Vanhempien ja muiden perheenjäsenten suhtautuminen

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Jemnachan
Viesti:

Vanhempien ja muiden perheenjäsenten suhtautuminen

ViestiKirjoittaja Jemnachan » La Touko 12, 2007 15:02

Miten vanhempanne suhtautuvat Japanin katumuotiin? En uskalla itse käyttää kuin pareja pinssejä ja säärystimiä, jos äiti sitten suuttuisi tyyliin "et kyllä tuollalailla lähde ulos, vanhat ihmiset säikähtävät!" Kerran, kun laitoin hakaneuloja farkkuihin, äiti sanoi "miksi sä oot hakaneuloja laittanut housuihin? Nehän menee pilalle." :D
Eikä uskalla kouluun laittaa mitään, kun muut eivät ole kiinnostuneet Japanista. Näyttäisin varmaan aika oudolta jne.. :s

Mutta, miten omat vanhempanne?

moderaattorin muokkaus - ketjua laajennettu

Tämä ketju ottakoon nyt sitten yksiselitteisein definitiivisen roolin aiheesta vanhempien ja muiden perheenjäsenten suhtautuminen harrastukseen - oli kyse sitten animesta, mangosta, muista hedelmistä, cosplaysta tai muusta muodista, jrockista yms.

Aiheeksi mahtuu siis esimerkiksi:
- Miten vanhemmat tai muut perheenjäsenet suhtautuvat?
- Ovatko he kiinnostuneet aiheesta? Oletko joutunut opettamaan?
- Onko harrastuksen ympärille muodostunut kotona uusia riitoja - tai uutta sopua kenties?
- Kaikki muu vaikutus mitä animella ja mangalla on ollut perheessä.

Vältettäköön tällä tavoin kovin monien kapea-alaisempien ketjujen päällekkäisyydet.

Kiitos ja jatkakaa.
Anime.
Manga.
Japani.
Katumuoti.

Elämän suola~

Uni.

No siis..

ViestiKirjoittaja Uni. » La Touko 12, 2007 17:44

Äiti on aina ymmärtänyt mua tosi hyvin, kun oli itse nuorena ns. radikaali.
Se antaa mun pukeutua miten haluan. Ainoa mitä se inhoaa on jos pukeudun paljastaviin vaatteisiin. Muuten saan pukeutua vaikka kimonoon. Mangaakin, animea ja levyjä se ostelee mulle tuliaisiksi ihan ilman mitään. :D Ja rohkaisee mua osallistumaan cosplay-kisoihin.

Isä on vähän vanhanaikasempi. Mutta ei sekään mua kiellä. Ihmettelee vain.. Mangasta se ei ymmärrä mitään.. Ei se muutenkaan tajua paljoa näistä nuorisokulttuuriasioista. Itse se nuorena oli kai punk tai jotain.
Mutta ei se mua kiellä.. Jokseenkin välillä asiasta niuho, mutta siitähän en välitä.

Sanoisimpa, että vanhempani tietävät nyt paremmin, mistä pidän.

Paljon suurempia ongelmia on muiden nuorien kanssa. Saatetaan osoitella kaupungilla ja koulussa kuiskitaan selän takana (hyvin kannustavaa sinulle..:D) Se on harmi, mutta tiedän että olen huomattavasti onnellisempi, kun kukaan koulun suosittu, jonka täytyy kokoajan esittää olevansa muuta kuin on. Tosin välillä aina joku piristää päivääni sanomalla esimerkiksi pitävänsä hameestani. Ja onhan minulla ihania ystäviä, jotka pitävät puoliani koulussakin..

Ja Jemnachan --Rohkaisen sinua pukeutumaan miten haluat, sillä vanhempasi eivät omista sinua. Ja vaikka sinulla onkin samat geenit se ei tarkoita, että olisit samanlainen. Voit esimerkiksi selittää, että ilmaiset itseäsi pukeutumisellasi. Ja kyllä vanhat ihmiset säikähtävät.. Mutta ei ole pakko katsoa, jos on niin kamalaa.. :) Saapahan bussissa enemmän tilaa.. :D

Mitä vuodatusta.... Ahh mitä vuodatusta.. :3 Miten aina mun viesteistä tulee näin pitkiä...
Eräs viisas poika kerran sanoi: -Kaikki on turhaa! Hän kiipesi luumupuuhun ja että hänen heittelemänsä kovat, vasta vihertävät luumut sattuivat. Osittain siksi, että väite oli totta.

