Sata parasta anime-elokuvaa

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Indio

Sata parasta anime-elokuvaa

ViestiKirjoittaja Indio » Su Syys 03, 2017 22:26

Alkuvuodesta viihdejulkaisu Paste listasi sata parasta anime-elokuvaa kautta aikojen. Vaikka lista painottuukin lähinnä amerikkalaisen fandomin kannalta keskeisiin teoksiin ja muutamiin tunnettuihin ohjaajiin (Miyazaki, Takahata, Oshii, Kon, Kawajiri, Shinkai, Hosoda), niin melko kattavan leikkauksen parin viime vuosikymmenen tärkeimmistä mainstream-animeleffoista se silti tarjoilee.

Tämä ei kuitenkaan kelvannut AnimeNewsNetworkin Mike Toolelle, joka pian laati vaihtoehtoisen neljään osaan jaetun listan omista suosikeistaan. Jos Pasten lista oli (lähes) silkkaa mainstreamia, niin tämä kaikkea muuta: hämäristä taidepläjäyksistä muinaisiin lastenleffoihin ja pitkien shonen-sarjojen jatkeista aina Urotsukidojiin, Toolen käsitys siitä, mitä anime on parhaimmillaan, ei ole samoilla linjoilla valtavirran arvostelijoiden kanssa - ja kaiketi hyvä niin.

Vaan kumpi lista näistä on sitten parempi? Vaikea sanoa. Olen nähnyt Pasten listan leffoista reilusti yli puolet (ja paria poikkeusta lukuunottamatta loputkin ovat ainakin nimeltä tuttuja) ja vaikka muutaman kohdalla minusta tuntuu, etteivät ne ansaitsisi olla siellä, en rehellisyyden nimissä kykene sanomaan, mitä niiden kaikkien tilalle kuuluisi laittaa. Järjestyksestä olen toki kovasti eri mieltä - Jin-Rohin kuuluisi olla paljon korkeammalla, Akiran ja Wings of Honneamisen paikat voisi vaihtaa päittäin, ja niin paljon kuin Perfect Bluesta itse tykkäänkin, ei se millään objektiivisella mittarilla ole kyllä parempi elokuva kuin Millennium Actress. Vaan nämä nyt ovat pikkuseikkoja.

Toolen lista sen sijaan on (muutamasta tutusta ylläristä huolimatta) täynnä itselleni pääosin vieraita tekeleitä, joista monesta en tätä ennen ollut koskaan kuullutkaan - parin vuosikymmenen animeharrastuksestani huolimatta olen nähnyt alle neljänneksen Toolen sadasta elokuvasta, mikä on jokseenkin noloa. Muutama leffa tuolta menikin saman tien omalle "must see" listalleni, mutta toisaalta loput taidan jättää suosiolla katsomatta, koska edes Toolen hehkutus ei saanut minua kiinnostumaan niistä. Tästä huolimatta arvostan hepun underground-henkeä listan laadinnassa huomattavasti enemmän kuin Pasten "tämä on kuuluisa, laitetaan se listalle" -lähestymistapaa.

Tarkoitukseni oli koittaa laatia oma top-100 listani, mutta kymmenen ensimmäisen jälkeen järjestyksen laatiminen alkoi osoittautua mahdottomaksi ja tajusin, että listan häntäpäähän joutuisin laittamaan täytteeksi jotain, mistä en oikeasti pitänyt (huomaan olevani enemmän anime-sarjojen kuin leffojen ystävä). Joten tässä siis pelkkä oma top-kymppini lyhyillä kommenteilla:

10. Dirty Pair: Project Eden (erittäin viihdyttävä elokuva; ainoa Toolen listalta omalleni yltävä, muut ovat kaikki Pasten listalta)
9. Cowboy Bebop: Knockin' on Heaven's Door (ei tämä aivan yhtä loistava ole kuin TV-sarja parhaimmillaan, mutta minun on vaikea erotella sarjaa ja leffaa mielessäni toisistaan)
8. Spirited Away (tämän paikalla nyt voisi olla Laputa tai Nausicaä tai joku toinen Ghibli-leffa eri päivänä, kulloisestakin mielentilasta riippuen)
7. Ghost in the Shell (paitsi ehkä tärkein anime-elokuva koskaan, myös oikeasti pirun hyvä leffa, joka vain paranee vuosien saatossa)
6. Grave of the Fireflies (tämmöiset leffat eivät koskaan kosketa minua - paitsi tämä; en ole pystynyt katsomaan vuosiin)
5. Ghost in the Shell 2: Innocence (jep, mielestäni jopa parempi kuin ykkönen, kaikesta teennäisestä filosofoinnista huolimatta)
4. Jin-Roh: the Wolf Brigade (edelleen realistisimmin animoitu elokuva koskaan)
3. Paprika (Satoshi Konin kaikista upeista elokuvista upein)
2. Princess Mononoke (Miyazakin synkin - ja ehkä juuri siksi mielestäni ylivoimaisesti paras)
1. The Wings of Honneamise (en ole varma, ansaitseeko tämä parhaan anime-elokuvan tittelin, mutta ainakin se on vaikuttavin koskaan näkemäni)

Jos pystyt listaamaan 100 (tai edes 50) mielestäsi parasta anime-elokuvaa, nostan sinulle hattua.

