Hävettääkö?

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Sanor

Re: Hävettääkö?

ViestiKirjoittaja Sanor » Ke Touko 08, 2013 09:58

Jos nyt jotain sattumoisin sattuisi kiinnostamaan, nii kirjailen tähän omankin mielipiteeni.
Itse en ehkä kuulu tähän anime harrastajien hc-kastiin. (Eli Anime ernuihin) Eli en juurikaan käy cosseissa enkä keräile anime krääsää. Johtunee varmaan siitä että elämääni kuuluu muutakin touhuilua kun anime hihhulointi, joten aika ja erityisesti rahat ei vaan riitä. En kuitenkaan häpeile harrastuksiani, ja sen huomaa jo esimerkiksi siitä että olen useammin kuin kerran ollut pelaamassa MtG:tä paikallisissa baareissa, kaupungissa missä kaikkea outoa pelätään ja vihataan.. Ja osaan kyllä näyttää sekopäältä ilman että otan mallia nipponista :D
"Just because I don't care, doesn't mean that I don't understand."

Chiro-chan

ViestiKirjoittaja Chiro-chan » Ti Touko 14, 2013 20:54

Itse asiassa ei. Tottakai häpeilin harrastustani hiukan otakuuteni alussa, mutta olen pääsemässä siitä irti. En mainosta sitä vain kaikille, mutta aina enemmän tai vähemmän tutuille voi mainita, jos kysytään. Elehdin ja puhun aika otakumaisesti välillä, mutta pukeudun normaalisti (haluaisin kyllä pukeutua erottuvammin). En ole myöskään niin suuren luokan fani, että puhuisin animesta/mangasta 24/7, mutta välillä on kiva höpötellä kavereiden kanssa tai muuten.
Jaa.

Swish
Viesti:

ViestiKirjoittaja Swish » Su Touko 26, 2013 01:01

Mä en oo koskaan häpeillyt sitä et oon otaku :D
Mun kavereiden mielestä oon jopa hiukan yliampuva mitä tulee harrastuksien mainostamiseen...kai mä aluks olin vähän arka sillein, et esimerkiksi en kirjottanut et luen mangaa ihan joka paikkaan, mut nykyään mä mm. kuuntelen vocaloideja täysillä kun oon menossa johonkin (kaverit häpeilee osittain vieressä), pukeudun tosi näyttävästi (eli ernusti) ja mainitsen japani-harrastukseni melkein ennen kun ees oon saanut kerrottua oman nimeni.
Mä en tykkää siitä ollenkaan et ihmiset yrittää piilotella harrastustaan.
Musta se on jotenkin väärin. Yks mun kaverikin tykkää Lady Gagasta ja se kävi sen keikalla. Se oli ostanut monella kymmenellä eurolla fanituotteita ja sitten se tuli seuraavana maanantaina kouluun; fanipaita suljetun hupparin alla, eikä se avannut tai ottanut sitä hupparia pois koko päivänä.
Ja tää samainen kaveri ei koskaan puhu Lady Gagasta julkisesti ja yrittää vaihtaa aina aihetta kun yritän kannustaa sitä puhumaan siitä enemmän.
Mä en koskaan ite pystyis tekemään niin. Mut toisaalta siitä on myös haittaa kun "mainostaa" harrastustaan näinkin aktiivisesti: Ihmisiltä saa erillaisia leimoja oudosta nörttiin.
Ja ihmiset kattoo osittain vähän paheksuvasti kun mä kailotan jostain sarjasta kovaan ääneen mun kaverille.
Mut mä en yleensä välitä pätkääkään muiden mielipiteistä. Mä oon mä ja muuksi en oo muuttumassa.
Eikä mulla oo haluakaan yrittää olla joku muu kun kuka mä oon. Ja eihän useimmat ihmiset ees tiiä mitä yaoi tai hentai on niin niistäkin voi puhua ihan vapaasti xD

agate

ViestiKirjoittaja agate » Su Touko 26, 2013 01:48

Mua ei silleen hävetä että en kehtais mainita ihmisille lukevani mangaa tai käyväni coneissa ja innostuvani ihan älyttömästi eri mangasarjoista. Se on mun mielestä kivaa joten so what???

