Suomen suuret manga keräilijät

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Eevika

Suomen suuret manga keräilijät

ViestiKirjoittaja Eevika » Su Touko 10, 2015 11:46

246 manga kirjan omistajana olen kiinnostunut minkä kokoisia kokoelmia muilla on sillä mielestäni omani on aika suuri mutta esim amerikassa ihmisillä on monien tuhansien kirjojen kokoelmia. Niin mietiskelin minkä kokoisia kokoelmia suomalaisilla on sillä en ole koskaan seurannut suomen manga/anime skeneä. Mielestäni olisi hauska koota esim lista suomen suurimmista manga keräilijöistä. :D

VampireNaomi

Re: Suomen suuret manga keräilijät

ViestiKirjoittaja VampireNaomi » Su Touko 10, 2015 12:50

Käytän MAL-sivuston mangapuolta pitääkseni kirjaa kokoelmastani, etten vahingossa osta samaa pokkaria kahdesti. Tällä hetkellä näyttää tältä, eli kokoelmassa olisi 1105 pokkaria. Aluksi luku tuntui itsestäni isolta, mutta suhteutettuna siihen, että aloitin kokoelman kartuttamisen n. 15 vuotta sitten, ei se loppujen lopuksi ole mikään valtava määrä. Kokoelma kasvaa nykyään n. 20 pokkarin kuukausitahtia.
Avatarini liittyy aina siihen animeen, jota tällä hetkellä katson. [Mushishi 1/26]
Anime- ja mangablogini

Eevika

ViestiKirjoittaja Eevika » Su Touko 10, 2015 13:23

VampireNaomi kirjoitti:Käytän MAL-sivuston mangapuolta pitääkseni kirjaa kokoelmastani, etten vahingossa osta samaa pokkaria kahdesti. Tällä hetkellä näyttää tältä, eli kokoelmassa olisi 1105 pokkaria. Aluksi luku tuntui itsestäni isolta, mutta suhteutettuna siihen, että aloitin kokoelman kartuttamisen n. 15 vuotta sitten, ei se loppujen lopuksi ole mikään valtava määrä. Kokoelma kasvaa nykyään n. 20 pokkarin kuukausitahtia.

No siinä on kokoelmalla kokoa ite oon vasta kaks ja puol vuotta kerenny kerätä.

VampireNaomi

ViestiKirjoittaja VampireNaomi » Su Touko 10, 2015 13:53

Kun nyt keräilystä puhutaan, niin kiinnostaisi tietää, säilytättekö kaikki ostamanne pokkarit vai hankkiudutteko osasta eroon? Olen törmännyt ihmisiin, jotka suorittavat säännöllisesti ns. kevätsiivouksen ja myyvät tai lahjoittavat pois kaikki ne sarjat, jotka eivät ole niitä suurimpia suosikkeja. Usein tähän annetaan syyksi tilanpuute. Minusta tämä tuntuu jotenkin epämukavalta ajatukselta, vaikka minulla on läjäpäin pokkareita, joita en varmasti tule enää koskaan lukemaan uudestaan. Tiedän, ettei ole mitään järkeä säilyttää niitä, mutta vielä ei ole tullut niin ahdasta, että haluaisin päästä niistä eroon. Toisaalta hirvittää myös ajatus siitä, että tulevaisuudessa elän pölyn ja homeisten pokkarien keskellä kuin mikäkin tosi-TV:stä tuttu hamstraaja.

Digitaalisen mangan ostamisesta en ole innostunut yhtään, mutta ehkä tämä muuttuu vuosien kuluessa ja pakon edessä.
Avatarini liittyy aina siihen animeen, jota tällä hetkellä katson. [Mushishi 1/26]
Anime- ja mangablogini

Meza
Viesti:

ViestiKirjoittaja Meza » Su Touko 10, 2015 15:17

Omien havaintojeni pohjalta ihmiset ryhtyvät yleensä hiljaisemmiksi/nöyremmiksi kokoelmistaan kun kokoa alkaa olla ns. liikaa. Oli se keräilyharrastus mikä tahansa. Tämä pätee hyvin mangapokkareihinkin.