Crystal

ViestiKirjoittaja Crystal » La Touko 12, 2007 18:31

ömm..
Äitini on sanonut aimesarjoja lastenohjelmiksi ja yhen kerran mangaa sarjakuvaksi. Mut muuten hän ei välitä. Isoveljeni ei oikein välitä mut toinen veljeni kiroaa itsekseen kun hän näkee mun kattovan animea(vaikka se on lukenut pari mangaani!) ja sama juttu on j-rockin kanssa.
Olen kyl joutunut pari kertaa kertomaan mitä ne oikein ovat.(siis anime ja manga).
Vaikutukset..hmm. Veljeni kyl katsoi DBZ:taa mut joskus se kattoo mun kaa FMA:n(yleensä yksin,hän saattaa hiukan nolottaa tai jotain.. : D)
Edit/ sain veljeni kiinni itse teossa: hän katsoi FMA:ta yksinään,mut kun tulin nii vaihtoi heti kanavaa. : D hän ei vaan myönnä et katsoo sitä
Viimeksi muokannut Crystal, Su Touko 13, 2007 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ALLU_z
Viesti:

ViestiKirjoittaja ALLU_z » La Touko 12, 2007 20:23

No minun porukat ei oikeen välitä miten pukeudun tai mitä harrastan.
Pukeudun miten haluun ja siinä se. Joskus mutsi tykkää katsoa animea jos tulee tv:stä esim: Liikkuva linna ja Naapurini Totoro. Mangasta hän ei oikein välitä ja ainoat kommentit tulevat yleensä kun katson animea ja mutsi näkee kun jossain vilahtaa esim: pikkuhousut.
Isäpuoli ei välitä animesta tai mangasta enkä usko et edes tietäisi niistä mitään. Mut pukeutumisesta tulee joskus kommenttia "kui sä aina pidät mustia vaatteita" tai jotain tommosta.
Laiskaksi sanovat vaikka mitään en ole tehnyt.
-------------------------------------------------------
Deviantart galleriani----> http://allu-z.deviantart.com/

Luffy

ViestiKirjoittaja Luffy » La Touko 12, 2007 21:58

Crystal kirjoitti:ömm..
...ja yhen kerran mangaa sarjakuvaksi.

Eikös se ole? :D

Jemnachan
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jemnachan » Su Touko 13, 2007 09:39

Mangasta ja animesta äiti ei ole oikein mitään mieltä. Kerran käskin ostaa Tokyo Mew Mewiä kaupasta selitteellä "siinä lukee pehmeillä kirjaimilla Tokyo mew mew ja kannessa on vihreähiuksisen tytön kuva" mutta ostipa sitten One Pieceä. "En tiedä, onko tämä oikea, mutta k-12 se ainakin on" :wink: Rahaan äiti on puuttunut. Minulla on vain 3 mangaa, ei muuta, ei animeakaan.
Manga-aiheisia piirrustuksia äiti katsoo vähän "sillä silmällä", kun jotain paljastelua löytyy :D
Anime.

Manga.

Japani.

Katumuoti.

Elämän suola~

Aimeara
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aimeara » Su Touko 13, 2007 11:19

Hmm. Aluksi vanhemmat olivat kauhean skeptisiä uutta harrastustani kohtaan (silloin '98/'99 kun aloin pokémonia katsomaan), sanoivat sen menevän pian ohi ja samalla syyllä jättivät sitten oheiskaman ostamatta. Juttu kuitenkin jatkui, ja he alkoivat sponsoroida harrastustani jossain määrin. Kun hömpötystä oli jatkunut neljä vuotta ja ala laajeni, sponsorit tulivat siihen tulokseen, jotta tuo on tainnut tulla jäädäkseen.
Silloin kun olin vielä alle 15, nuo eivät kauhean innokkaasti antaneet minun osallistua mihinkään - tästä tuli riitoja usein. Halusin miitteihin ja coneihin, mutta nämä eivät halunneet lähteä saattamaan enkä ollut heidän mielestään tarpeeksi vanha. Tämäkin onneksi on jo korjaantunut, olenhan jo vuoden ajan kulkenut coneissa täysin omillani, ja vanhempien ainoa huoli on rahojeni riittävyys.