Mutta toisaalta joskus tuntuu et jotkut "ulkopuoliset" luulee et animesta ja mangasta jne Japanijutuista kiinnostuneet on kaikki semmosia kiljuvia teinejä jotka huutaa YAOI koko ajan, ja kiljuu, ja ei puhu muusta ku animehahmoista 24/7, tai on jotain ihan ihme hörhöjä, ja sillon vähän hävettää koska en haluu että ihmiset luulee mua sellaseksi :'D

(jasiis mähän olin aika fanaattinen joidenkin manga-sarjojen osalta nuorempana ja köh nykään ehkä hieman hävettää nuo omat varhaisteinivuodet köhköh :''''''''D)
rex duodecim angelus

Regrall

ViestiKirjoittaja Regrall » Su Heinä 07, 2013 21:04

Ei koskaan ole hävettänyt kuka olen tai mistä pidän. Se nyt on vain niin että minä olen ollut minä ja jos joku ei ole pitänyt siitä, en ole heidän kanssa ole ollut missään tekemisissä. He joiden kanssa olen hyväksyvät minut kokonaan minuna.

En kuitenkaan ole hirveä otaku, että kaikki pyörisi tämän idean ympärillä. Arvostan vain kaikkea jota on erilaista.

Maailmani pyörii enemmän pelejen ympärillä kun mangan, mutta silloin kun kummatkin maailmat yhdistyvät niin huhhuh.

Ruoja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ruoja » Su Heinä 07, 2013 21:17

En oo koskaan ollut mikään HC-harrastaja kun on ollut aina muitakin harrastuksia, varsinkin taiteeseen ja mediaan liittyviä niin että manga ja anime kuten myös japanin kieli ja musiikki on menneet siinä muun hutun keskellä enemmän tai vähemmän sivussa. Ei kyl oo kuitenkaan koskaan tullut mieleen näiden miltei kymmenen vuoden aikana että olis tarvinnut hävetä harrastuneisuuttaan missään määrin. En oo koskaan kuulunut sellaisiin porukoihin tai juuri vuorovaikuttanutkaan sellaisten ihmisten kanssa, jotka ois aatelleet anime/mangaharrastajien olevan jotenkin erikoisen fanaattisia. Kai se johtuu siitäkin, etten ole koskaan itse ollut kovin fanaattinen minkään suhteen, enkä juuri tuntenutkaan hirveen fanaattista porukkaa.

Mitä sit tulee oman harrastuneisuuden mainostamiseen, musta ei kyllä varmaan juuri huomaa et välitän japanilaisesta kulttuurista. En omista oikein mitään sälää ja suurin osa mangoistanikin on äitillä varastossa (muutin ulkomaille ja jätin melkein kaikki muutkin kirjat sinne kun ei oikein ollut tilaa laukuissa ja lähettäminen maksaa). Pukeutumisesta tai käytöksestänikään tuskin huomaa, ellei sitten ole itsekin japanipiireissä mukana tavallaan, koska silloin tulee yleensä puhuttua aiheesta tai sit käytettyä terminologiaa ja niin edespäin.

tomaco

ViestiKirjoittaja tomaco » Ke Heinä 10, 2013 23:31

hävettää jostain syystä, mutta varmaan siitä etten tunne oikein ketää kenen kanssa keskustella. Mieheni ei katso, eikä lue ollenkaan. Elikkä jostain syystä teen sen ite "salaa". Mutta olen menossa la animeconiin ja toivoisin että löytyisi joku tai monia henkilöitä kenen kanssa rupatella animemen/mangan mailmasta. :D

Mioo

ViestiKirjoittaja Mioo » Pe Heinä 12, 2013 18:55

tomaco kirjoitti:hävettää jostain syystä, mutta varmaan siitä etten tunne oikein ketää kenen kanssa keskustella. Mieheni ei katso, eikä lue ollenkaan. Elikkä jostain syystä teen sen ite "salaa". Mutta olen menossa la animeconiin ja toivoisin että löytyisi joku tai monia henkilöitä kenen kanssa rupatella animemen/mangan mailmasta. :D

