Vanhempien ja muiden perheenjäsenten suhtautuminen

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Super-taro

Re: Vanhempien ja muiden perheenjäsenten suhtautuminen

ViestiKirjoittaja Super-taro » Ti Heinä 07, 2009 15:33

isä ei tiedä mistään mitään, ja äitikin yrittää mongertaa sanan Manga jotenkin oudosti :lol:
Olen päällystänyt huoneeni seinät omilla ja kavereitten manga piirrustuksilla ja äiti vaan aina: Voi, onpa hienoja. Kyllä sää oot lahjakas...Mä: -.-'
Isosisko taas aina valittaa että: miks nää tommosta stinkivinki musaa kuuntelet? Aina saa sanoo vaan ett: An Cafe on hyvä! Ite kuuntelet jotain iskelmää :twisted:

Clementine

ViestiKirjoittaja Clementine » Ti Heinä 07, 2009 20:30

Äiti tietää harrastuksestani vähän heikonpuoleisesti. Olen kyllä selittänyt sille mangan ja animen eron, joten eiköhän se ne muista ihan hyvin. Pariin otteeseen äiti on kyllä sanonut jotain tyyliin, että "eikös sulla ole jo noita kirjoja tarpeeksi?" kun se on nähnyt että olen ostanut uuden mangan ja pariin kertaan on tullut huomautuksia rahanmenostakin (tosin ostan enemmän elokuvia kuin mangaa, joten lähinnä paisuva DVD-kokoelmani saa sen välillä puistelemaan päätään). Äiti taisi nähdä Fullmetal Alchemsitia parin jakson verran, kun se tuli tv:stä, mutta eipä siitä tullut mitään negatiivistä kommenttia. Sattuipa mamma paikalle, kun katson Kikin lähettipalvelua ja se jäi vieläpä seuraamaan sitä. Kehui leffaa oikein sympaattiseksi, joten toivoa on : ) Ei se tätä ihan toivottomaksi harrastukseksi taida tuomita.

rit-su

ViestiKirjoittaja rit-su » To Heinä 16, 2009 19:58

noh, mun vanhemmat on aika toivottomia..
Kaikki lolitat ja tällaset ne yhdistä suoraan prostituutioon. Ja muulle japanin katumuodille ne vaan nauraa. =/ Oon joskus yrittäny niille jotain j-rockia ja j-poppiakin soittaa, mutta... no, mielipiteet olivat tyyliin "tää on ihan karmeeta, kuunnellaan Samuli Edelmania." -.-
no. eihän ne anime ja mangaakaan ymmärrä. Eivätkä kyllä edes yritä. Olen kyllä ehdottanut että katsottaisiin joku Miyazakin leffa yhdessä, mutta turhaan.. Äiti kyllä suhtautuu jo hiukan paremmin mangaan kun on huomannut että luen tosi paljon sitä enkuks :D:D

Sisko taas on hiukan parempi tapaus. Se tykkää Miyazakin leffoista (ei kylläkään muusta animesta) ja lukee mm. Ranma½ ja death notea.

Isoveljeä taas ei kiinnostanut mikään tällanen aluksi. Mutta kun joskus laitoin sen katsomaan yhden osan jotain Bleachia niin nyt se on jo ajautunut siihen pisteeseen että on katsonut Bleachin kaikki tähän saakka ilmestyneet jaksot, kahteen kertaan. Ja omistaa kaikki Miyazakin leffat, kattoo tällä hetkellä Narutoa, Death notea, FMA:ta ja jopa SAILOR MOONIA! <-- ja on olevinaan niin kovis... :D:D
Mangaan se ei kyllä koske mutta olen todella tyytyväinen että on päässyt noinkin pitkälle. Ja se siis on nyt 20 :D:D

Isovanhemmat on taas ihan koukussa kaikkiin Hayao Miyazakin leffoihin :D Ainakun meen niille kylään niin eka kysymys on että "Kai toit taas jonkun sellasen japanilaisen piiretyn?" ja sit ne kattoo ihan hiljaa tyytyväisenä niitä :D:D

nukkelapsi

Re:

ViestiKirjoittaja nukkelapsi » Pe Heinä 17, 2009 21:26

Aimeara kirjoitti:Hmm. Aluksi vanhemmat olivat kauhean skeptisiä uutta harrastustani kohtaan, sanoivat sen menevän pian ohi ja samalla syyllä jättivät sitten oheiskaman ostamatta. Juttu kuitenkin jatkui, ja he alkoivat sponsoroida harrastustani jossain määrin. Kun hömpötystä oli jatkunut neljä vuotta ja ala laajeni, sponsorit tulivat siihen tulokseen, jotta tuo on tainnut tulla jäädäkseen.
Silloin kun olin vielä alle 15, nuo eivät kauhean innokkaasti antaneet minun osallistua mihinkään - tästä tuli riitoja usein. Halusin miitteihin ja coneihin, mutta nämä eivät halunneet lähteä saattamaan enkä ollut heidän mielestään tarpeeksi vanha. Tämäkin onneksi on jo korjaantunut, olenhan jo vuoden ajan kulkenut coneissa täysin omillani, ja vanhempien ainoa huoli on rahojeni riittävyys.

Mangaan ja animeen molemmat vanhemmat ovat suhtautuneet ihan hyvin. Iloisin yllätys olikin se, kun sponsorit alkoivat jossain vaiheessa soitella aina kaupassa/kauempana käydessään että "lueksä tota tollasta sarjaa joo tässä on toi ja toi numero onks sulla nää ai no entäs toi tollanen joo joo okei tuon sit sen". Tukevat, siis. :'D

Pukeutumistyylistä sitten, hmm. Isä ei luonnollisesti välitä yhtään, vaan eipä äitikään kovin suurta kiinnostusta ole osoittanut. Välillä on tuijottanut pitkän hetken kun tulen huoneestani oudot vaatteet päällä, mutta eipä kovin ihmeellisiä kommentteja ole tullut.

Kauhean pitkä selostus, jonka olisi voinut tiivistää lauseeseen "Ei ne kauheasti välitä, mutta antavat rahaa kuitenkin". Jees.

Näin. Tämä kuullostaa ihan siltä kuin se olisi napsaistu omasta elämästäni. Heittää muutamalla vuodella, mutta mitäpä pienistä.
Cosplay-ryhmä Rintamasuunnan Youtube-kanava.

Juusto
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juusto » La Heinä 18, 2009 11:15

Olen onnellinen, että perheeni hyväksyy ja tukee asiassa.~
Noh, sisko on täysillä mukana menossa (häneltä tämä japanilainen populaarikulttuuri minuun tarttuikin), ja pikkuvelikin lueskelee jonkin verran mangaa ja pelaa jrpgpelejä.
Vanhemmat ovat plussan puolella. Isältä saa jatkuvasti kuulla vitsejä aiheesta (yleisiä sanontoja "wakarimasuuu!", "ernu" ynnä muuta) ja äiti ei jaksa aina ymmärtää intoamme, mutta kumpikaan ei väheksy tai yritä saattaa meitä eroon harrastuksestamme. Joskus äiti on selaillut siskon mangoja ja seurannut pelaamista, mutta ei sinällään ole kiinnostunut yksityiskohdista. Se on kyllä hyvä, äiti oli kerran vähällä tarttua FAKEn viimeiseen numeroon mutta ottikin sitten Tales of Symphoniaa. :'D
Cosplayssa vanhemmat onkin sitten enemmän mukana, tiedä sitten miksi - ehkä sen takia, että molemmat ovat taitavia käsistään. Äiti lupautui keväällä maksamaan kaikki pukuihin menevät rahat (mutta rupesikin miettimään lupaustaan kun rahaa alkoi mennä aika lailla...), isä taas on auttanut esimerkiksi miekanteossa vuosi takaperin ja mietti nyt viimeisimmän Animeconin pukuni kypärää, että miten sen saisi tehtyä.
Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen, että vanhempia jollain tasolla kiinnostaa, mutteivät kuitenkaan tunge väkisin mukaan.
cheesePLAY -cosplayblog

pöllödemoni
Viesti:

