http://au.aniki.fi/viewtopic.php?t=329
Tämä tarkoittaa, että pidetään ne animet pois tästä manga-ketjusta.

Ja kiltit kertokaa myös muutakin kuin pelkkä pokkarin nimi, ettei ketjusta tule historian tylsintä listausketjua. Miksi tartuit juuri siihen pokkariin? Oi miksi?! - Furinji

Mikarin
Chibi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mikarin » Ti Joulu 04, 2007 10:06

Kyllähän se oli se Dragon Ball kun olin sitä joskus oikeen snadina katsonut ranskaksi/saksaksi isovanhempien luona ja kun sitä tuli vastaan kaupassa niin kyllähän sitä piti päästä ostamaan :)
Twitter | MAL | Last.fm | Livejournal |

23:53:50 @Furinji> Heterot jos mitkä on seksuaalivähemmistö otakuissa | When the seagulls cry, there are no survivors.

madu
Viesti:

ViestiKirjoittaja madu » Ti Joulu 04, 2007 10:13

Ihan ensimmäinen oli Ghost in the Shell joskus kun olin yläasteella. Kirjastossa selailin sarjakuvahyllyä ja kansikuva todellakin onnistui herättämään varhaisteinin mielenkiinnon. Kyllähän sieltä sitten paljon löytyikin nättejä tyttöjä ja pyssynpauketta ja hauskoja robotteja, mutta juonipuoli meni pitkälti yli hilseen.

Nyt sitten myöhemmin kun olen Japanilaisen viihteen löytänyt uudestaan, ensimmäinen ja vielä tähän mennessä ainoa manga, johon olen rahaa sijoittanut on Azumanga Daioh, eikä sekään ole rakenteeltaan perusmangoa vaan 4komaa. Jotenkin vaan normaali manga-tyylinen tarinankerronta on turhan levotonta minun makuuni, ei enää hirveästi nappaa.
Viimeksi muokannut madu, Ti Joulu 04, 2007 11:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Meya
Viesti:

ViestiKirjoittaja Meya » Ti Joulu 04, 2007 10:48

Joskus tuli hommattua Galaxy express 999 vol. 1 manga, joka tosiaan taisi olla se ensimmäinen. Vuotta en kyllä muista kuollaksenikaan, mutta kyllä siitä hyyyvin pitkä aika on.
Puputossuinen zombie

Neko-musume

ViestiKirjoittaja Neko-musume » Ti Joulu 04, 2007 10:55

Ensimäiseni oli Ranma 1/2, sen ilmestymisen aikoihin, koska olin hirvittävä kissafani ja pokkarin nimihän oli kissat.
Vaihtoehtoinen loppu ei aina ole vaihtoehtoinen
Jäsenvastaava/Sihteeri Jinsei Ry

Matti
Viesti:

ViestiKirjoittaja Matti » Ti Joulu 04, 2007 11:20

Planetes joku 5 vuotta sitten, ja siitä se sitten lähti :)

isokana
Viesti:

ViestiKirjoittaja isokana » Ti Joulu 04, 2007 11:42

madu kirjoitti:Azumanga Daioh, eikä sekään ole mangaa vaan 4komaa

Azumanga Daioh ei ole mangaa? 4koma ei ole mangaa? Mangan eri määritelmät sen kuin lisääntyvät.

Mutta itse aiheesta. Jotkut siis muistaakin tällaisia juttuja. Omalla kohdalla asiasta ei ole täyttä varmuutta, mutta epäilisin kyseessä olleen joku satunnainen Ranma-pokkari, jonka kirjastosta löysin ja ajatuksina lähinnä "tämä vaikuttaa legendaariselta japanilaiselta mangalta, josta on niin paljon kuullut". Muita potentiaalisia ehdokkaita ensilukemisiksi ovat Liken Akira tai Ryuichi Ikegamin kuvittamat Mai the Psychic Girl ja Crying Freeman. Mitä Lahden pääkirjastosta silloin saikaan.
MyAnimeList
Friends? If you're talking about henchmen, I've got lots of those.
I wanted to mess with your mind a bit. Sorry.

madu
Viesti:

ViestiKirjoittaja madu » Ti Joulu 04, 2007 11:52

isokana kirjoitti:
madu kirjoitti:Azumanga Daioh, eikä sekään ole mangaa vaan 4komaa

Azumanga Daioh ei ole mangaa? 4koma ei ole mangaa? Mangan eri määritelmät sen kuin lisääntyvät.

Manga on sellasta, minkä lukemisesta käy silmät sirrittämään ja menee pää sekaisin. Kun paneelit on kivassa järjestyksessä, minäkin selviydyn haasteesta.

