Vanhempien ja muiden perheenjäsenten suhtautuminen

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Ketsueki

Re: Vanhempien ja muiden perheenjäsenten suhtautuminen

ViestiKirjoittaja Ketsueki » Su Maalis 27, 2011 18:36

Minulla vanhempani ja kaksi veljeäni olivat aluksi aika hämmästyneitä eivätkä tajunneet mitään. Sitten kun aloin uskaltaa pukeutua japsityylillä, äiti suhtautui siihen hiukan epäillen, pikkuveljeni virnuili ja haukkui minua ja isoveljeni väitti minua kovikseksi, vaikka se oli isoveljeni joka perheestämme ensimmäisenä luki mangaa. Nykyisin äitini suhtautuu ihan normaalisti paitsi ettei hän tykkää kun menee rahaa, pikkuveljeni yhä aina välillä ilkkuu minua ja isoveljeni, no se onkin hauska juttu. Isoveljeni on lukenut melkein kaikki mangani ja valittaa siitä miten harvoin niitä tulee jopa useammin kuin minä itse. Japsityylillä isoveljeni ei pukeudu eikä kuulemma ole tulossa coniin, mutta vielä se mieli voi muuttua...! Isäni ja Äitini eivät kumpikaan oikein ymmärrä japsijutuista ja kun äiti yrittää jollekkin tutulle selittää coneista ja cosplaysta, on siinä naurussa pidättelyä...!! Että olen meidän perheestä se, joka tietää näistä jutuista eniten;D
Asiaa!!

Fazi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Fazi » Su Maalis 27, 2011 18:50

Täälläkin on sellainen vanhempi, joka jaksaa päivitellä että "Eikö sulla nyt ole noita pokkareita jo tarpeeksi? Ostat seuraavan kyllä vasta puolen vuoden päästä." Ilmaisen kansalaistottelemattomuuttani ostamalla näistä kielloista huolimatta poksuja lisää milloin mistäkin, nykyään tosin lähinnä ainoastaan silloin, kun uutta julkaisua pukkaa lempisarjoilla.

Äite on sisäistänyt varsin hyvin Japani-villitykseni eikä omaa oikeastaan mitään sitä vastaan, sanoo vain että on hienoa kun uskallan olla oma itseni : D Silloin se ainoastaan häiritsee, jos se menee tärkeämpien asioiden (opiskelu etcetera) edelle.
En voi sanoa, että pukeudun japanistaililla (tätä styleähän ei ole mustiin vaatekappaleisiin, shemagh-huiveihin, löysiin pipoihin ja paksusankaisiin silmälaseihin sonnustautuminen, en ole itse nähnyt yhtäkään japanilaista tällaisissa vetimissä), mutta kuvaani kyllä kuuluvat nämä tummanpuhuvat värit, pinssit koulukassissa ja kesälätsässä, muttei äite siihenkään mitään virko, nauraakin vain tuolle ko. lätsälleni kun son jo sen verta täynnä pinssejä, ettei kohta enään mahdu uusia. Koulukassin somistukseen kuuluu nykyään myös muutama kipale kuvia yhdestä lempiparituksestani, eikä ole vanhempi toistaiseksi mitään siihenkään sanonut. Ei kai ole sitten kunnolla edes niitä nähnyt.

Eli kyllä, tässä huushollissa on varsin sietävä äiti. Antaa mennä coneihin, kunhan eivät ole liian kaukana koto-Mansesta, ja suostui tarjoamaan meikäläiselle Japanin-matkan ensivuonna mikälisikäli kirjoitan itseni kunnialla ylioppilaaksi.
Tracon 8: Team Fortress 2 - Pyro // Ruttotohtori

Vannoutunut Gurren Lagann -elitisti.
Haters make me famous~

~ MyAnimeList deviantART Tumblr Blogi

NightGirl
Viesti:

ViestiKirjoittaja NightGirl » Pe Touko 13, 2011 14:22

Itteläni ei oo ollut ongelmia perheen kaan. He ovat olleet alusta lähtien ollut hyvin mukana ja ollut kiinostunut kaikenlaisita kuten cosplaystä. Äiskä on ollut joka kerta jopa coneissa mukana ja tykännyt olla niissä. Vanhempani ei olleet näitä anime/manga juttui vastaa, ei edes iskäkään sillo ku se oli viel elossa. Ja onha he yrittänyt jopa tukea mua, varsinki cosplayssä. Pikkuveli kyllä tykkää kans mut se on vähän laiska niin se ei oo hirveesti käynnyt näissä coneissä mut animesta ja mangasta se pitää. Se kyllä haluis kans kokeilla cossaamista mut sillä toi laiskuus ja arkuus vähän estää =D
Mut joo, ihan hyvin ollaan tultu toimeen tän asian kanssa, jopa isosisko o kiinostunut pikkusen näistä aiheesta =D

Cana

ViestiKirjoittaja Cana » La Touko 14, 2011 13:53

Isä ei paljon välitä harrastuksistani, kunhan jotain harrastan (ei nyt sillä tavalla :D ), äitini ihan tykkää japani-harrastuksestani, vaikkei hänkään siitä paljon kiinostu (kyllä hän kirosi mitäs helkkaria tämä on? kun meikäläinen pakotettiin näyttämään yksi Hellsing Ultimate-jakso). Isoveljeni taas ei pidä "anime-hörhöistä", mutta ei hän kyllä tiedäkkään, että seuraamme sitä siskon kanssa...tai jos tosiaankin tietää, eipä hän siitä pahemmin välitä taikka puhu.

Mun siskoni pitää vähän erilaisista animeista kuin minä esim. Shojo-animesta, kun meikäläinen tykkää Shonen:ista. Tosin Bleachistä, Fairy Tailistä ja One Piecestä tykätään molemmat. Eivätpä vanhemmat ole koskaan käskenneet että pitäisi lopettaa tämä "manga-touhu", vaikka eivät kyllä tykkää mangaan/animeen menevästä rahan kulutuksesta... :D

Itse en ole koskaan pukeutunut mitenkään "erikoisesti" (korsettia käytän kyllä), enkä kuuntele kovin erikoista musiikkia (esim. tykkään brittiläisestä/amerikkalaisesta punkista, teknosta, rockista ja countrysta). Oikeastaan, tämä on vain yksi lempikulttuuri muiden joukossa, eikä siinä muuten mitään. Toivottavasti vanhempani ymmärtävät sen.

pontsi

ViestiKirjoittaja pontsi » La Kesä 18, 2011 05:07

Äiti ei ymmärtänyt. Varsinkin siihen aikaan kun ns. jrock näkyi liian radikaalisti pukeutumisessa. Shokkiväriset hiukset - äiti vihasi. Revityt farkut täynnä hakaneuloja ja kettinkiä - äiti vihasi. Ja niin monia muita peruspiirteitä pukeutumisessa.
Isäpuolta lainatakseni ''Näytät ihan katuhuoralta noissa vaatteissa'' sen siitä saa kun laittoi cybershopin hameen päälle : D
Nörtti isoveli taas tykkäs. Tai ainakin jotaa sinne päin. Sen mielest oli vaa hauskaa että näytin räjähtäneeltä menninkäiseltä eikä musta tullu mitään pissaliisaa. Nykyjään se joskus on kyselly miks en enään pukeudu niin ::: D

Mitä tuohon animepuoleen tulee, siinä ei ole mitään, koska äiskällä ei riitä kiinnosta koko aiheeseen ollenkaan, eikä ole tullut tarvetta selitelläkään. Joskus vaa ihmettelee miten jaksan tuijottaa koneella animea niin paljon.
Nörtti isoveli tieää animesta jonkin verran ja on muutaman sarjan katsonukki. Nauraa vaa päälle ku selitän jostaa dorkasta asiasta mitä jossaa on tapahtun.
I laughed at myself.

jansan

ViestiKirjoittaja jansan » La Heinä 02, 2011 01:20

Omat porukat vaan sanoo et "Sie oot jo liian vanha noihin juttuihin" ja "mikä ihmeen pukeutumistyyli toi oikein on?". (ku olin pukeutunu visual kei tyyliin). Ei ne kyllä mun anime, manga ja cosplay juttuja oo vastaan, mut ne vaa ihmettelee.
す..す..すき大すき

Kizuna

ViestiKirjoittaja Kizuna » La Heinä 02, 2011 01:40

Äitiä ei kiinnosta pätkääkään, vaikka joskus saattaa mainita kavereilleen ja sukulaisille tästä "harrastuksestani." Isääkään ei kiinnostanut, mutta hän katsoi kanssani Death Noten kokonaan.
Married to Sudou Maasa.