Moiksista vain tomaco! Luulin että olen ollut häpeilyineni yksin tällä foorumilla, joten mukava löytää "kohtalotoveri" ^^ Toivottavasti osaan auttaa jotenkin :)
11.9.2011 Mioo kirjoitti:Heh. Kaikki silmiini osuneet kommentit alkavat sanoilla "en häpeä", joten taidankin tässä nyt vasten luontoani poiketa valtavirrasta :-] Siis, voin tunnustaa vähän häpeäväni, usein naamion mangaharrastuksen piirtämisharrastuksen varjoon. Tosin tämä varmaan johtuu opiskelemaan muutosta ja siitä etten vielä tunne nykyiseltä paikkakunnalta muita harrastajia. Omasta opiskelijapiiristäni en usko anime/mangaharrastajia löytyvän, mutta jos oikein kollaisin niin kaipa samasta kaupungista heitä kuitenkin löytyisi. Entisellä kotipaikkakunnallani olin avoimempi harrastukseni suhteen.
Mangakultani siis ovat ja pysyvät visusti kaapissa :D

Siihen aikaan, jolloin tuon viestin tähän ketjuun kirjoitin, tunsin olevani todella yksin harrastukseni kanssa, ja siinä varmaan suurin syy ujouteeni. Nyttemmin on helpottanut, muutama japanista kiinnostunut kaverikin on. Ehkä sinullakin epävarmuus johtuu siitä, ettet tunne ketään muuta aihepiiristä kiinnostunutta. En edelleenkään juttele manga-ym. jutuista opiskelukavereideni kanssa (eiväthän he ole asiaan mitenkään perehtyneitä), siksi on ollut hyvä etsiä samanhenkisiä kavereita tutun piirin ulkopuolelta. Toisaalta myös itseluottamuksen kasvu on auttanut minun tapauksessani. Coneissa kannattaa tosiaan käydä, siellä on paljon mukavaa porukkaa, ja tosi moneen lähtöön, joten huomaat varmasti, etteivät "japanifanit" ole mikään homogeeninen ihmisjoukko ;)

sinisterlilium

ViestiKirjoittaja sinisterlilium » Pe Heinä 12, 2013 20:02

Minussa on kyllä vähän sitä enemmistöä miellyttääkseen toimivaa myöntyilypuolta, mutta olen onneksi saanut itseni opetettua aika hyvin pois siitä koska tiedostin että oman identiteettinsä kiistämisellä ei saavuta mitään, päinvastoin. Miksi tavoitella hyväksyntää taviksilta, jos sitä tehdessä joutuu luopumaan paljosta?

Pieni epävarmuuteni (tuo koulukiusaamisen kasvattama hedelmä) paistaa aina välillä läpi, esimerkiksi siinä että valitsin kotikaupungissani järjestettyyn Mimiconiin ensimmäiseksi päiväksi cossin jossa olin vaikeasti tunnistettavissa - toisena päivänä tosin en ollut cossissa ollenkaan, mikäli se yhtään lohduttaa. En pukeudu noin yleisesti ottaen siten että minusta näkisi nimenomaan animangaharrastukseni, mutta toisessa yleisimmin käyttämistäni laukuista on läjä Genrewearin kuun pimeän puolen paljastavia "conipinssejä" ja käytän toisinaan paria moista kangaskassiakin.

Jos arvelen keskustelevani ilmiötä ennestään ymmärtämättömän henkilön kanssa, en usein jaksa alkaa ottaa mielenkiinnon kohteitani esille - lähinnä siksi että niitä voi olla työlästä tai ainakin aikaavievää selittää, ei niinkään siksi että häpeäisin. Jos aihetta satutaan sivuamaan, yritän kyllä keskustella mahdollisimman avoimesti ja tarvittaessa selventää asioita parhaani mukaan.