Näin sanoo minun tietosanakirjani. Mutta muokataan tuota lausetta vähän niin kaikki voi olla tyytyväisiä :)

Paha sotaherra
Viesti:

ViestiKirjoittaja Paha sotaherra » Ti Joulu 04, 2007 12:41

Ensimmäinen mangani oli Time Stranger Kyoko. Ihana sarja. n__n Tosin liian lyhyt. Ostin ykkösosan W.i.t.c.h-lehden kanssa (joskus vuonna nakki ja muusi kun olin pieni tietämätön W.i.t.c.h-fani) yhtä aikaa, epäilin surkeaksi töherrykseksi mutta väärässä olin. Jäin koukkuun heti pokkarin alussa.

EDIT: Ja enkunkielisistä mangoista ensimmäiseni oli Beyblade.
Viimeksi muokannut Paha sotaherra, Su Helmi 10, 2008 17:14. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Sisko: "Mitä sä teet?"
Minä: "Yritän tässä näyttää ruotsalaiselta kreiviltä."

Cosplayshogunaatti eli lyhyemmin Naatti

Enwiriel

ViestiKirjoittaja Enwiriel » Ti Joulu 04, 2007 13:46

Salapoliisi Conan, kun tuli voitettua Egmontilta muovikassillinen mangaa... (Sisälsi siis aina yhden osan eri sarjoista) Jäin heti koukuun ^^

haplo
Viesti:

ViestiKirjoittaja haplo » Ti Joulu 04, 2007 14:06

One Piece on se sarja josta kaikki sitten lähti.

Animesta ja jaappanilaisista peleistä jo jotain tiesinkin, ja kun R-kioskin mainoslehtisessa oli venkeän näköinen merirosvoseikkailu näkösällä, päätin kokeilla sarjaa. Ja kokeilen yhä edelleen... Ihmeen koukuttava noin kilometrishouneniksi.

Mangasta olin toki kuullut ja sellaisia mielenkiintoisia nimikkeistä kuin Nausicaa, Berserk ynnä Planetes olin lukenut esittelyjä Pelaajalehdestä, samoin kuin silloin vielä näillä main tuiki tuntemattomasta suuruudesta kuin Death Note. One Piece oli kuitenkin kaiken alku, eikä loppua näy. Ei siis One Piecessä kuin ei myöskään harrastuksella.

Hecatonchiros
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hecatonchiros » Ti Joulu 04, 2007 14:38

Aloin asiaa miettimään, enkä ole aivan varma, että oliko se Like- kustantamon Akira jota tuli luettua kirjastossa, vaiko rippilahjarahoilla ostamani, Dark Horsen julkaisema Dominion Tank Police: Conflict, mikä on edelleen varmaan paras heräte-ostos mitä tuli tehtyä. Se sattui silmään jossain Banana Pressin katalogissa, ja kun oli tullut katsottua Dominion-animea Scifi- kanavalta, niin pistin tilaukseen.

Futoi yatsu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Futoi yatsu » Ti Joulu 04, 2007 15:04

Ensimmäinen mangani taisi olla Miyazakin Nausicaä joskus 1990. Jälkeenpäin tosin opin, että ei kaikki manga ihan niin hyvää ole :-)

Pavez
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pavez » Ti Joulu 04, 2007 15:19

Dragon Ball ranskaksi 7-vuotiaana(asuin Brysselissä). Nyt kerättynä kaikki 42 osaa, joista 1 suomeksi.

K8Skies

ViestiKirjoittaja K8Skies » Ti Joulu 04, 2007 15:38

Nyt tuli erittäin paha kysymys. On myönnettävä, ettei yksinkertaisesti taida enää olla muistissa ensimmäinen manga. Jos alkaa järkeilemään ja tonkimaan historiaa tosissaan, niin sellainen teos, kuin Lilim's Kiss muistuu mieleen todella kaukaisten teosten joukosta. Sen muistan, ettei tämä ensimmäinen ollut, mutta aika alkupään teoksia kuitenkin.

Ennen tätä taisivat muuten myös olla ainakin Chrno Crusade, Peace Maker ja Roman Club, mutta eivät nekään ensimmäisiä kyllä olleet. Roman Club tosin on myös aika vahva ehdokas ensimmäisten joukkoon. Sen "alkuajan" lukemista kuirenkin. Kauemmas muisti ei pysty venymään...
Oh, I didn't have to take everything off.
Kappa-sans fell asleep while basking in the sun.

|Nagasarete Airantou 4ever| |Life Is.|
|Bungaku Shojo^| |Kure-nai...| |Rurumo♥|

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”