Cana

ViestiKirjoittaja Cana » Pe Syys 02, 2011 18:34

Okei, nyt täytyy kyllä kertoa että oli se hauska juttu kun veljeni osasi jopa ostaa minulle hyvän mangan! Hän siis selvästi ottaa hyvää kantaa siihen, että harrastan "animejuttuja"!

Iskä ei taaskaan ymmärrä yhtikääs mitään, sanoi cosplaystakin: "Kyllä määkin heitän lakanan päälleni ja tulen seisomaan sinne teidän coniinne kuudeksi tunniksi"...kiitos vain...(nauratti loppujen lopuksi xD)

Äiti on ottanut lähipäivinä varsinkin cosplayn ja muun samankaltaisen vähän vakavampana asiana kuin ennemmin. Hän esimerksi katsoo koko ajan, mitä laitamme päälle coneihin ja on usein hirveästi vastaan...mutta aika helpolla ollaan siskon kaa päästy!

Emmiliz

ViestiKirjoittaja Emmiliz » Ma Syys 05, 2011 14:22

Heh he...hyviä kirjoituksia! :D

Mieheni kuittailee mangan/animen katselustani, että "taasko sää katsot sitä Narutoo?" ja ilmeilee paheksuvasti. Hän on nimennyt "Narutoksi" kaikki sarjat, ihan sama mitä katselen...

Pikkusiskoni on suurempi manga-fani ja kaksin ollaan tehty pari kevyen sarjan cosplayta. Meidän isä piti touhua huvittavana ja koitti ottaa valokuvaa muistoksi. Äiti on lähinnä pitänyt sitä hyvänä, kun ollaan opiskeltu japania muutamia kursseja. Kielitaito tässä kyllä kohenee, kun kaikki on englanniksi tai japaniksi luettavaa/kuunneltavaa.

Töissä ja muutoin en kyllä anime/manga-intresseistä mainitse, ei tuo tälläin seniorina kauheesti respektiä :D

Cana

Re:

ViestiKirjoittaja Cana » Ti Syys 06, 2011 20:31

Kyoto kirjoitti:Ei mun äiti oikeestaa mitään sano. Mummo taas kyllä! XDD Se pyytää kokoajan etten värjäis hiuksia ja niin ja sitte hyvä ettei menny paikkaamaa mun housuja mihin olin poviin tehny tahalteen reijät! Se ei vaa ihan ymmärä mun tyyliä mutta minkäs sille voi XD

Joo, sama juttu meiän mummin kaa ;D Hahhah, onneks se sentään lopettaa kyselemisen ja ihmettelemisen loppujen lopuks!

bottlemiku
Viesti:

ViestiKirjoittaja bottlemiku » Ke Syys 07, 2011 17:21

Ei kukaan välitä mitään.. Ihan kuin olisin normaali (Vaikka joskus onkin vähän kummalliset vaatteet) "Äiti, hei saisinko mä käydä ostamassa yhen uuden mangan?" "No, okei. Tässä rahaa."

upikka

ViestiKirjoittaja upikka » Ke Joulu 28, 2011 13:22

Miun vanhemmat suhtautuvat asiaan positiivisesti ja tukevasti. Nuorempana vielä ylä-asteella ollessani äiti osteli kaupasta minulle uusimmat manga numerot ja välillä osti jotain uusia mangoja joita en edes ollut pyytänyt esim. Emma 1 sain tällä tavoin. Äiti vain totes: " aattelin ostaa ku näin, jos vaikka tykkäisit ku jos satut tykästyy sarjaan myöhemmin niin sit voi olla vaikeeta enää löytää ensimmäistä osaa" ( ihana äiti <3 )

Kun aloin lukemaan englannin kielellä mangoja sain taas tukea, äiti sanoi minulle aina kun epäröin ostaa jotain ja sanoin " et tulee kalliiksi ostaa haluumani kirjat, jos ootan ja pyydän vaikka osan sit joululahjoina ja osan sit synttärinä.." ( usein tilasin ainakin sen 2 mangaa joten ei silloin summa ollut suuri mut jos tuli pidempi väli ja tilattiin niin et hinta oli jossain 60- 100 eurossa niin aloin tollein sanoo etten nyt ehkä kuitenkaa osta ainakaa kaikkee kerralla) äiti aina totes mulle " osta osta äläkä hintaa sillee kato, pitää ostaa jos jotain haluu muuten sitä ei enää myöhemmin välttämättä saa ja sit harmittaa"