Skald

ViestiKirjoittaja Skald » La Heinä 13, 2013 19:17

Mää en muista olenko vastannut joskus tähän nuorempana, mutta mutta. Yläaste- ja lukioaikoina olin oikein kunnon ernu eikä hävettänyt mutta nykyään häpeän japanihörhöilyjä enemmän. :--D Mulla on muutama japania fanittava kaveri mutta sitten on taas sellaisia kavereita joita ei kiinnosta. Tuleehan siitä ernujuttujen harrastamisesta "normaalien" ihmisten keskuudessa sellanen nörtti- ja outoleima, ja sitä yritän välttää enemmän tai vähemmän onnistuneesti. Ajattelen nykyään enemmän sitä, minkä kuvan muut ihmiset saavat minusta. Sitten sellaset anime-sun muut paidat ei vaan enää näytä yhtään tyylikkäiltä vaan enemmänki typeriltä. Menee melkein vitsipaitojen kategoriaan.

Tapsu

ViestiKirjoittaja Tapsu » La Heinä 13, 2013 22:46

No, tästä mun harrastuksesta ei teidä muut kuin kaks kaveria ja äiti. En oo koittanu pitää piilossa sitä tai mitään mut eipä kukaan oo kysyny tai tullu tarvetta kerto :D En häpeä sehän on mukava harrastus lukea, katsoa animea ja piirtää . Valitettavasti en vaa tunne ketään kuka muu tykkää animeista ja sellasesta. Ois kiva löytää joku semmonen niin voi jutella sen kaa ,eikä pälpättää turhaa kaverille jota ei voi vähempää kiinnostaa :(

tomaco

ViestiKirjoittaja tomaco » Ma Heinä 15, 2013 09:14

heh eipäs animeconissa cossaus onnistunukkaan. Valtava asu kateus iski päälle :D and eipä tullu kenenkaa juteltua :I Hauska reissu mutta jäi kaduttamaan tulos.

Mioo

ViestiKirjoittaja Mioo » Ma Heinä 15, 2013 09:21

Ensi kerralla sitte parempi tulos ;)

Kingsukka
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kingsukka » Ma Heinä 15, 2013 17:29

Ei hävetä eikä oo koskaan hävettänytkään (jopa yläasteella koin sen enemmän ylpeydenaiheeksi). Miksi mää häpeilisin jotain mulle tärkeetä kiinnostuksenkohdetta - jos jotakuta hämää ni se on sitten heidän ongelmansa, eikä mua kiinnosta olla tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa. En kylläkään ilmaise hörhöilyäni kulkemalla Pocky suussa ympäri kaupunkeja ja käyttämällä random japsisanoja keskellä lauseita (ei siinä mitään jos joku niin tekee, ei vaan ole mun juttuni), mutta useampi animeaiheinen t-paita esimerkiks löytyy ja ne loputkin on samaa hörhökategoriaa vaikkeivät japanijuttuihin liitykään, ja himmailen ne päällä iloisena pitkin katuja ihan tyytyväisenä. Ei mua millään tasolla ole koskaan hämännyt että ihmiset huomaa mun olevan tällanen nörtti, tietävätpähän heti mitä on luvassa.

Samoten tämän mun asumukseni seinät, hyllyt ja oikeastaan kaikki on hyvin täynnänsä animejulisteita, mangaa, animea ja figuureita, eli mitään piilottelua en harrasta. Hyvin se auttaa heti alkuunsa karsimaan epäsopivia ihmisiä tuttavistaan kun katsoo mikä se reaktio tähän sisustukseen on.

Shenden
Viesti:

ViestiKirjoittaja Shenden » La Heinä 20, 2013 19:27

Ei oikeastaan enää näin "vanhemmalla iällä." Nuorempana ehkä häpeilin sitä ja piilottelin vihkoissa olevia mangakuvia muilta, koska olin ujo.
Nykyään en tuo harrastustani esille, ellei asiasta keskustella tai sitä kysytä. Se on niin arkipäivää jo itselle, että en jaksa kiinnostua pitääkö joku harrastuksiani outoina vai ei.

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”