ViestiKirjoittaja pöllödemoni » Ti Heinä 28, 2009 02:26

Pikkusisko tykkää Sugar Sugar Runesta ja on kiinnostunut One Piecestä, mutta äiti ei anna sen lukea sitä :twisted:
Isosiskot ei ole muuten kiinnostuneita, mutta ne tykkää Studio Ghiblin leffoista ja muumeista tietysti :)
Äiti, kuten ekasta lauseesta voi päätellä, on vähän(?) vastahankainen eikä selvästikään pidä ainakaan OP:sta joka on kuulemma liian väkivaltainen (ainakin pikkusiskolleni), Death Notesta jonka se on kieltänyt multa kokonaan perustelematta tätä mitenkään kovin hyvin, ensimmäisen pokkarin kansi on kuulemma kamala (täh? Ryukhan on söpis :mrgreen: vai tarkoittaako se sitä viikatetta jota Light kannessa heiluttaa? No löl, ei pidä väheksyä vekotinta, jolla vanha kansa on viljansa niittänyt, tai jotain sitä rataa) ja sitä ei kuulemma ole tarkoitettu mun ikäisille (suositus 14+, olen kohta 15) ynnä muuta. No, luen sitä silti. Sillä on tuntunut olevan jotain jopa Princess Aita vastaan 8)
Isä ei pahemmin ota kantaa, paitsi että sekään ei pidä DN:stä :?
"En jaksa enää kävellä!"
"Ettekö jaksa enää kävellä?"

Demmi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Demmi » Ke Heinä 29, 2009 14:45

Tänne olenkin jo aikaisemmin vanhempien, siskoni ja serkkujeni mangatietämyksestä kirjoittanut, mutta mummonikin tietää mangasta hämärästi jotakin :D Syytä tähän on se, että olen aika useasti mummoni kanssa mökillä, missä sitten lueskelen mangojani ja niitä lojuu ties missä sohvilla ja pöydillä. Mummoni sitten ihmettelee niitä ja valittaa, kuinka käytän niihin kaikki rahani. Sama juttu pelejen kanssa: "Noitako on kiva tuijottaa päivästä toiseen", mutta eipä se meiltä pelikonsoleita käsistä ole ottanut. Kyselee vain siskoltani (joka ei ole innostunut peleistä tai mangasta) miksei se pelaa mitään pelejä tai lue mangaa, kun minä ja serkkuni teemme niin.
Ukkini, silloin kun vielä eli, on lukenut Inuyashaa ja Fullmetal Alchemistia. Minä aiheutin tämänkin, sillä kerran lainasin kirjastosta FMA vol. 1-2 kun menin mummolle ja ukille yöksi. Ukki sitten luki nämä FMA:t muttei sanonut niistä mitään. Kaverini kyllä hämmästyi suunnattomasti nähdessään kirjan ukkini käsissä. Inuyashaa ukki taisi lukea pari hajaosaa, kun olin jättänyt niitä johonkin lojumaan. Ukkini myös tunnisti Kagome-hahmon, koska olin kiinnittänyt mökin seinälle kuvan Inuyashasta ja Kagomesta.
DeviantArt -- MyFigureCollection -- Twitter
Wasurenagusa - manga-, peli- ja figuuriharrastajan ihmettelyjä

Memorial

ViestiKirjoittaja Memorial » Pe Elo 14, 2009 21:10

oikeastaan ihan hyvin.
Pukeutumisesta he paremminkin ovat iloisia etten ole mikään "tavis" ainakaan yleensä xD
Joskus äippä khyl sanoo että et tuollaisena kyllä kaupungille mene, "tuollain menet vaikka sitten animeconiin" XD
No mangasta isi kokoaja kysyy että tarviiko mitää xD
Hello hello 8D
Kattokaa toki mun blogi: http://iinunblogi.blogspot.com/

iidv
Viesti:

ViestiKirjoittaja iidv » Su Elo 16, 2009 10:22

Ei mitään erikoista. Siskokin on otaku ja opin häneltä paljon kaikkea : D Äiti ei sano mitään. Jos isä jos vaikka lehdessä jtn. manga juttua, niin se on silleen `kato!` ja veljet välillä pilkkaa, mutta ei haittaa ^^
KÖYHÄÄ

JereTHEend
Viesti:

ViestiKirjoittaja JereTHEend » Ti Elo 18, 2009 22:51

Oma vanhempi, äiti on hiukan monipiippuinen, ei hänestä se huono asia ole, vuosi sitten tuli kirjastosta takaisin tullessa "taas vaan sitä mangaa" vastaus, mutta muuten hän on ollut sujut. Figuurin hankintaan hän ei myöskään pahemmin negatiivisesti vastannut, en osaa sanoa oliko se positiivinenkaan. Puoliksi testinä rasterbatoria käyttäen tein yli metrin pituisen konata julisteen, iskin seinälle - odottelin reaktiota - ei mitään, ei mainintaa ei toista vilkaisua, ei kysymyksiä... No osittain suhtautuminen voi olla jo omassa iässä kun täysi ikää lähellä, ja enemmän se alkaa olla oma asiani...

Pikkusisko tykkää haruhista vaikkei ymmärräkkään tekstiä, en ole hyvä lentävässä englanti suomi kääntämisessä niin en pysty kääntämään. Wannabe kiinnostusta animeen ainakin on, että inhoa ei tarvitse kestää...

RecluseGAY
Viesti:

ViestiKirjoittaja RecluseGAY » Ma Elo 24, 2009 23:15

Porukat pitävät tätä japanin fanittamistani hieman outona, ja järjettömänä. Pukeutumistani, piirtämistäni ja mangoista/animeitani.
Olen aikalailla kiinostunut homoeroottisista sarjoista ja täälläpäin ainakin (uskon että muuallakin) vanhempani pitävät homoutta sairaana ja syntisenä asiana. Kaikilla on omat mielipiteet mutta olen ehdottomasti sitä mieltä että homoissa ei ole kertakaikkiaan MITÄÄN vikaa! ja elämässä pitää ollakin hieman erinlaisuutta. : 33
Mutta siis, vanhempaniani taitaa hieman inhottaa tämä fanittamiseni. Kerran jopa uhkasivat heittää kaikki mangani/animeni roskikseen.. .____. Ja viedä minut psykiatrille( en nyt ihan usko että olisivat tosissaan vieneet) mutta uhkailivat ainakin .
Viimeksi muokannut Hoothoot, Ti Elo 25, 2009 07:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Foorumilla on automaattinen rivitys eli enteriä ei tarvitse painaa jokaisen lauseen jälkeen.
galleria & netlog : RecluseGAY
Lafiff & Last.fm : Pervo-erakko

Stalkitkaa! 8)

Mansikka

ViestiKirjoittaja Mansikka » Su Maalis 20, 2011 15:40

Hyvin suhtautuvat. Joskus ehkä valittavat, kun ostelen niin paljon elokuvia, mutta ne eivät tosin ole läheskään kaikki animea.
Äiti on käynyt kanssani katsomassa elokuvateatterissa Digimonin, Henkien kätkemän ja Liikkuvan linnan ja piti ainakin tuosta Henkien kätkemästä.
Isosiskoni kanssa katsoin ala-aste ikäisenä Pokémonia ja Digimonia, yläasteella hänkin katsoi silloin tällöin Sailor Moonia ja kävimme katsomassa kolme ensimmäistä Pokémon elokuvaa. Hän on myös vinkannut minulle noista Henkien kätkemä yms. elokuvista. Toissa jouluna katsoimme Porco Rosson dvd:ltä. Kävimme myös vuonna 2004 Turussa järjestetyssä... en nyt muista tapahtuman nimeä, mutta olimme pukeutuneet luokiolaisiksi (minä yläastelaiseksi).
Isä taas ei sano oikeastaan mitään asiaan.
Autossa kuuntelen usein poltettuja levyja ja niissä on lähes aina biisi tai pari J-poppia. Eivät vanhempani siitä mitään ole valittaneet.

