Miten aloitit animen katsomisen?

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Kreivi

Re: Miten aloitit animen katsomisen?

ViestiKirjoittaja Kreivi » La Marras 21, 2015 05:37

[ Viesti poistettu ] syy: lähinnä toistin itseäni kun en muistanut mitä olen jo puhunut :O

SuKuNa

ViestiKirjoittaja SuKuNa » La Marras 21, 2015 09:52

Minulla "animen aloittaminen" tapahtui pätkissä. Ensimmäinen anime jota katsoin oli Digimon seitsemänvuotiaana, mutta eihän silloin sitä mieltänyt mitenkään erilaiseksi. Tämän jälkeen havahtuminen tapahtui vasta 18-vuotiaana, kun innostuin katsomaan Henkien kätkemän, ajatellen että olisi varmaankin hyvä tutustua animaatioelokuvien klassikoihin. Sen jälkeen innostuin nopeasti Studio Ghiblin elokuvista ja vähän yli vuodessa olin nähnyt kaikki. Oikeasti aloin harrastaa animea, kun kaverini suositteli minulle Psycho-Passia 19-vuotiaana.

Heh, johtuen tästä omalaatuisesta tarinasta minulta on vieläkin katsomatta suurin osa suosituista animeista...

duckryu

ViestiKirjoittaja duckryu » La Marras 21, 2015 22:08

Jos skippaan nyt kaikkien rakastamat muumit, pokemonit, digimonit ja hopeanuolet (jonka taisin itse skipata), niin homma alkoi 2006 vuoden syksyllä juuri yläasteen aloitettuani. Sarjaa en muista. Saattoi hyvin olla Inuyasha, Ranma, Neon Genesis Evangelion tai Full Metal Panic!. Luultavimmin myös netistä jokseenkin laittomin keinoin saattoi tämä harrastukseni alkaa. Mangan lukeminen alkoi samoihin aikoihin. Sen jälkeen animen katselu on vellonut eteenpäin enemmän ja vähemmän aktiivisesti omalla painollaa, ajallaan ja mielenkiinnollaan. Jotkin asiat, kuten Ghibli, ovat kulkeneet yllättävän tasaisella kiinnostuksella läpi koko melkein kymmenenvuotisen taipaleen. Huomaan myös omalla kohdallani näiden kuluneiden muutamien vuosien suhteen elämäntilanteen vaikuttavan paljon kiinnostuksen määrään, ei sillä, että elämäntilanne koskaan kovin kusinen olisi edes ollut. Että silleen.

Gaia

ViestiKirjoittaja Gaia » Ma Maalis 28, 2016 23:44

Tätä pitää ihan pysähtyä miettimään, koska en koe että mun animen katsomiseni olisi alkanut Muumeista, Pokemonista tai edes Hopeanuolesta, jotka kaikki kuuluivat tiiviisti lapsuuteen (ja Pokemonia lukuunottamatta vielä nykyisyyteenkin, heh). Sain tietää animesta vasta lukioikäisenä, 10 vuotta sitten. Silloin olin alkanut lukea ensimmäisiä mangojani, Time Stranger Kyokoa ja Inuyashaa, joka taiskin olla suurin sysäys muidenkin sarjojen pariin. Koska Inuyasha oli silloin joku rakkaus, piti tietysti etsiä siitä myös liikkuvaa kuvaa. En oo vieläkään katsonut sen alkuperäisen animen kaikkia jaksoja, mutta niin, siitä kai se ajatus sitten lähti. Fullmetal Alchemistia tuli seurattua jonkin verran silloin muinoin kun se tuli Subtv:ltä, sitten tulivat tietysti Ghibli-leffat, Anttilassa myytävät suomitekstitetyt animesarjat (D.N. Angel ja Fruits Basket nyt ainakin), Death Note...ja luultavasti joitain muita mitä en edes muista enää.

Tän kymmenen vuoden aikana oli pitkä, varmaan ainakin neljän-viiden vuoden mittainen ajanjakso jolloin en katsonut animea ollenkaan enkä koskenut keräämiini mangoihin, mutta jotenkin löysin kiinnostukseni uudelleen ja oon vastikään alkanut katsella sellaisia sarjoja jotka suunnilleen kaikki muut on jo nähneet. Mutta joo, mangasarjojen lukemisesta se tiivistetysti sanoen lähti. Ah, tulipas melkein nostalginen olo tästä.<3

Ukiyo

ViestiKirjoittaja Ukiyo » Ke Heinä 06, 2016 14:32

Rääpäleenä tuli katsottua paljon Muumia ja Pokemonia, mutta niistä harrastus ei todellakaan alkanut, vaan kunnes lukiossa eräs mainitsi muutaman animen, mm. Death Noten. Sitä katsottiin kolmen porukassa ihan hulluna puolisen tusinaa jaksoa putkeen, ja siitäpä vasta innostuin! Kaverit ei animesta erityisemmin innostuneet, vaikkakin DN:stä paljon tykkäsivätkin(sarjan puoliväli oli tosin vähän kämäsempi). Siitä se fanatismi sitten lähti, tosin ei heti niin lujaa. Rupesin katsomaan animea enemmissä määrin vuoden 2015 about puolivälissä. Tähän mennessä on tullut katsottua noin 70 animea, jaksoja about 1200, mukaanlukien sarjojen eri kaudet.

iinka-chann

ViestiKirjoittaja iinka-chann » La Heinä 09, 2016 11:33

Aloitin animen katsomisen noin vuosi sitten. Sitä ennen kyllä katsoin pentuna Henkien Kätkemän, Totoron jne.
Aloitin katsomisen One Piecellä, koska kaverini katsoi sitä ja hehkutti sitä minulle. Siihen pääsi hyvin mukaan ja se on edelleen yksi lempisarjoistani. Sen jälkeen päädyin katsomaan Haikyuuta, Hunter x Hunteria, Rozen Maidenia ja art sword onlinea. Jälkimmäinen kuuluu yhä edelleen suosikkeihini Haikyuun ohella.

Angel Without Wings

ViestiKirjoittaja Angel Without Wings » Ti Heinä 12, 2016 10:46

3-4 luokan aikaan tutustuin ii2:sessa (ne jotka eivät tiedä mikä se sivusto on niin parempi vain :'''D) erääseen tyttöön, joka oli vasta itsekin tutustunut animeen ja hänellä oli tapana laittaa kuvia esim. Inuyashasta ja Tokyo Mew Mewistä. Siinä sitten ihmettelin ja ihastelin pinkkiin mekkoon pukeutunutta kissankorvaista tyttöä ja kysyin häneltä mistä sarjasta hahmo on.
En ole varma selittikö hän ensin mitä anime on, mutta en ainakaan alussa tiennyt katsovani animea (ihan niinkuin Hopeanuoli, Digimon ja Pokémon; nehän oli kaikkien mielestä vain lastenohjelmia). Aloitin Inuyashalla jossain nettisivulta ja siihen aikaan huonolla englannilla pyysin joko isoveljeäni tai äitiäni suomentamaan vaikeimpia sanoja :D

Kun sanoin englannin kielen taitoni olleen tuolloin huono niin voin kiittää animea ja mangaa siitä, että myöhemmin olin amiksessa kolmosen (vastaa kymppiä) oppilas, wohoo!

Mikku

ViestiKirjoittaja Mikku » Ke Syys 07, 2016 21:38

löydettii kaverien kanssa sellane söpö lucky star video ja myöhemmin kaikista tuli animefaneja :D
saa tulla juttelee ~ ig neomeoww

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”