Mangaan ja animeen molemmat vanhemmat ovat suhtautuneet ihan hyvin, isälläkin on omaa taustaa animen katselussa (.. lähinnä sieltä vähempien vaatteiden puolelta, mutta taitaa meillä jotain isän scifi-animeleffojakin olla hyllyssä) ja äiti ostaa aika mieluusti sellaisia sarjoja, joissa on kaikkea söpöä ja pörröistä. Iloisin yllätys olikin se, kun sponsorit alkoivat jossain vaiheessa soitella aina kaupassa/kauempana käydessään että "lueksä tota tollasta sarjaa joo tässä on toi ja toi numero onks sulla nää ai no entäs toi tollanen joo joo okei tuon sit sen". Tukevat, siis. :'D

Pukeutumistyylistä sitten, hmm. Isä ei luonnollisesti välitä yhtään, vaan eipä äitikään kovin suurta kiinnostusta ole osoittanut. Välillä on tuijottanut pitkän hetken kun tulen huoneestani oudot vaatteet päällä, mutta eipä kovin ihmeellisiä kommentteja ole tullut. Toisaalta, en edes pukeudu mitenkään kauhean erikoisesti, lähinnä tuijotusta aiheuttavat käyttämäni miesten paidat.
Cosplay onkin sitten hieman eri juttu.. Äiti saa raivokohtauksia harvasepäivä kun hihkun jotain uusista peruukeista, mutta kankaat hän kuitenkin kustantaa ihan hyvillä mielin. Ompelukonettakin ollaan sillä silmällä katseltu, ettei tarvitsisi enää käsin ommella. :F Isä ei tähänkään kauheasti ota osaa, mutta jos jotain proppeja pitää pukua varten tehdä, hänellä kyllä on jotain ideanpuolikasta sanottavana ja autotalli on täynnä välineitä.

Mitään kauhean suuria ristiriitoja siis ei synny. Kun kerran keksin ostaa itselleni japanilaistyylisiä lamppuja (sellaisia, joita roikkuu esim. takoyaki-kojujen kyljissä), äiti otti niistä toisen vanhempien makuuhuoneeseen. Ja kun tulin parin viikon päästä käymään kotona, lattialla rötkötti "samuraimatto".. :roll: Äiti on aika iloinen sisustusherännäisyydestäni, eikä häntä siinä edes jarruta asioiden hinta. Ihan samaa ei voi sanoa noista oheistuotteista ja kirjoista/dvd:istä, mutta murina vähenee huomattavasti jos rahat niiden ostamiseen menevät omasta pussistani.

No, muita sukulaisia ajatellen.. eh. Toinen mummoni ei kauheasti ylläty enää mistään, kun minä ja serkkuni olemme yhdessä touhottaneet näistä jo monen monituista vuotta. Hän on varmaan kaikkein eniten kiinnostunut cosplaypuvuista, onhan hän sentään eläkkeelle jäänyt ompelualan ammattilainen. Hänen suunnastaan onkin jouluisin tullut kimonotakkia ja kanjiverhoa yms.

Kauhean pitkä selostus, jonka olisi voinut tiivistää lauseeseen "Ei ne kauheasti välitä, mutta antavat rahaa kuitenkin". Jees.
となり の おたくさん でござる。