Saimaanvuohi

ViestiKirjoittaja Saimaanvuohi » Su Maalis 20, 2011 20:15

Iskä ei sano mitään ja äiti ei taas oikein halua muistaa mitään :D Aina kun äidille kertoo esim. mikä on One Piece, se ei muista seuraavalla kerralla yhtään mitään One Piecestä!! :)
Hauskaa, mutta lopulta ottaa päähän se jatkuva unohtelu! Ei äiti kuitenkaan mitään vastaan sano koko harrastuksestani, tyytyväinen vain.

=)

ViestiKirjoittaja =) » To Maalis 24, 2011 07:28

Riippuu mistä katsoo. Eivät kovin innoissaan ole siitä, että rahaa menee kosolti mangaan, ja viimeikoina monia satoja euroja figureihin tai äitini mukaan "Muoviukkoihin" joita kuulema saa batman kuvioituna 5 eurolla lähikaupasta... just.

Mutta Esimerkiksi enkunkielistä mangaa äitini minulle ostaa mielellään, ja vielä mieluisampaa on jos haluan englanninkielisiä novelleja, vaikka siinäkin aina keskustellaan hintaluokasta, ja siitä miten kirjatorilta saa Tintti sarjakuvia 2 eurolla, mutta enkunkielentaitoani kasvattaessaan saa minunkin hylly jotain mitä pölyttää ^^.

Pukeutuminenkaan ei ole ongelma, en pukeudu niinkään "ernusti", pukeudun Indie/scene tyylillä, ja vähä-älyisimmille käytettäköön sanaa "emo" vaikka nehän eroavat täydddellisesti toisistaan. Mutta siitä en nyt ala pätemään. Ja musiikin ja pelin ajattelee kuuluvan muutenkin niin tavikseksi ettei jaksa puuttua, vaikka kiinnostunut kyllä on, ja pitemmän päälle myös iloinen muiden kulttuurien hyväksymisestä.
"Mutta pulla se on! Pulla!"
"Epäonnistunut kahvinkeittäjä teki mokan."
http://secura.e-sim.org/lan.17640/

Shoe

ViestiKirjoittaja Shoe » To Maalis 24, 2011 16:48

Meillä asiaan suhtaudutaan niin kuin pitääkin, eli antaa lapsen harrastaa, jos lapsi tulee siitä onnelliseksi. Eivät valita mangan ostamisesta tai animen katsomisesta, ei se heitä kiinnosta. Kyllähän he joskus kyselevät jotain asiaan liittyen, mutta sitten antavat asian olla.

Koskaan mitään riitaa tai mitään muutakaan eripuraa tästä asiasta ei ole tullut, koska ei sitä muut täällä meillä harrasta kuin minä, eikä se vaikeuta muiden elämistä millään tavalla.

Meillä ei siis muut kuin minä harrasta näitä juttuja, mitä nyt pikkusisko joskus halunnut ostaa pari hassua pokkaria jotain TMM:ää muutama vuosi sitten. Isoveli yritti - nimenomaan yritti - lukea suomennettua Hopeanuolta, mutta hänen mielestään ruutujen lukemisjärjestyksessä ei ollut mitään järkeä niin luovuttihan se. Tosin velipoika tykkää Hopeanuolesta, siihen se sitten jää. Kyllähän iskä on joskus vähän Hellsingiä katsonut kanssani ja todennut vain, että ei tyttöjen pitäisi tuollaista katsoa. (Kyseisellä hetkellä Alucard vähän piti hauskaa van Winklen kustannuksella).

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”