VampireNaomi

Re: Sata parasta anime-elokuvaa

ViestiKirjoittaja VampireNaomi » Ma Syys 04, 2017 22:45

Pasten listaa en muuta kuin vilkaissut, mutta Toolen listan luin ajatuksen kanssa läpi juuri siksi, että tiesin sieltä löytyvän vaikka mitä helmiä, joista en ole aiemmin kuullut mitään. Olen nähnyt hänen listaltaan vain 19 elokuvaa, suurin osa noita vanhoja lastenleffoja. En oikein pidä elokuvista samalla lailla kuin sarjoista, joten sivistyksessä on aivan älytön määrä aukkoja ja melkein hävettää myöntää, mitä kaikkea en ole nähnyt. En pystyisi ikinä tekemään edes top-10 -listaa laittamatta mukaan leffoja, jotka olivat mielestäni vain ok.

Sinun listaltasi en ole nähnyt kuin nuo Ghiblin leffat. Onnistuitkin sitten valitsemaan juuri ne, joista pidän kaikkein vähiten. Grave of the Fireflies ärsytti niin pahasti, etten suostu enää ikinä katsomaan sitä ja Princess Mononoke ei jostain syystä uponnut ollenkaan. Henkien kätkemä on ihan ok, mutta sen katsomisesta on niin kauan, että pitäisin siitä ehkä nyt enemmän. Itse jos tekisin listaa, nostaisin Ghibliltä ennemmin esiin Porco Rosson tai Totoron. Miyazakin ennen Ghibliä tehdyistä leffoista Nausicaä ja Cagliostron linna ovat myös hyviä, mutta mielestäni paras Lupin III -leffa on Toolenkin listalla oleva Mystery of Mamo.

Muita leffoja, jotka ovat jääneet positiivisesti mieleen ovat Night on the Galactic Railroad, GoShogun: Time Etranger ja Patlabor 2.

Onneksi Discotek julkaisee ihan kivan säännöllisesti vanhempia leffoja juuri omaan makuuni. Marraskuussa tuleva Joutsenprinsessa on tismalleen sellaista animea, mitä kaikkein mieluiten katson.
Avatarini liittyy aina siihen animeen, jota tällä hetkellä katson. [Gokudo 0/26]
Anime- ja mangablogini

Indio

Re: Sata parasta anime-elokuvaa

ViestiKirjoittaja Indio » To Syys 07, 2017 22:26

Heh, Porco Rosso ja Totoro ovat Ghibli-leffoista siellä oman listani häntäpäässä - eivät huonoja elokuvia missään nimessa, mutta en vain ole oikea yleisö kummallekaan. Nausicaä on hieno elokuva (ja menisi luultavasti jonnekin oman listani sijalle 15-20), mutta Lupin-leffat eivät ole koskaan oikein iskeneet minuun - ehkä auttaisi, jos katsoisin alkuperäisen TV-sarjan joskus alle. Grave of the Firefliesin osalta tuntemuksemme ovat luultavasti jokseenkin samansuuntaisia; minun on vain pakko arvostaa elokuvaa, joka pystyy herättämään sellaisen tunnevyöryn sisälläni - kuten sanoin, mikään toinen samantyylinen elokuva ei ole vastaavaan koskaan pystynyt.

Night on the Galactic Railroadia en vuosikymmeniä sitten oikein ymmärtänyt, ehkä pitäisi koittaa katsoa se joskus uudestaan. GoShogunia en taas ainakaan muista koskaan nähneeni, joten se meni nyt katsottavien listalle. Ja Patlabor kakkonen (samoin kuin ykkönen, vaikkakin hieman eri syistä) tulisi heti tuon top-kymppini jälkeen, siellä jossain Millennium Actressin, Laputan, Akiran ja End of Evangelionin joukossa.

Vaan jos Patlaborista kerran tykkäsit, niin en voi olla suosittelematta saman ohjaajan molempia Ghost in the Shellejä - vaikka niistä on Patlaborin kuiva huumori karsittu kokonaan pois ja korvattu pitkälti väkivallalla, niin sama Mamoru Oshiin pohdiskeleva pohjavire niissäkin on. Ja lisäksi ensimmäinen GitS on ihan keskeinen osa paitsi japanilaista, niin nyt jo myös länsimaista yleissivistystä.

Wings of Honneamisesta en pysty puhumaan objektiivisesti, joten suosittelen vain katsomaan sen.

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”