Kerään pääosin englanninkielisiä julkaisuja, joten ANN:n tarjoama järjestelmä on minulle sopivin kirjanpitoon. Se kulkee aivan käsi kädessä heidän tulevien julkaisujen aikataululistan kanssa. Oman kokoelman listaus on tässä ja kattaa tällä hetkellä 913 pokkaria (seassa jokunen taidekirjakin). Tykkään mahdollisuudesta kertaklikkailla pokkareita toivelistalta ostoslistalle ja siitä sitten kokoelmaan. Minullakin on noin 15 vuotta takana, mutta ostotahti hitaampi kuin VampireNaomilla. 3-10 pokkaria kuukaudessa, koska figuuriharrastus syö enemmän rahaa.

VampireNaomi kirjoitti:Kun nyt keräilystä puhutaan, niin kiinnostaisi tietää, säilytättekö kaikki ostamanne pokkarit vai hankkiudutteko osasta eroon? Olen törmännyt ihmisiin, jotka suorittavat säännöllisesti ns. kevätsiivouksen ja myyvät tai lahjoittavat pois kaikki ne sarjat, jotka eivät ole niitä suurimpia suosikkeja. Usein tähän annetaan syyksi tilanpuute.

Kun noita hyllyjä nyt katson niin ei siellä kauheasti enää ole pokkareita harrastuksen alkuajoilta, joten siivouksia on tapahtunut. Ei nyt kuitenkaan vuosittain. Muistan vain kaksi isompaa siivousta joista ensimmäinen oli niinä aikoina kun muutin pois vanhemmilta (eli n. puolivälissä keräilyhistoriaa) ja jälkimmäinen vuosi tai kaksi takaperin kun hankin pysyvän hyllyratkaisun. Päätin tuolloin ankarasti ettei mangat saa kasvaa ulos noista hyllyistä. Enimmäkseen kokoelmasta on lähtenyt suomijulkaisuja ja Tokyopopin kuplan aikaisia sohjoräpellyksiä ja keskeneräisyyksiä. Kompletionistina en voi kestää ajatusta että hyllyssä olisi tilantukkijoina vuosikymmenen vanhoja yksittäisiä alku- tai hajaosia sarjoista joita en ole ikinä keräämässä loppuun. Ostopäätökseni kerättävien sarjojen suhteen ovat kuitenkin usean vuoden ajan olleet tarkkaan harkittuja, joten katumusmyyntejä ei enää oikeastaan tapahdu.

VampireNaomi

ViestiKirjoittaja VampireNaomi » Su Touko 10, 2015 16:26

Hieno kokoelma, Meza! Kateellisena katson noita joitakin omistamiasi sarjoja, jotka on jo aikaa sitten myyty loppuun ja joita ei järkevään hintaan saa enää mistään.

Jos seuraisin vain suomen- ja englanninkielisiä markkinoita, en ostaisi mangaa samaa tahtia kuin nyt, mutta Saksassa tulee ulos vähintään 50 pokkaria kuussa ja sitten seuraavassa kuussa taas saman verran mutta eri sarjoja, joten valinnanvaraa on enemmän kuin riittämiin eikä kaikkea kivaa pysty edes ostamaan heti ilmestymisen aikoihin.