Mangarinkeli

ViestiKirjoittaja Mangarinkeli » Su Touko 13, 2007 11:45

Hmm paha paha paha..
Joo siis, eiköhän nuo pikkuhiljaa ole tottuneet, sen verran kauan touhunnut näiden juttujen kanssa..
Aluksi juu äidin kommentit olivat että "onkohan tuo nyt ihan fiksua kun 13 vuotias katselee piirrettyjä päivät pitkät tietokoneelta". Hymähdin ja jatkoin katselemista. Pukeutuminen taas.. Nykyään löytyy ikää laskevia hiusvärivalintoja sun muuta "outoa" vaatetta.
Äiti on aina värjännyt hiukseni sinisestä pinkkiin, sanomatta sanaakaan mutta sitten kun joutuu menemään kauppaan kanssani hän ehdottaa jotain sievempää väriä.
Sitten kun ensimmäinen coni tuli (taisi olla Mangapäivät), vanhemmat putosivat kärryiltä ja pitivät minua lopullisesti seonneena ja mutisivat jotain että se kuuluu tuohon vaiheeseen. Kun sitten ehdotin jossain vaiheessa että hei seuraava coni on Kuopiossa ne tajusivat että olen tosissani tämän harrastuksen kanssa (lasken cosplayn harrastukseksi).
Siitä lähtien sitten olemme tapelleet vain rahan käytöstä, miiteissäkin kun käyn hesassa vähintään kaksi kertaa kuukaudessa..
Ei tule enää oikein sanomista, veljenikin harrastaa pokemon korteilla pelaamista (SM-Kisat toukokuussa hell yeah!).
Parasta on kyllä se kun isä huutaa joku lauantai päivä tuolta olohuoneesta että "MILLA HEI täältä tulee joku anime! Tän nimi on joku Wonderful Days!" Joo isi olen sen nähnyt, katso vain se on hyvä.
Let's make living art.

zirro
Viesti:

ViestiKirjoittaja zirro » Su Touko 13, 2007 15:37

Meillä pitkälti koko perhe on ajautunut tähän "humputukseen".
Tietenkin jokaisella meistä on hiukan eri maku mangan ja animen suhteen, mutta pari yhteisäkin suosikkia on, kuten Fruits Basket, Naruto ja Miyazakin tuotanto. Isoveljeni ja minun yhteinen suosikki on Hellsing, ja lähes pelkästään minun makuuni on Pet Shop of Horrors. Pikku veljeni on friikahtanut One Pieceen kaikkein eniten, mutta kyllä hän silloin tällöin seuraa myös Ouran High School Host Clubia minun, äitini ja siskoni kanssa..Kyllä äitini seuraa Ourania :D

Cosplayauksesta perheessä kunnolla innostuneita ovat vain minä ja siskoni, mutta äiti on mukana avustamassa pukujen kaavoituksessa sun muussa. Eli meillä onnekseni anime ja manga on hyvin yhteinen harrastus.
anti-hero, and proud of it.

Oriveden Opiston Sarjakuvalinjan (2008-09) improsarjakuvaa --> http://pilvessa.livejournal.com/

_Shadow_
Viesti:

ViestiKirjoittaja _Shadow_ » Su Touko 13, 2007 17:03

Koulussa (tai missään muuallakaan) en oikein kehtaa mitään japanilaista muoti laittaa päälle, koska silloin erottuisin aivan liikaa muista. (erotun nyttenkin tarpeeksi...)

Vanhempani eivät oikein itse asiassa tiedä oikein mitään japanilaisesta muodista, joten en oikein tiedä miten he suhtautuvat asiaan sen koomin, muuta kuin, että se on muotia. En jaksa heille opettaakkaan mitään mangoista, animeista tai katumuodista, koska eivät kuitenkaan ymmärtäisi.

En itse hirveänä seuraa mitään muotia. En ole koskaan ymmärtänyt, mitä ihanaa on napapaudoissa? Enkä myöskään ymmärrä kunnolla näitä matalia farkkuja, jos hiemankin kumartuu tai istuutuu johonkin, niin persettähän siinä näytetään. Miksi ihmiset käyttävät satoja euroa muodin takia, kun pian on jo joku uusi in??

Oma tekemiäni vaatteita käytän kotona päivittäin, vanhempani eivät tosin tahdo aina ymmärtää sitä minun muotiani, vaan pistävät ehkä joskus hanttiinkin.
Veljiäni ei sitten jaksa välittää pätkääkään oliko minulla päällä vaatteita tai sitten ei...