Tuohon aikaan olin amiksessa ja en ollut töissä joten äitini maksoi kirjani, ellen niitä ehtinyt itse ostaa ensin opintotuelllani ( tai sillä mitä siitä oli jäljellä kun joka kuukausi se melkein menikin bussi lipun lataamiseen...ei siitä paljon jääny käteen )

Nykyään kun olen jo töissä niin ostan ja maksan ostokseni itse ja äiti on edelleen kiinnostunut harrastuksestani, hän mm on kiinnostunut kun teen cosplay- asuja ja kyselee missä conit on ja milloin ja sillee. Äitini on kyllä ollut ihana tukija harrastukseni kanssa <3

Pikku veljeni ei ole pahemmin innostunut mangasta tai animesta mutta on muutaman jakson katsonut Dragon Ball sarjaa. Mutta hän on innostunut peleistä joten mm. Dragon Ball pleikka pelit ovat kovassa käytössä hänellä

Myös mummoni ja pappani ovat olleet kiinnostuneita mangasta ja animesta ja heille olen kirjojani jonkun verran esitellytkin ja mummoni auttoi ensimmäisen cosplay asuni tekemisessä kun hän on meijän perheestä se paras ompelija saatiin kunnon naurut kun mummo urakan lopuks totes " älä enää koskaan sano, "tehdään cosplay- asu" oli se sellane urakka" ja nyt jos pyytäsin häntä auttamaan niin kyllä hän auttas hänellä riittää kuitenkin kiinnostusta "ompelu haasteille"

joten, tiivistetysti voisi sanoa, että perheeni jäsenet tukevat minua harrastuksessani :D

Liskis

ViestiKirjoittaja Liskis » Su Tammi 08, 2012 20:45

Mun harrastamiseen suhtaudutaan ihan myönteisesti. Sillä että mä oon figupelaaja, voi olla vaikutusta asiaan. Tää on vaan taas yksi "outo" harrastus lisää edellisten listaan:)

Andrax17

ViestiKirjoittaja Andrax17 » Ti Tammi 31, 2012 20:51

Oma perhe suhtautuu ihan hyvin, kertaakaan eivät ole sanoneet mitään kielteistä siitä että katon animee, omistan muutamanki figuurin ja niitäkin ainakin äiti tykkäs näytellä kavereilleen. Kerran ovat nähneet mun piirtämän keskeneräisen Hatsune Mikun ja senkin perusteella seuraavana jouluna sain sellasen kirjan jossa opetellaan piirtämään mangaa, joten he kyllä tukevatkin omaa anime harrastustani.

Kedine

ViestiKirjoittaja Kedine » To Helmi 02, 2012 14:43

Äetee on kommentoinut aina muuttoapuna ollessaan: "Pitääkö sinun joka kerta kun muutat, ottaa nuo kaikki kirjat mukaan, kun tuo kirjalaatikot vie puolet muuttoautosta?" Olen ratkaissut tämän sillä, että ne sarjakuvat, joita en ole vilkaissutkaan vuosiin tai joita en tule vilkaisemaan ihan muutamaan vuoteen, on jätetty isovanhempien lämmitettyyn varastoon odottamaan sitä päivää kun asetun jonnekin kunnolla... Sieltäpähän nuo löytyvät aiemminnii n.600km päästä, jos tarve iskee.. Ei sitä kolmeasataa kirjaa viiti mukana raahata joka hemmetin muutossa.

Pikkusiskon taas olen tartuttanut tähän genreen, mistä silloinen isäpuoleni ei ilahtunut, ei sitten yhtään.
Äetee on aina ajatellut, että lukeminen on hyvästä ja piirrettyjähän myö ollaan katottu pienestä pitäen.
Pikkuveljelle ostin Dragonball-pleikkaripelin ja hän pelasi sitä siihen saakka, kunnes miesystäväni antoi hänelle Pokemon Wii-pelin, joka oli sitten vielä sitäkin kivempi juttu.
Can I burn the mazes I grow? Can I? I don't think so..

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”