Minulta löytyy myös doujinsheja vähän yli 700 kappaletta, mutta niiden keräily on loppunut lähes kokonaan sitä mukaa, kun suurin Hetalia-innostukseni on mennyt ohi. Figuureista en onneksi ole koskaan innostunut, tai muuten olisin vararikossa.
Anime- ja mangablogini

TLein

ViestiKirjoittaja TLein » Su Touko 10, 2015 18:36

Itse olen pitänyt omaa kokoelmaani kirjalla ihan Excelissä, ja esittelykelpoista HTML-tiedostoa jossain sopivassa paikassa. http://tinyurl.com/kt96j5m

Ostostahti on hiljentynyt -pahasti- viimeisten parin vuoden aikana, erinäisistä syistä, mutta viimeisin listaus pitää sisällään reilut 2500 pokkaria, pääosin Englanniksi plus muutama julkaisu Suomeksi. En juurikaan ole hankkiutunut eroon mistään, mitä olen kotiini kantanut, vaikka välillä on käynyt mielessä luopua koko kokoelmasta yleisen turhautumisen iskiessä päälle.
-Setä_Gin
Don't drink and derive, because Alcohol and Calculus don't mix!

Eevika

ViestiKirjoittaja Eevika » Su Touko 10, 2015 18:54

TLein kirjoitti:Itse olen pitänyt omaa kokoelmaani kirjalla ihan Excelissä, ja esittelykelpoista HTML-tiedostoa jossain sopivassa paikassa. http://tinyurl.com/kt96j5m

Ostostahti on hiljentynyt -pahasti- viimeisten parin vuoden aikana, erinäisistä syistä, mutta viimeisin listaus pitää sisällään reilut 2500 pokkaria, pääosin Englanniksi plus muutama julkaisu Suomeksi. En juurikaan ole hankkiutunut eroon mistään, mitä olen kotiini kantanut, vaikka välillä on käynyt mielessä luopua koko kokoelmasta yleisen turhautumisen iskiessä päälle.

Reaktion kun jollain on 2500 pokkaria Kuva siinä on varmaan jo muutama vuosi kerätty.

VampireNaomi

ViestiKirjoittaja VampireNaomi » Su Touko 10, 2015 20:34

Huhhuh, TLein, tuossa on aikamoinen kokoelma! Miten pärjäät sen kanssa, eli oletko saanut tilajärjestelyt toimimaan?
Anime- ja mangablogini

TLein

ViestiKirjoittaja TLein » Su Touko 10, 2015 21:24

Kotona on IKEAn kirjahyllyjä useamman hyllymetrin edestä... Ja kotihan on siis asuntolainalla maksussa oleva kerrostalokaksio.

Hyllyt tosin alkavat olla aika täynnä, joten jotain täytyy kohdakkoin keksiä.

Ja onahn noita jo osteltu, kun aloitin ostamisen joskus kauan sitten markka-aikaan, vai olisiko ollut jo peräti viime vuosituhannen puolella, kun ensimmäiset päätyivät kokoelmiin...
-Setä_Gin

Don't drink and derive, because Alcohol and Calculus don't mix!

Horaaneko

ViestiKirjoittaja Horaaneko » Ma Touko 11, 2015 00:02

Tällä hetkellä löytyy sellaset vähän päälle 300 pokkaria ja tähän mennessä oon pärjännyt yhdellä suurehkolla kirjahyllyllä mut nyt on alkanut tulla tila vastaan. : P Tämän takia oon ajatellut hankkiutua eroon kaikenmoisista hajaosista/sarjoista joita ei enää tule luettua, oma kirjakokoelma vie nimittäin sen verran tilaa että mangat on melkein pakko saada mahtumaan tuohon yhteen hyllyyn. Siivouksia oon tehnyt aiemminkin; jos en olis osasta pokkareista luopunut, kokoelma olis nyt varmaan jotain 400:n luokkaa. Itellä ei ole tavoitteena koskaan ollut luoda sellasta katonrajassa horjuvaa mangakokoelmaa, oon aina kuitenkin ostellut sillä periaatteella että jos tykkään sarjasta enemmän kuin paljon, ostan sen omaksi, muuten luen nettiskannauksia. Toisaalta joskus tulee kuolattua kavereiden tuhatpäisiä kokoelmia, mutta itellä ei vaan riitä resurssit moiseen :'D

Ja kielijakauma menee itsellä suunnilleen 120-130 suomenkielistä, loput 180-170 englanniksi ja pari kolme japaniksi (tais löytyä joku saksaksikin, ha)
Viimeksi muokannut Horaaneko, Pe Touko 15, 2015 03:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
There is no spoon.