Juunigatsu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juunigatsu » Su Touko 13, 2007 18:16

Ömm.... Eipä ole paljoakaan sanottu, paitsi mitä nyt harrastuksemme alkuaikoina, kun isosiskoni osti Ranmaa kun ei tiennyt muusta, niin siitä äiti ei kauheasti tykännyt. No, Ranmat loppuivatkin melko pikaiseen, kun löysimme englanninkielistä mangaa, ja sitten porukat alkoivat suomentaa muutakin kuin tissimangaa. Manga/animeharrastuksestani ei ole sanottu oikeastaan mitään (Paitsi mummoni: Eikö vois vähän helpompia pukuja valita? <-Cosplay-asuja), mutta j-rockharrastuksestani on vähän napistukin. Haluaisin käyttää mustaa kynsilakkaa, ostinkin pullon ja käytin päivän mutta sitten äiti kielsi tämän. Hän ei tykkää kappaleiden sanoituksista, ja meinasi melkein kieltääkin minua ostamasta levyjä, ennen kuin sain vakuutetuksi etten tee itsaria tai mitään, vaikka The FInalissa näin suunnitellaankin. Haluaisin enemmän tummia ja erilaisia vaatteita, mutta raha vähän rajoittaa. ^__^'

Ikara

ViestiKirjoittaja Ikara » Su Touko 13, 2007 19:07

No, eivätpä nuo ihmeemmin mitään sano. Äiti joskus ihmettelee hiuksiani. Mangasta porukat sen verran skitsoaa, että "rahaa menee sinultakin tuololaiseen wc-paperiin" on aika yleinen ilmaisu. No ei silti, minua ei voisi vähempää kiinnostaa mitä nämä ajattelevat.
Mangasta ja animesta äidin kanssa jokseenkin riitaa. Isäpuoli myös kiinnostunut joistain animeista. Kovasti auttaa, kuten oli joskus hesassa töissä, sieltä toi listaamiani mangoja ja animeja, kun rahaa oli mukaan antanut nöitä kyseisiä varten.

Mutta joo, siis toinen vähän vastaankin, toinen kovasti myötätuntoinen.
In the beginning The Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
~ Douglas Adams

Ringo-chan

ViestiKirjoittaja Ringo-chan » Su Touko 13, 2007 19:22

Äitini suhatutuu ihan hyvin mangaan ja animeen,vaikka valittelee välillä rahanmenoa.Hän ei kyllä tykkää siitä että piirrän mangatyylillä,ja jos kysyy häneltä,onko hieno kuva,hän antaa neutraalin vastauksen,vaikka kuva olisi kuinka hieno.Se kyllä joskus vituttaa,mutta äiti on aina äiti.Isä ei oikein sano mitään,varmaan johtuu siitä kun ei asuta enään saman katon alla.
Ensimmäinen veljistäni haukkuu animea ja mangaa,ja sanoo minua manga-wannabeksi.Se on oikeasti ärsyttävää,mutta yritän aina olla kuuntelematta.Ja toinen ei oikeastaan sano mitään,ja se on kyllä hyvä juttu.Koirien ja kissojen suhtautumista en tiedä. :,D

shounen
Viesti:

ViestiKirjoittaja shounen » Su Touko 13, 2007 19:22

No eipä noilla oikein mitään muuta ole ikinä huomauttamista että rahan tuhlausta, mutta sitten toteavat että antaa toisen laittaa rahat siihen mihin itse tahtoo :)
:3

Kioko_

ViestiKirjoittaja Kioko_ » Ma Touko 14, 2007 10:11

Vanhempani, siskoni ja veljeni pitävät suoraan sanottuna animea ja mangaa turhana roskana, mutta eivät sen kummemmin puutu harrastukseen, ellei välillä lasketa huomautteluja siitä, että kohta menee yli, kun "koko" ajan vaan elämä pyörii tän ympärillä eikä mulla ole muuta elämää...xD mutta eipä ne mun pukeutumiseenkaan viitsi puuttua. Ja repussani ja laukuissani on kiinni kaikenmaailman anime aiheisia avaimenperiä ja pinssejä :P huoneeni seinät on tapetoitu anime kuvilla xD

EDIT:// ainiin, onhan minulla serkku, joka on puoli vuotta jo fanittanut animea ja mangaa, tosin se lukee vain suomenkielisiä mangoja, koska valittaa että sen enkun taito on huono. Muut sukulaiset eivät sitten tiedä varmaankaan tuon taivaallista animesta ja mangasta. Saattavat korkeintaan kysyä "onks se joku japani juttu??"
Viimeksi muokannut Kioko_, Pe Kesä 01, 2007 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”