Kuruwin

ViestiKirjoittaja Kuruwin » Ma Touko 11, 2015 10:47

Tämä olisi kyllä voinut olla myöskin animen keräilystä.

Itselläni ei mitenkään hirveästi mangaa ole koska sarjoja jotka ovat vain yhden tai parin kirjasen pituisia on todella vähän. Paljon helpompaa on laittaa rahaa anime sarjaan koska sarjat saa yleensä yhdessä paketissa. Mangojen kanssa taas se on sitä että ostat sen pari ekaa osaa ja sitten huomaatkin että sarja ei sitten ollutkaan oman maun mukaista ja nyt sitten on kalliita mangoja turhaan tilaa viemässä.

Ainahan sitä voi tietenkin ensiksi lukaista netissä sitä sarjaa ennenkuin tekee mitään ostopäätöksiä mutta itse en ainakaan tykkää lukea mangaa tai kirjoja verkosta vaan haluan lukea fyysistä teosta.

Kauheaa määrää en mangaa omista mutta iso osa siitä mitä omistan on juuri näitä hajaosia. Kaksi sellaista sarjaa omistan jotka pitäisi täydentää loppuun asti mutta parhaimillakin suhde on luokkaa 1/2 (eli siis puolet voisin huoletta myydä pois jos vain saisin kohtuu korvauksen niistä)

Mutta tosissaan vain itseasiassa lopulta välittäisin omistaa vain neljänneksen nykyisestä manga kokoelmastani. Mangan kanssa asenne tuppaa olemaan se että vaan parhaat pitäisi pitää juuri tämän tila ongelman takia. "Turhia" pelejä löytyy hyllystä vaikka kuinkalailla mutta jokainen peli on oma kokonaisuutensa.

Jokainen manga taas ei ole.

Gintoki

ViestiKirjoittaja Gintoki » To Touko 14, 2015 21:41

Oma kokoelma kutittelee parinkymmenen pokkarin päästä 600 alpparin rajaa, mutta viimesen reilun vuosikymmenen aikana on tuota tavaraa lähtenyt. Nuoruuden äkkipikaistuksissani 5-8 v sitten kannoin divariin kamaa mikä olisi näin jälkikäteen kyllä kelvannut vallan mainiosti. Nytkin kokoelmassa on n. 10 pokkaria mitkä ei uppoa, mutta koska tiiän etten saa käyttämälleni rahalle vastinetta oikein missään divarissa ja toi kama on niin randomia skeidaa, niin olkoon tuossa luvun kasvattajana kunnes joku haluaa itelleen vaihtaa.

Säilytys ihan kirjahyllyissä ja työpöydän sivukaapissa(suomenkieliset). Jakauma on aika iso enkun voitoksi, mutta suomeksi n. 60+ pokkaria, japaniksi about saman verran ja loput 450+ enkuksi.
Terveellisen fanituksen rajat ylittänyt OtakuOlento

Saota

ViestiKirjoittaja Saota » Ma Heinä 13, 2015 23:26

En ole ihan perillä mitä itselläni on tällä hetkellä, mutta luultavasti huitelen siellä 1300 pokkarin kieppeilä, joskus on tullut tehtyä lista siskon kanssa niistä ja on ollut tarkka määräkin, mutta ei mitään hajua tällä kertaa... aloitin keräämisen kun ekat suomenkieliset ilmestyi eli 2003 ja kaikki on vielä tallella, pari tuplapokkaria löytyy lisäksi ja vähän enkunkielistä. Puolet löytyy pakattuina laatikkoihin ja loput hyllyiltä :D

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”